Vognmænd: Urealistisk deadline for virksomheders sortering i ti fraktioner

Det bliver meget svært for landets renovatører at blive klar til at indsamle ti fraktioner af husholdningslignende affald hos landets virksomheder inden udgangen af 2022, advarer brancheorganisationen ITD og foreslår støtteordning til udskiftning af biler.
ITD tæller som brancheorganisation for dansk vejgodstransportmere end 700 medlemsvirksomheder. Desuden driver ITD kommerciel forretning via to datterselskaber, som blandt andet udbyder momsrefusion og betalingsløsninger til transportvirksomheder i Danmark og resten af Europa. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
ITD tæller som brancheorganisation for dansk vejgodstransportmere end 700 medlemsvirksomheder. Desuden driver ITD kommerciel forretning via to datterselskaber, som blandt andet udbyder momsrefusion og betalingsløsninger til transportvirksomheder i Danmark og resten af Europa. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Det er ikke kun i landets kommuner, man finder tidshorisonten for at implementere den nye affaldsbekendtgørelse og den tilhørende indsamling i ti fraktioner med matchende piktogrammer ganske urealistisk.

Hvor landets kommuner i høringssvarene til den nye bekendtgørelse kalder det 'umuligt' og 'problematisk' at skulle hustandsindsamle affald i de samme ti fraktioner allerede fra sommeren næste år, er det ifølge brancheorganisationen ITD lige så problemfyldt for de private virksomheder at skulle følge trop senest ved udgangen af 2022.

Selv om talerøret for transport- og logistikvirksomheder støtter op om ensretningen og de nye sorteringskrav, vil det "være en stor udfordring for indsamlingsvirksomheder og transportører at være klar til særskilt indsamling af hele 10 affaldsfraktioner allerede den 31.12.2022," vurderer ITD i sit høringssvar til den nye bekendtgørelse.

"Der er som bekendt stor forskel på at drive kommunal indsamling af husholdningsaffald og privat indsamling af erhvervsaffald. Kommunen skal blot stille containere ud til borgerne og opkræve sit gebyr, mens private indsamlingsvirksomheder skal forhandle med deres kunder om at stille containere egnet til særskilt indsamling til rådighed," uddyber ITD, som repræsenterer mere end 700 medlemsvirksomheder.

Kommuner på stribe: Umuligt at blive klar til ny affaldsindsamling

Dyrt at gå fra ét til to kamre

Af den affaldsaftale, et bredt politisk flertal vedtog i sommer, fremgår det, at indsamlingen af offentlige og private virksomheders affald skal strømlines og øges gennem en "omkostningseffektiv meldeordning" og krav om, at "virksomheder sorterer husholdningslignende affald efter samme sorteringskriterier som husholdningerne og efterlever de til enhver tid gældende miljøkrav."

Set med ITD's briller er problemet ikke udsigten til ens indsamling på tværs af det kommunale grænseland og for virkosmheder i øvrigt. At de nye krav implementeres i to tempi, først i kommunerne og sidenhen for erhvervet, er ifølge ITD ligeledes fornuftigt.

Problemet er ifølge ITD, at ordningen for virksomheder skal træde i kraft inden udgangen af 2022.

At tidshorisonten giver panderynken skyldes ikke mindst, at medlemmerne, som i dag typisk indsamler og transporterer erhvervsaffald, primært råder over ét-kammers komprimatorbiler, der ifølge brancheorganisationen slet ikke kan anvendes til kombineret indsamling. 

En ombygning til to kamre vil ifølge ITD typisk løbe op i to millioner kroner pr. komprimatorbil, og derudover stiller indsamlingsvirksomheder minicontainere ud til erhvervskunderne, som for en stor del af indsamlingsvirksomhede i dag kun har et rum. De er derfor "uegnede til kombineret indsamling" og må kasseres til fordel for minicontainere med to kamre, vurderer ITD.

