Ny vejledning skal gøre det nemmere at gennemskue fødevarers klimaaftryk

En ny vejledning fra Rådet for sund mad skal gøre det nemmere for fødevareproducenter at kommunikere om klimaaftryk.
Foto: Miriam Dalsgaard/ Ritzau Scanpix.
Foto: Miriam Dalsgaard/ Ritzau Scanpix.

Det skal være lettere for forbrugerne at vælge sunde fødevare med et lavt klimaaftryk.

Derfor har Rådet for sund mad, der består af medlemmer fra en række store fødevarevirksomheder samt forbruger- og sundhedsorganisationer, udarbejdet en ny vejledning om generiske klimaanprisninger og kostråd, der skal gøre det nemmere at for virksomheder at kommunikere om klima.

Det skriver rådet i en pressemeddelelse.

Den nye vejledning skal give virksomheder konkrete eksempler på, hvordan de kan bruge generiske klimaanprisninger i deres markedsføring, således det i sidste ende kan fremme fødevarer med et lavere klimaaftryk og komme forbrugerne til gavn.

Vejledningen skal eksempelvis kunne bruges i detailbutikker eller ved internethandel, fremgår det af pressemeddelelsen.

"Vi ved, at der blandt forbrugerne er et stadig større ønske om at spise sundere og mere klimavenligt. Det er ganske enkelt efterspurgt rundt om i butikkerne. Det kan være svært at skrive de korrekte formuleringer, når man vil anprise en fødevares egenskaber i forhold til sundhed og klima. Derfor har der været et ønske fra butikkerne om at få nogle konkrete værktøjer, som kan omsættes til noget kunderne, forstår og kan bruge til noget, så vi undgår vildledende anprisninger," fortæller Fødevarechef Anne-Marie Jensen Kerstens hos De Samvirkende Købmænd, der er medlemmer af Rådet for sund mad.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch)

Speditør vil have CO2-beregninger på skoleskemaet

Fødevarevirksomhedernes task force fremlægger anbefalinger for at reducere globalt CO2-aftryk

Ny rapport: Virksomheder mangler viden om klimaaftryk fra it 

Pensions- og forsikringsbranchen laver ny klimaguide

Region Syddanmark vil stille skærpede miljøkrav til indkøb

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også