Maersk satser på første CO2-neutrale containerskib allerede i 2023

A.P. Møller-Maersk stiller skarpt på 2023, hvor rederiet vil søsætte, hvad der tegner til at blive verdens første CO2-neutrale containerskib. Fremtidige Maersk-nybygninger skal kunne sejle på klimaneutrale brændstoffer.
Nutidens containerskibe sejler primært på traditionelle olietyper. | Foto: PR/Maersk
Nutidens containerskibe sejler primært på traditionelle olietyper. | Foto: PR/Maersk

Om bare to år vil A.P. Møller-Maersk søsætte, hvad rederiet betegner som verdens første CO2-neutrale containerskib.

Skibet bliver på omkring 2.000 teu og skal kunne sejle på grøn metanol, oplyser det danske rederi i en meddelelse onsdag morgen. Skibet kommer til at sejle i regional skibsfart.

Dermed stiller Maersk nu skarpt på 2023, som skal være året for det første klimaneutrale skib i flåden. For nylig udtalte rederiets topchef, Søren Skou, i en podcast, at Maersk sigtede efter at bestille de første CO2-neutrale skibe inden for få år.

"Vores ambition om at have en CO2-neutral flåde i 2050 var et moonshot, da vi udmeldte det i 2018. I dag ser vi det som et udfordrende, men dog opnåeligt mål at nå,"  siger topchef Søren Skou i meddelelsen.

Fremover vil alle Maersks egne nybygninger desuden have såkaldt dual fuel-teknologi installeret. Det betyder, at de skal være i stand til at sejle på nye CO2-neutrale brændstoffer. Alternativt vil skibene sejle på lavsvovlolie.

Det gælder også for det mindre containerskib på omkring 2000 teu, der dels vil kunne sejle på lavsvovlolie, og dels vil kunne sejle på "CO2-neutral e-methanol eller bæredygtig bio-ethanol fra dag 1," skriver Maersk.

Kunderne kommer til at betale dyrt for Maersks første klimaneutrale skib

Arbejder på fire brændstoffer

Dagens udmelding fra Maersk kommer, efter at topchef Søren Skou for nylig udtalte i en podcast, at Maersk om tre år vil bestille de første CO2-neutrale skibe. Der vil i første omgang være tale om små skibe, som opererer i regionale farvande, og som skal give vigtige erfaringer til det videre klimaarbejde, forklarede Skou på det tidspunkt.

I en bæredygtighedsrapport, der blev fremlagt i sidste uge, satte Maersk navn på fire brændstoffer, som rederiet arbejder på for fremtiden. Det tæller ammoniak, metanol, biodiesel og lignin, som kan produceres af biomasse så som ris, lød det.

Når det kommer til Maersks egne operationer, såkaldt scope 1, kom hele 96 pct. af CO2-forureningen fra skibsbrændstof i 2020.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Maersk Drilling gransker mulighederne for grøn overgang

Alfa Laval bliver partner i Maersks grønne forskningscenter 

Haldor Topsøe og Alfa Laval vil omdanne grønt brændstof til elektricitet

A.P. Møllers grønne forskningscenter åbner dørene for nye partnere

Transportgiganter kappes om grøn kundejagt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også