CleantechWatch

Grundfos fortsætter opkøbsjagten: Mangler stadig "nødvendige kompetencer"

Grundfos har fortsat kig på "interessante emner" i den strategi, der skal gøre pumpeproducenten til en førende spiller inden for innovativ vandteknologi. Opkøb skal ske med de langsigtede briller på og ikke bare for at vinde markedsandele, lyder det.

Foto: PR/Grundfos

Opkøbet af Silhorko-Eurowater – en ifølge Grundfos ledende aktør inden for behandling af proces- og drikkevand – er kun første skridt på vejen på en rejse mod at blive en af verdens førende spillere inden for innovativ vandteknologi.

Det bliver derfor højst sandsynligt heller ikke det sidste opkøb af sin slags, men Chief Marketing Officer i Grundfos, Ulrik Gernow, vil ikke løfte sløret for, om pumpeproducenten på nuværende tidspunkt har andre konkrete opkøb på tegnebrættet.

"Men vi ved, at det her er et område, hvor vi grundlæggende ikke har de nødvendige kompetencer til at kunne vinde, og derfor er vi også afhængige af partnerskaber og opkøb for at kunne nå vores langsigtede mål," siger Ulrik Gernow til CleantechWatch.

I første omgang gælder det processen omkring opkøbet af den østjyske vandbehandlingsvirksomhed Silhorko-Eurowater, som Grundfos tidligere på ugen meddelte, at man havde indgået en købsaftale med for et endnu ukendt beløb, som Ulrik Gernow ikke vil nærmere ind på.

Vi er mest interesserede i at finde de rette kompetencer på den lange bane frem for at tænke i markedsandele her og nu.

Ulrik Gernow, CMO i Grundfos

Opkøbet markerer, at topchef Mads Nipper nu endelig har gjort alvor af sit løfte om en mere intens opkøbsstrategi, der over de næste fem år skal styrke pumpeproducentens position inden for innovativ vandteknologi.

Hvor i verden, de opkøb skal findes, vil Ulrik Gernow på nuværende tidspunkt ikke røbe, men han fortæller, at Grundfos fortsætter med at kigge efter "interessante emner", og at fokus lige nu er på at bygge videre på koncernens "stærke position i Europa."

Ambitionen er at kunne dække hele den industrielle sektor og vandsektoren fra indløb til afløb.

"Derfor er der fortsat kompetencer og teknologier, som vi skal bygge ovenpå for at kunne tilbyde den rigtige værdipakke," siger Ulrik Gernow.

Grundfos har samtidig kig på det cirkulære kredsløb i vand og på virksomheder, der kan tilbyde noget særligt på bæredygtighedsfronten, som Grundfos "tænker rigtig meget ind i."

Køber med langsigtede briller

Adspurgt om det er markedsandele, know-how, teknologi eller noget helt fjerde, der driver Grundfos i jagten på opkøb, svarer Ulrik Gernow, at opkøbsstrategien skal ses i et langt mere langsigtet perspektiv.

"Vi er mest interesserede i at finde de rette kompetencer på den lange bane frem for at tænke i markedsandele her og nu – så vi går ud i markedet med et langsigtet syn," siger han.

Opkøbet af Silhorko-Eurowater skal også ses i det lys og som et "vigtigt skridt" i pumpeproducentens 2025-strategi, fortæller Ulrik Gernow.

Vi har følt os fuldstændig komfortable med at foretage et opkøb under coronakrisen.

Ulrik Gernow, CMO i Grundfos

Dialogen om et eventuelt opkøb har været undervejs i et års tid, og derfor var det heller ikke med rystende hænder, at Grundfos foretog et opkøb midt i en historisk pandemi og krise.

"Vi ved, at det er en stærk virksomhed med stærke resultater, så vi har følt os fuldstændig komfortable med at foretage et opkøb under coronakrisen. Vi har en tro på, at virksomheden fortsat vil kunne levere på samme niveau, og deres historie har også vist, at de har været meget robuste i tidligere kriser," siger Ulrik Gernow.

I en strategisk sammenhæng har Silhorko-Eurowater – udover en stærk performance og et fælles værdigrundlag med Grundfos – en ifølge Ulrik Gernow "rigtig stærk" kunde- og markedsposition blandt de ledende aktører inden for proces- og drikkevand i Europa.

"De har primært fokus på at servicere den industrielle sektor, men servicerer også vandværker, og det harmonerer generelt rigtig godt med det foot print, vi ønsker at sætte," siger han.

Grundfos køber Silhorko-Eurowater

Grundfos tager hul på transformation – men coronaudbrud giver hård opstart

Grundfos-familiens tredje generation træder i karakter: "Jeg vil slås og kæmpe for Grundfos, så længe jeg kan"

Grundfos-topchef forventer salgsnedgang på 10-20 pct.

Mads Nipper har travlt med at fylde krigskassen: "Vi kigger ind i en nedgang"

Relaterede