Scandlines har udsat miljømål – strømmen er for dyr

Det bliver ikke i 2021, at Scandlines kan reklamere med helt CO2-fri færgeoverfarter mellem Rødby og Puttgarden, selvom det engang var målet. Strømmen er for dyr, lyder forklaringen, mens rederiet kæmper videre for at løse udfordringerne, der bl.a. kræver investeringer i bedre batterier.
Foto: Per Rasmussen
Foto: Per Rasmussen

2021 skulle have været året, hvor Scandlines skulle tilbyde CO2-fri overfarter på sine hybridfærger mellem Rødby og Puttgarden, men sådan er det ikke gået.

I stedet er det fortsat den mere traditionelle marinegasolie, der driver færgerne frem og sørger for, at der både er tændt lys og gang i kogeblussene ombord.

Den korte forklaring skal ifølge rederiet findes i, at strømmen fra et ladekabel er langt dyrere end den strøm, der kan omdannes fra det traditionelle brændstof, der fyldes i tanken. Derfor kan det simpelthen ikke betale sig for rederiet at benytte det grønnere alternativ.

"Priserne på strøm, som vi har kigget i retning af, er ikke blevet afgiftsfritaget i Tyskland i et omfang, der gør, at det er rentabelt i forhold til brændselsolie," siger Michael Guldmann Petersen, der er COO i Scandlines, i et interview med ShippingWatch.

Færgerne sejler i internationalt farvand, og derfor sejler de på brændstof, som er afgiftsfritaget.

"Hvis vi overgår til strøm, som er afgiftsbelagt vil det være sådan, at når vi brækker værdien ned til prisen på en kilowatt time, så er vi langt fra et niveau, hvor elektrisk energi er et lønsomt alternativ," fortæller Michael Guldmann Petersen.

En længere forklaring uddyber, at også prisen på de nødvendige batterier er en udfordring, og de penge kan være svære at finde.

Har I været for optimistiske?

"Det har vi jo nok, når vi ikke har nået vores mål. Men vi har gjort det med åbne øjne, så det er velovervejede beslutninger, der ligger bag."

Brug for større batterier

Scandlines er blot et af mange rederier, der jagter nøglen til at kunne tilbyde CO2-fri sejlads til gavn for miljøet og for at leve op til kundernes stigende efterspørgsel. Inden for færgetrafikken kan nævnes Forsea, der sejler på hybridfærger, som tidligere har været en del af Scandlines.

Deres rute mellem Helsingør og Helsingborg i Sverige er dog kortere, og netop afstanden er en væsentlig faktor, som udfordrer Scandlines.

De har brug for større batterier, der kan indeholde mere strøm til den lange overfart. Dernæst skal de kunne lades op på den forholdsvis korte tid, hvor færgen ligger stille i havnen, mens passagerer, biler og lastbiler triller af og på.

Ifølge Michael Guldmann Petersen er der ikke noget teknologisk i vejen for, at det skal kunne lade sig gøre, men både batterierne og installationen er dyre, og de penge skal findes. Det er altså skaleringen og de nødvendige kapitalinvesteringer, der skaber problemer.

Da de for under et årti siden var blandt de første til at omdanne skibene til hybridfærger, skete det med hjælp fra EU-midler, som de ikke er lykkedes med at hente i denne omgang.

Derfor tør han heller ikke endnu at melde ud, hvornår den udskudte målsætning kan være nået.

"Hvis finansieringen var på plads, så tog det omkring et par år at få ombygget skibene, så det handler om at nå frem til der, hvor beslutningen kan tages," siger han.

Undervejs pågår et intensivt arbejde for at nedbringe energibehovet på skibet, og det gælder både for fremdriften og energiforbruget ombord. Der skrues på alle knapper, og en af de helt store energislugere er skibenes propel, som netop er ved at blive udskiftet til en mere effektiv.

"Den samlede udfordring er mindre, hvis energibehovet er mindre," siger han.

Hårdt ramt af coronakrisen

Scandlines har ligesom de øvrige færgerederier været under pres det seneste år, hvor coronakrisen har slået bunden ud af passagertrafikken. Derfor er det heller ikke lige nu, at rederiernes pengekasser bliver polstret, og hvor der findes ekstra penge til den grønne omstilling, selvom den er højt på dagsordenen.

"Hvis vi ser på det forretningsmæssigt, så kan en investering kun tjenes hjem på prisforskellen mellem energi af den ene slags og energi af den anden slags," siger Michael Guldmann Petersen med henvisning til skellet mellem strøm og marinegasolien.

Har I satset på den forkerte energikilde?

"Nej, det har vi ikke. Vi snakker meget om batterier, fordi det er der, vi har vores erfaringer, men kom der i morgen en brændselscelle, der var velegnet til og økonomisk rentabel at kunne bruge på vores skibe, så ville vi bestemt kigge interesseret på det. Men man skal bare huske, at det afhænger af hele værdikæden, både logistikken og hvordan energien kommer hen til skibet."

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Maritim batterileverandør udvider med produktion af brændselsceller

Flere shippingaktører med i EU-projekt om udvikling af grønne skibe

Maersk vil bestille de første klimaneutrale skibe om få år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også