DHI gør klar til at høste frugterne af massive investeringer

Vandingeniørvirksomheden DHI har investeret et trecifret millionbeløb i en større forandring af forretningsmodellen, der allerede næste år skal give vækst i forretningen, lyder det fra topchefen i den danske virksomhed.
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Af Emma Gelbjerg-Hansen

Den rådgivende ingeniørvirksomhed DHI, der rådgiver inden for vandmiljø, får forhåbentlig travlt i løbet af i år og næste år, lyder det fra topchef Antoine Labrosse.

Virksomheden lægger nemlig nu an til, at frugterne af massive investeringer i digitalisering og en forandring af forretningsmodellen – det største strategiske sats for DHI siden 1964 – endelig skal høstes.

DHI har over de sidste to år investeret mere end ti mio. euro i den nye strategi, der udover et digitalt skift fra desktop til en cloud-løsning også indebærer en transformation af hele forretningsmodellen fra en klassisk rådgivningsvirksomhed til en model, hvor DHI selv vil identificere og udvikle løsninger, som virksomheden tror, at en given industri har brug for.

"Vores håb er, at vi i år kan bevise værdien af de her nye teknologier og den nye forretningsmodel for vores kunder, og at det gerne skal begynde at vokse," siger Antoine Labrosse.

Det kommer dog ikke nødvendigvis til at kunne aflæses i de finansielle resultater for 2020 – hovedmålet i år bliver først og fremmest at udbrede forståelsen af den nye model hos kunderne. Først efterfølgende gælder det omsætningen.

"Når først kunderne har set og forstået konceptet, forventer vi, at vi i 2021 vil kunne aflæse det i vores resultater," siger Antoine Labrosse.

Eksponentiel forretningsmodel

Den væsentligste investering har for DHI været i transformationen af forretningsmodellen, der har været undervejs i tre års tid.

Den indebærer mere konkret, at forretningen i DHI i fremtiden skal være eksponentiel frem for lineær.

Mens en traditionel rådgivningsvirksomhed byder på projekter, der er sendt i udbud, hvor prisen er fastsat, og man ved, hvad der løbende skal leveres, så vil DHI nu gå over til det, som Antoine Labrosse kalder en værdibaseret servicemodel.

Det betyder, at DHI vil investere i at udvikle ny teknologi og nye ydelser til givne industrier eller sektorer – for eksempel driften af havne eller vandforsyningsindustrien – der først sendes i markedet, når det er færdigudviklet.

"Det er en model, hvor du normalt ikke tjener penge på de første kunder, men når du til gengæld er gået i break even, så er omkostningerne ved at få en ekstra kunde med ombord typisk marginal," siger Antoine Labrosse.

DHI har allerede gang i flere udviklingsprojekter og har blandt andet lanceret selskabet Seaport OPX, der er et system til at styre og optimere skibstrafik i havne.

Generelt har DHI flyttet fokus fra planlægningsprojekter til projekter, der ser på, hvordan man bedst muligt optimerer driften af allerede eksisterende vandsystemer.

"Vi kigger på, hvordan man får mest mulig værdi ud af den vandinfrastruktur, som man allerede har. Det er en ret anderledes måde at arbejde på," siger Antoine Labrosse.

Spændende og vanskelige år

De massive investeringer, som transformationen har krævet, kan også ses på bundlinjen i det seneste årsregnskab for DHI, der vidner om et 2019, hvor rådgivningsvirksomheden har kappet langt over halvdelen af sit overskud.

Men trods et ringere resultat er Antoine Labrosse dog fortrøstningsfuld, når han kigger ind i DHI's regnskabsbøger.

"Jeg synes, det er fantastisk, at en virksomhed som DHI både kan investere massivt i så stor en transformation og stadig præstere et positivt overskud på bundlinjen," siger topchefen.

DHI's investeringer er ikke aktiveret i regnskabet, men er taget over driften, og derfor mener Antoine Labrosse heller ikke, at årets resultat nødvendigvis er et udtryk for, hvordan det går.

Isoleres rådgivningsvirksomhedens investeringer, er DHI faktisk gået frem i indtjeningen sammenlignet med andre år, forklarer topchefen.

"For mig er de her år både spændende og vanskelige. Vi er midt i en meget stor strategisk investering, der betyder, at en del af vores overskud er blevet investeret i fremtiden og i en transformation af en ret konservativ sektor," siger Antoine Labrosse.

Som fondsejet organisation kan topchefen heller ikke se nogen grund til, at DHI ikke skulle buge sit overskud til netop investeringer i ny viden og teknologi – også selvom der ikke er nogen ejere til at komme og poste flere penge i projektet, hvis det ikke lykkes.

"Efter tre år er vi ikke i tvivl om, at det har været den helt rigtige beslutning at løbe med den her strategi. De gamle teknologi holder ikke, og der ingen tvivl om, at der er et kæmpe potentiale i at få mere ud af forældet vandinfrastruktur rundt omkring i verden," siger Antoine Labrosse.

Overskuddet i vandingeniørvirksomhed mere end halveret 

Digital omstilling for 100 mio. kr. har skabt nye forretningsområder for DHI 

"Folk kommer fra hele verden for at søge vores ekspertise"

DHI drifter 90 pct. af al containertrafik i Australien

Danske vandrensningsløsninger er for dyre i det meste af verden 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også