En del af Watch Medier

CleantechWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Miljøteknologi
  • Affald
  • Vand
  • Rådgivning
  • Regulering
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Miljøteknologi
  • Affald
  • Vand
  • Rådgivning
  • Regulering
15.02.2021kl. 09.20

Logistikgigant vil gøre kunder i stand til at vælge grønne ruter

DSV Panalpina er på vej med en forbedret digital platform, som skal gøre det muligt for kunderne at vælge mere klimavenlige ruter og betale ekstra for grønt brændstof. En stigende efterspørgsel har skabt momentum, siger DSV Panalpina-direktør.
Foto: DSV Panalpina
af TRINE VESTERGAARD

Kunderne har for alvor fået øjnene op for de grønne løsninger, og derfor er DSV Panalpina nu på vej med en ny forbedret platform, som skal gøre det muligt for kunderne at vælge mere bæredygtig fragt.

Platformen er lige nu ved at blive testet internt, men direktør for group compliance hos DSV Panalpina Martin Andreasen forventer, at den kan finde vej til markedet i løbet af andet kvartal.

Målet er, at give kunderne bedre overblik over den enkelte rutes udledning, så de på den baggrund kan vælge grønnere fly, skibe og lastbiler. Hertil skal det være muligt at betale ekstra for at benytte sig af grønt brændstof, som kan blive hældt i tanken på et transportmiddel i DSV's flåde.

Vi ser på ruterne, hvad vi kan smide på af brændstof, og hvilke konsekvenser det har.

Martin Andreasen, EVP, DSV Panalpina

"Hele grundlaget for at kunne træffe en beslutning om, hvordan du skal optimere kæden, er at kende dit aftryk, og det har vi arbejdet med i hele 2020. Du kender det fra rejseportalen Momondo, som er første skridt til valg af flyrejser, og hvor du på nogle flyrejser kan se, hvor meget de udleder og måske endda klikke af, at du vil betale ekstra for at kompensere for udledning," siger Martin Andreasen i et interview med ShippingWatch.

Transportkoncernen har netop offentliggjort sin corporate responsibility rapport, og her løfter de lidt af sløret for de ting, der bliver arbejdet på som en del af det nye initiativ under navnet green logistics.

Science based targets

  • DSV har i 2020 tilknyttet sig de såkaldte science based targets, som er koblet op på Paris-aftalen og videnskabeligt valideret.
  • Transportkoncernens målsætning er at reducere sin udledning med 30 pct. i 2030, når man sammenligner med 2019-niveauet. Reduktionsmålet gælder for fragter og er altså stærkt afhængig af, hvordan underleverandørerne arbejder med deres omstilling.
  • I 2019 lå niveauet samlet set på 16 mio. ton udledt CO2, det er faldet til hele 21 pct. allerede i 2020. En stor del af det fald skyldes, at transportmængderne generelt set er faldet under coronakrisen.
  • Derfor forventer DSV Panalpina, at deres udledning igen vil stige mellem 2020 og 2021, når transportmængderne nærmer sig normalen.
  • Under science based targets arbejder DSV Panalpina desuden med at nedbringe udledningen fra koncernens egne faciliteter. Her er målsætningen en reduktion på 40 pct.

I rapporten fremhæves en unavngiven stor kunde, der får mulighed for at vælge rederi, specifikt transportmiddel og ikke mindst brændstof. Flere af de ting er allerede muligt for flere større kunder, men det grønne aspekt vil fylde mere fremover, fortæller selskabet.

"Vi skal passe på med at sige, at du i 2021 kan logge ind, og så er alt det muligt. Det vi gør med den kunde er nogle af de første skridt i den retning, som vi gerne vil gå. Vi ser på ruterne, hvad vi kan smide på af brændstof, og hvilke konsekvenser det har," siger Martin Andreasen og uddyber, at udvælgelsen altid sker i samspil med DSV, fordi det ellers er et omfattende og kompliceret arbejde for kunden.

