CleantechWatch

Erhvervslivet vil have renovationskørsel tvangsudbudt

Aftalen om en fornyet affaldssektor leverer på mange måder det, erhvervslivet i årevis har efterspurgt. Håret i suppen er set med Dansk Erhvervs briller manglen på udbudspligt på renovationskørslen.

Foto: Vestforbrænding/PR

Ensartet affaldssortering, udbudspligt på genanvendelige fraktioner og privatisering af behandlingsanlæg.

Listen af flueben, Dansk Erhverv kan sætte på sin ønskeliste med det nye affaldsforlig, er lang – men én ting mangler, hvis man spørger chefkonsulent i brancheorganisationen, Lisbet Hagelund.

"Vi havde gerne set, at forligspartierne havde valgt at sætte krav om udbud af transporten med det genanvendelige husholdningsaffald," siger hun i et skriftligt svar til CleantechWatch og peger på, at forligsparterne i 2021 skal veje fordelene og ulemperne ved henholdsvis private og kommunale transportvirksomheder op.

I Dansk Erhverv har man længe slået på tromme for, at det bør være et krav at udbyde renovationskørslen.

"Dansk Erhverv mener, at opgaven skal løses der, hvor borgerne og samfundet får mest mulig kvalitet for pengene. Derfor bør opgaven med affaldsindsamling og sortering konkurrenceudsættes, og så må det bedste bud vinde," skrev brancheorganisations markedschef Morten Jung og Lisbet Hagelund eksempelvis i et debatindlæg på CleantechWatch i juni, mens forhandlingerne om affaldsforliget stod på.

"Om det er i offentligt eller i privat regi er ikke afgørende, så længe leverandøren byder på samme vilkår, og at leverandøren er udvalgt på et oplyst grundlag, og det oplyste grundlag leverer politikerne," skrev de to videre og pegede på, at det er op til politikerne at fastsætte krav til klima, miljø, arbejdsforhold eller hvad der i øvrigt gør sig gældende for udbud af affaldsindsamling.

I den forbindelse pegede Dansk Erhverv blandt andet på Københavns Kommunes hjemtagning af affaldsindsamlingen til ARC, hvor det politisk er blevet bestemt, at ARC skal løse opgaven.

"Den reelle grund til at ARC skulle have opgaven med affaldsindsamlingen beror på, at den øgede omsætning betød, at man kunne importere mere affald til forbrænding og dermed dække den overkapacitet der er på anlægget," lød det i debatindlægget fra Morten Jung og Lisbet Hagelund.

Ønsket om at gøre det lovpligtigt at udbyde renovationskørslen skriver sig også ind i det kommende producentansvar på emballageaffald, der fastsætter at erhvervet skal finansiere affaldstransport, sortering og genanvendelse.

Her vurderer brancheorganisationen, at erhvervslivet skal punge med 1,5 mia. kr. årligt, og i det lys argumenterer Dansk Erhvervs direktør, Brian Mikkelsen, for, at den nuværende affaldsaftale giver kommunerne lov til at fastsætte omkostninger og "bringe regningen for egne valg" videre til virksomhederne.

"Vi mener, at de aktører, der pålægges ansvaret, og som skal betale for, at opgaverne bliver udført, også er de aktører, der skal varetage opgaven," sagde Brian Mikkelsen i et indspark til Miljø- og Fødevareudvalget under forhandlingerne om aftalen.

Helheden holder

Mens udsigten til en liberalisering af forbrændingsanlæg er noget af det, som har vakt størst offentlig debat – og noget af det, som endte med at blive skudt til hjørne i det endelige affaldsforlig, der har givet KL et halvt år til selv at udpege anlæg til lukning – har den del af aftalen sådan set ingen betydning for Dansk Erhverv.

"Vi har ingen holdninger til ejerskabet af forbrændingssektoren. Vi har fokus på en miljøøkonomisk effektiv sektor," som Lisbet Hagelund formulerer det.

For Dansk Erhverv er det summen af delene, som er det afgørende. Og trods et hår i suppet i form af den udeblevne udbudspligt på renovationskørslen, er Lisbet Hagelund og baglandet ganske godt tilfreds med aftalen – og ikke mindst samspillet mellem de enkelte tiltag:

"Nogle af elementerne er naturligvis mere bærende for omstilling til den cirkulære økonomi end andre, men det er helheden der er vigtig," siger hun i et skriftligt svar til CleantechWatch og peger på linje med Fortum på, at nye rammer for konkurrenceudsat affaldssortering og genanvendelse skal gå hånd i hånd med forbedret affaldstilsyn.

"Og den kommende ensartede sortering er en forudsætning for volumen med de tilhørende ensartede piktogrammer er et vigtigt til genanvendelse af bedre kvalitet. Og elementet omkring at stimulere genanvendelsesmarkedet for plast er at sikre reelle genanvendelse af alt det affald, som vi jf. EU skal indsamle. Sådan kunne jeg blive ved," tilføjer hun.

Bedre udbud og indkøbsvejledninger

Når Lisbet Hagelund i dag kigger ind i de næste skridt for affaldsforliget, der endnu mangler at udmønte sig i konkret lovgivning, opfordrer hun blandt andet til at fokus på de værktøjer, der kan udvikle affalds- og genvindingssektoren i Danmark.

Mens hun ser fornuft i, at kommunerne beholder ansvar for at sætte miljøkvaliteten i affaldshåndteringen, har hun flere forslag til fremtidens udbud såvel som fornyede indkøbspolitikker i kommunerne:

Affaldsudbud bør ifølge chefkonsulenten i Dansk Erhverv i højere grad skæve til det europæiske genanvendelsesmarked og rumme miljøkrav, der "presser markedet til innovative løsninger". Dertil kommer muligheden for udbudsfællesskaber, som kan øge volumen og ifølge chefkonsulenten gøre det private marked i stand til at byde ind med ny innovation.

I indkøbslejren opfordrer hun til flere vejledninger med fokus på forebyggelse af affald, genbrug, genanvendelse og klima generelt, som konkret kan udformes i værdikædesamarbejder. Og når kommunerne i fremtiden skal købe tekstil og kontormøbler, skal den slags krav være en del af pakken, mener hun.

Affaldsaftale kan åbne nye danske forretningsområder for Fortum

ARC-topchef: Affaldsaftale må ikke blive privatiseringsøvelse

Dansk affaldsplan kan skade klimaet i andre lande

Meldgaard Miljø forventer at få mere at lave som følge af affaldsaftale

Relaterede