"Det betyder, at en mindre indsamlingsvirksomhed med forslaget om særskilt indsamling af erhvervsaffald enten står med værdiløst materiel eller står over for at skulle gøre en voldsom investering i køretøjer og containere, hvor der på nuværende tidspunkt er ét års levering på to-kammer komprimatorbiler," skriver ITD i sit høringssvar, som er underskrevet af chefkonsulent Camilla Wiig og politisk chefkonsulent Lasse R. Kristoffersen.

City Container investerer millioner i 12 nye skraldebiler 

ITD mener grundlæggende også, at indsamlingsvirksomhederne mangler et håndfast overblik over, hvornår den "betydelige investering" i nye containere og ombygning af biler, som altså har en længere afskrivningstid end i andre dele af logistikbranchen, kan tjene sig ind igen.

I det lys er der samlet set behov for en støtteordning, mener organisationen.

"ITD skal på det kraftigste anmode om, at der afsættes de nødvendige midler i form af en støtteordning for at imødekomme den tidlige udskiftning af ét-kammer komprimatorbiler. Erhvervet erkender til fulde nødvendigheden af øget genanvendelse og en ensretning at affaldsindsamlingen i Danmark, men særligt de mindre virksomheder har brug for en økonomisk håndsrækning for at kunne indsamle affaldet særskilt og bæredygtigt," skriver ITD i sit høringssvar, som CleantechWatch har fået aktindsigt i.

Frygter pladsmangel og øget miljøpåvirkning

Netop fordi en særskilt indsamling af ti affaldsfraktioner kræver, at der sættes flere biler ind, forudser ITD samtidig en "negativ miljøpåvirkning" ved det nye regime, der er politisk vedtaget med klimaaftalen for affaldssektoren.

"Når flere fraktioner skal indsamles særskilt, vil det medføre, at flere køretøjer skal køre gennem f.eks. gågaderne i de danske byer. Det vil ikke kun blive fordyrende for kunden at få afhentet sit affald, men brændstofforbruget og derved også klimabelastningen vil blive tilsvarende større," vurderer ITD.

Brancheorganisationen forudser samtidig, at plastforholdene hos især mindre erhvervsvirksomheder og restauranter vil "blive en udfordring med den nye indsamlingsordning", fordi der simpelthen ikke er plads til flere affaldsbeholdere i baggårdene og affaldsskurene.

"Det vil mange steder kræve større investeringer i pladsforholdene, så der bliver plads til minimum seks containere/beholdere samt en eventuel beholder til farligt affald," skriver ITD i sit høringssvar og understreger, at antallet af containere givetvis vil variere fra virksomhed til virksomhed og afhænge af det affald, virksomheden producerer.

Byggeaffald i flere fraktioner kræver meget mere plads til affaldsbehandling

Ifølge ITD betyder det også, at et krav om særskilt indsamling af en given affaldsfraktion først bør blive indført, når der er vished for, at den også kan genanvendes.

"Særskilt indsamling synes uhensigtsmæssigt og meningsløst, hvis det alligevel afsættes til forbrændingsanlæg," som brancheorganisation formulerer det i sit høringssvar.

"Samtidig vil affaldsbranchen miste troværdighed hos borgere og erhverv, hvis det viser sig, at særskilt indsamlet affald ender på et forbrændingsanlæg," tilføjer ITD og peger på, at blandt andet afsættelsen af plast og drikkekartoner til genanvendelse "fortsat vil være en stor udfordring" fra 2023.

Industrien jubler over stop for MGP-fraktion

Erhvervslivet vil have renovationskørsel tvangsudbudt

Affaldsselskab forudser store omkostninger med ny affaldsaftale 

Fire østjyske affaldsselskaber allierer sig om nye affaldsordninger

Dansk Erhverv kritiserer kommunernes hjemtagning af affaldsindsamlingen

Urbaser fortsætter sin ekspansion i Danmark – ny topchef har opkøb i kikkerten

Skraldemænd protesterede over kommunal hjemtagning og ændrede arbejdsvilkår

Kommuner vil have virksomheder med i affaldsordninger for at øge genanvendelse

Erhvervsaffald på kommunale ordninger får ros – hvis private selskaber samler ind

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også