Han taler om en mere overordnet "scenarie-analyse", der samler en stor kundes mange fragter under én paraply og giver tal på den samlede lavere udledning.

Investerer i mennesker og it

DSV Panalpina er langt fra de eneste, der arbejder med platforme, der skal give bedre overblik over de grønne valg.

Konkurrenten Kuehne + Nagel har tidligere lanceret Seaexplorer, hvor kunder kan vælge specifikke ruter og betale ekstra for bæredygtige brændstoffer eller mere traditionel offsetting, der kort fortalt går ud på at kompensere sin udledning gennem skovprojekter.

Netop offsetting deler vandene, fordi det kritiseres for kun at flytte problemet. Ifølge Martin Andreasen er det derfor også blot den sidste knap, der bliver skruet på, hos DSV.

"Det kan dele vandene, fordi det virker som om, man er på den grønne gren, men den gren er opstået ved at plante træer, og så kan man egentlig opføre sig, som man vil, hvis bare man planter flere. Hvis vi kun offsetter, så kommer vi ikke i land. Vi vil arbejde med det reelle problem," siger Martin Andreasen.

Nogle kunder vil gerne betale ekstra for det, nogle synes, at vi skal tage omkostningen.

Martin Andreasen, EVP, DSV Panalpina

Det arbejde kræver investeringer, og også her støder logistikselskaberne af og til ind i kritik, fordi de ikke selv råder over deres flåde. Dermed er det leverandørerne, der skal indkøbe nyt og bæredygtigt udstyr.

"Vi køber ikke kun nye lastbiler, men vi investerer primært i ressourcer, mennesker og it-infrastruktur. Hvis vi ikke kan produktudvikle de ting, så har vi ikke noget at tilbyde kunderne," siger han.

"Nogle kunder vil gerne betale ekstra for det, nogle synes, at vi skal tage omkostningen og andre synes, at vi bør være fælles om den. Vi ser det hele," tilføjer Martin Andreasen.

Momentum er ændret

I lang tid har udfordringen været, at efterspørgslen er udeblevet, selvom dagsordenen bevægede sig i en grønnere retning. Det er nu ved at ændre sig, og der er et anderledes momentum i dag, slår Martin Andreasen fast.

"Vi kan mærke, at der er en stigende efterspørgsel, særligt fra de store kunder," siger han og sammenligner med situationen for blot få år tilbage.

Han kan ikke sætte specifikke tal på, men fortæller, at udviklingen har været helt nødvendig for at sætte skub på udviklingen af de grønne produkter, der nu er ved at finde vej til markedet.

"Udfordringen i branchen har været, at selv hvis du vil have noget grønt, så går du ikke bare ned på række to og finder produktet. Vi skal have skabt det, og der skal du selvfølgelig bruge efterspørgsel, for hvis ikke der er en kunde, der efterspørger det, så er det svært at presse den anden vej over for leverandørbasen," siger han.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Rederi kigger mod skovprojekter for at opveje for skibes klimaaftryk

Scandlines har udsat miljømål – strømmen er for dyr

Maritim batterileverandør udvider med produktion af brændselsceller

30.000 skibe lever muligvis ikke op til FN's nye CO2-regler 

Relaterede artikler:

  • Det første af CMA CGM's LNG-skibe, der blev leveret tidligere i år, under konstruktionen. I 2022 er det rederiets mål, at 26 skibe sejler på LNG. | Foto: CMA CGM - PR

    Rederi kigger mod skovprojekter for at opveje for skibes klimaaftryk

    For abonnenter

  • Eirik Nyhus, miljøchef i DNV GL vurderer, at op imod 30.000 skibe vil være nødt til at foretage tekniske ændringer eller skifte brændstof for at levbe op til nyt FN-indeks | Foto: DNV GL

