Logistikgigant vil gøre kunder i stand til at vælge grønne ruter

DSV Panalpina er på vej med en forbedret digital platform, som skal gøre det muligt for kunderne at vælge mere klimavenlige ruter og betale ekstra for grønt brændstof. En stigende efterspørgsel har skabt momentum, siger DSV Panalpina-direktør.
Foto: DSV Panalpina
Foto: DSV Panalpina

Kunderne har for alvor fået øjnene op for de grønne løsninger, og derfor er DSV Panalpina nu på vej med en ny forbedret platform, som skal gøre det muligt for kunderne at vælge mere bæredygtig fragt.

Platformen er lige nu ved at blive testet internt, men direktør for group compliance hos DSV Panalpina Martin Andreasen forventer, at den kan finde vej til markedet i løbet af andet kvartal.

Målet er, at give kunderne bedre overblik over den enkelte rutes udledning, så de på den baggrund kan vælge grønnere fly, skibe og lastbiler. Hertil skal det være muligt at betale ekstra for at benytte sig af grønt brændstof, som kan blive hældt i tanken på et transportmiddel i DSV's flåde.

"Hele grundlaget for at kunne træffe en beslutning om, hvordan du skal optimere kæden, er at kende dit aftryk, og det har vi arbejdet med i hele 2020. Du kender det fra rejseportalen Momondo, som er første skridt til valg af flyrejser, og hvor du på nogle flyrejser kan se, hvor meget de udleder og måske endda klikke af, at du vil betale ekstra for at kompensere for udledning," siger Martin Andreasen i et interview med ShippingWatch.

Transportkoncernen har netop offentliggjort sin corporate responsibility rapport, og her løfter de lidt af sløret for de ting, der bliver arbejdet på som en del af det nye initiativ under navnet green logistics.

I rapporten fremhæves en unavngiven stor kunde, der får mulighed for at vælge rederi, specifikt transportmiddel og ikke mindst brændstof. Flere af de ting er allerede muligt for flere større kunder, men det grønne aspekt vil fylde mere fremover, fortæller selskabet.

"Vi skal passe på med at sige, at du i 2021 kan logge ind, og så er alt det muligt. Det vi gør med den kunde er nogle af de første skridt i den retning, som vi gerne vil gå. Vi ser på ruterne, hvad vi kan smide på af brændstof, og hvilke konsekvenser det har," siger Martin Andreasen og uddyber, at udvælgelsen altid sker i samspil med DSV, fordi det ellers er et omfattende og kompliceret arbejde for kunden.

Han taler om en mere overordnet "scenarie-analyse", der samler en stor kundes mange fragter under én paraply og giver tal på den samlede lavere udledning.

Investerer i mennesker og it

DSV Panalpina er langt fra de eneste, der arbejder med platforme, der skal give bedre overblik over de grønne valg.

Konkurrenten Kuehne + Nagel har tidligere lanceret Seaexplorer, hvor kunder kan vælge specifikke ruter og betale ekstra for bæredygtige brændstoffer eller mere traditionel offsetting, der kort fortalt går ud på at kompensere sin udledning gennem skovprojekter.

Netop offsetting deler vandene, fordi det kritiseres for kun at flytte problemet. Ifølge Martin Andreasen er det derfor også blot den sidste knap, der bliver skruet på, hos DSV.

"Det kan dele vandene, fordi det virker som om, man er på den grønne gren, men den gren er opstået ved at plante træer, og så kan man egentlig opføre sig, som man vil, hvis bare man planter flere. Hvis vi kun offsetter, så kommer vi ikke i land. Vi vil arbejde med det reelle problem," siger Martin Andreasen.

Det arbejde kræver investeringer, og også her støder logistikselskaberne af og til ind i kritik, fordi de ikke selv råder over deres flåde. Dermed er det leverandørerne, der skal indkøbe nyt og bæredygtigt udstyr.

"Vi køber ikke kun nye lastbiler, men vi investerer primært i ressourcer, mennesker og it-infrastruktur. Hvis vi ikke kan produktudvikle de ting, så har vi ikke noget at tilbyde kunderne," siger han.

"Nogle kunder vil gerne betale ekstra for det, nogle synes, at vi skal tage omkostningen og andre synes, at vi bør være fælles om den. Vi ser det hele," tilføjer Martin Andreasen.

Momentum er ændret

I lang tid har udfordringen været, at efterspørgslen er udeblevet, selvom dagsordenen bevægede sig i en grønnere retning. Det er nu ved at ændre sig, og der er et anderledes momentum i dag, slår Martin Andreasen fast.

"Vi kan mærke, at der er en stigende efterspørgsel, særligt fra de store kunder," siger han og sammenligner med situationen for blot få år tilbage.

Han kan ikke sætte specifikke tal på, men fortæller, at udviklingen har været helt nødvendig for at sætte skub på udviklingen af de grønne produkter, der nu er ved at finde vej til markedet.

"Udfordringen i branchen har været, at selv hvis du vil have noget grønt, så går du ikke bare ned på række to og finder produktet. Vi skal have skabt det, og der skal du selvfølgelig bruge efterspørgsel, for hvis ikke der er en kunde, der efterspørger det, så er det svært at presse den anden vej over for leverandørbasen," siger han.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Rederi kigger mod skovprojekter for at opveje for skibes klimaaftryk

Scandlines har udsat miljømål – strømmen er for dyr

Maritim batterileverandør udvider med produktion af brændselsceller

30.000 skibe lever muligvis ikke op til FN's nye CO2-regler 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også