    30.000 skibe lever muligvis ikke op til FN's nye CO2-regler

    For abonnenter

  • Foto: Per Rasmussen

    Scandlines har udsat miljømål – strømmen er for dyr

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Regulering

EU-parlamentarikere stemmer for større krav til bygningers energieffektivitet

Europa-Parlamentet har tirsdag stemt for en revision af bygningsdirektivet, der blandt vil skærpe kravene til energimærkerne i bygninger.
Foto: Paul Faith
Regulering

EU vil give grønne virksomheder øget adgang til statsstøtte

Jonas Frank Johannesen er ny senior vice president for IT & Digital Enablement i VELUX. | Foto: Velux
Miljøteknologi

Velux har hentet it-chef fra Egmont

For abonnenter

Foto: Sønderborg Forsyning/pr
Vand

Driftschef: Fremtiden kalder på alternative vandkilder

For abonnenter

Helle Damm-Henrichsen, der kender forsyningsbranchen fra flere tidligere direktørposter i Trefor, starter senest 1. juni. | Photo: Din Forsyning
Vand

Vestjysk forsyning henter tidligere Trefor-direktør ind som ny øverstechef

For abonnenter

Vandrensningsanlæg kan nu bygges direkte ind i containere. Dermed spares der både tid og penge på at samle og skille containere flere gange. | Photo: Bazuki Muhammad/reuters/ritzau Scanpix
Vand

Container-virksomhed satser på fragt af vandrensningsanlæg

Læs også

Jonas Frank Johannesen er ny senior vice president for IT & Digital Enablement i VELUX. | Foto: Velux
Miljøteknologi

Velux har hentet it-chef fra Egmont

Jonas Frank Johannesen bliver ny senior vice president i Velux Gruppen.

For abonnenter

Foto: Rgs
Vand

RGS Nordic skal møde i Folketinget efter spildevandskonflikt

Efter den længerevarende konflikt om RGS Nordics miljøgodkendelse til håndtering af norsk oliespildevand skal virksomheden onsdag mødes med Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
Vand

Miljøministeriet har uddelt tocifret millionbeløb fra ny drikkevandsfond

Både vandselskaber, kommuner og private borgere har søgt om tilskud til beskyttelse af drikkevandet i den nye drikkevandsfonds første ansøgningsrunde.

For abonnenter

Seneste nyt

  • EU-parlamentarikere stemmer for større krav til bygningers energieffektivitet – 1. feb.
  • Vestjysk forsyning henter tidligere Trefor-direktør ind som ny øverstechef – 1. feb.
  • Container-virksomhed satser på fragt af vandrensningsanlæg – 1. feb.
  • EU vil give grønne virksomheder øget adgang til statsstøtte – 1. feb.
  • Velux har hentet it-chef fra Egmont – 1. feb.
  • Driftschef: Fremtiden kalder på alternative vandkilder – 1. feb.
  • RGS Nordic skal møde i Folketinget efter spildevandskonflikt – 1. feb.
  • Hillerød Forsyning og Vestforbrænding indgår fjernvarmeaftale med Farum – 1. feb.
  • Miljøministeriet har uddelt tocifret millionbeløb fra ny drikkevandsfond – 1. feb.
  • Plastlobby tager kildesortering i forsvar – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • Strategisk Forretningsudvikler til CO2- og brintinfrastruktur

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren IT Supporter

  • Head of Business Development

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Strategisk Forretningsudvikler til CO2- og brintinfrastruktur

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Kolofon

CleantechWatch
Søg

Sektioner

  • Miljøteknologi
  • Affald
  • Vand
  • Rådgivning
  • Regulering
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Emma Gelbjerg-Hansen

egh@cleantechwatch.dk

Tlf.: 3330 8343

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 482

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 482

Job

Abonnement

Prøv CleantechWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

cleantechwatch@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 482

Læs mere om abonnement her

Adresse

CleantechWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: 3330 8410

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © CleantechWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
CleantechWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge