CleantechWatch

Producentansvar på emballage skal sikre succesen i midtjysk opstartsvirksomhed

Den Skanderborg-baserede startup Refour er på vej på markedet med en ny emballagetype, der ifølge virksomheden både giver en økonomisk og miljømæssig besparelse. Produktet ventes lanceret til efteråret og taler ind i kommende producentansvar.

"Det her er først og fremmest vigtigt, fordi det kan flytte noget på miljøet og den klimamæssige dagsorden," siger direktør i Refour Torben Andersen om virksomhedens grønne emballageløsning. | Foto: Refour Presse

Den midtjyske opstartsvirksomhed Refour forventer til sommer at stå klar med et nyt emballagemateriale, der ifølge virksomheden vejer mindre, koster mindre og efterlader et langt lavere CO2-aftryk end de eksisterende emballager på markedet.

Produktet består af mineraler, luft og lidt plastik, og allerede nu viser flere store virksomheder interesse i det.

"Vi har færdigtestet to til tre slutprodukter af i alt ni, som vi arbejder på. Hvornår de når butikkernes hylder, afhænger af vores kunder, men vores forventning, afhængigt af coronasituationen, er, at de færdiggodkendes henover over sommeren, og vi håber, at det allerede bliver i juni, og kan lanceres i efteråret," siger direktør i Refour Torben Andersen.

Ifølge direktøren er Refour allerede "i tæt dialog" med flere store virksomheder, heriblandt en større engelsk virksomhed, der omsætter mere end 100 mio. enheder om året og har mere end 7.000 medarbejdere. Her starter samarbejdet med en testperiode af et af deres high profile-produkter, men der er potentiale for at implementere emballagen på alle kundens produkter, lyder det fra Torben Andersen.

Refours mission er ifølge Torben Andersen at hjælpe virksomheder til at tage ansvar for biodiversitet, ikke at fælde skove, nedbringe CO2-forbrug og mindske mængden af råvarer, der bliver brugt i produktionen.

"Det er lykkes os at udvikle et materiale, der i en genanvendelseskontekts kategoriseres som et monomateriale, hvilket giver en fremadrettet gevinst for affaldssorteringen, genanvendelsesprocessen og -raten for Refours materiale," siger Torben Andersen.

Refour har også etableret et af verdens største demonstrationscentre af sin art, hvor de både har deres eget procesudstyr stående, men også flere af kundernes egne produktionsmaskiner i fuld skala. På den måde har Refour mulighed for at invitere sine kunder til at overvære produktionen i praksis, og hvordan den nemt kan overføres til kundens eget udstyr.

"Det gør vi af den grund, at kunden skal se det, før den accepterer, at det kan lade sig gøre, og at der ikke er for mange barrierer i det. Vores løsning kan tages ind i deres maskiner, uden at der er brug for store forandringer og dermed holde omkostningerne på et minimum," siger Torben Andersen.

Taler ind i producentansvar

Det seneste regnskabsår har generelt været præget af udfordringer for den Skanderborg-baserede startup. Refour kunne således i maj fremvise et resultat på -3,3 mio. kr. og en egenkapital på -3,5 mio. kr. for 2020.

"Vi er en opstartsvirksomhed, og der er investeret op mod 40 mio. kr. i virksomheden. Vi bruger investeringerne og tiden på at færdiggøre vores fabrik, logistik, kundebesøg, forretningsrejser, prøver og test, hvilket har været udfordret af coronaepidemien. Det har sat os et års tid tilbage," siger Torben Andersen og fortsætter:

"Det har været et svært år, hvor vi ikke har fået nogen form for hjælpepakke."

Alligevel ser Torben Andersen positivt på fremtiden, hvor han også regner med, at den politiske dagsorden i særligt EU kan give virksomheden noget medvind.

EU-Kommissionen har nemlig vedtaget, at alle EU-lande senest i 2025 skal indføre et såkaldt producentansvar på emballage. Dette betyder, at den, som sætter en vare på markedet, også skal sørge for, at produktet bliver indsamlet og behandlet miljømæssigt korrekt, når det bliver til affald.

Regningen for indførelsen lander på erhvervsliv og kommuner, og den problematik taler Refour ind i. Produktet er både billigere, men også nemmere at beholde i det cirkulære loop og genbruge eller genanvende end mange af de sædvanlige emballager, der består af sammenblandede materialer som plast, aluminium og pap, og er vanskelige at adskille og dermed genanvende.

"Miljøomkostningen er lav, da dette er et monomateriale, som kan genanvendes. Det gør, at vi nemmere kan håndtere det i affaldsstrømmen," siger Torben Andersen.

Han understreger, at Refours produkter vil være en fordel for både virksomheder og på kommunalt niveau, da den kan genbruge kontamineret kommunalt indsamlet plastaffald, der i dag ofte anses for at have en meget lav værdi.

"Refour har udviklet særlige produkter, som i dag står for en stor del af emballageforbruget, hvori en stor andel i særlige tilfælde kan bestå af dette kontaminerede plastaffald og stadig komme tilbage på genbrugspladserne som et ensformigt materiale. Dermed reducerer vi både mængden af affald, der forurener planeten og reducerer brugen for udvinding af jomfrueligt materiale," siger Torben Andersen.

Kan spare milliarder af CO2

Torben Andersen anslår, at Refours produkter i gennemsnit er 40 procent billigere end konventionel emballage. Det betyder, at det er billigere for virksomhedens kunder at bruge det, men om det kommer virksomheden eller forbrugeren til gode i den sidste ende, ved han ikke.

"Vi kan ikke bestemme, hvad de store globale koncerner bestemmer sig for, men vi kan alle sammen vinde. Når man trykker forbrugsandelen ned, vil man få lavere omkostningsstruktur i virksomheden," siger han.

Torben Andersen ser positivt på fremtiden på miljøets vegne og forventer, at mange store virksomheder også vil komme til at få øjnene op for det grønne produkt. Og Refour arbejder på at blive gearet til at kunne følge med en massiv efterspørgsel.

"Lige nu har vi gennemgået mulighederne for samarbejde med meget store partnere. Og lykkes det, er der intet til hinder for, at vi ikke kan følge efterspørgslen. Så er der den sidegevinst, at vi selv fremstiller vores eget "råmateriale", så jo mere vi producerer, jo mere affald kommer der tilbage i loopet, som vi kan genbruge," siger han.

Ifølge Torben Andersen har nogle af de største globale koncerner indenfor fødevareindustrien som Unilever, McDonald’s og Tesco meldt ud, at de bl.a. vil forsøge at fjerne karton og papir fra deres emballagebrug. Samtidig ansporer de politikerne til at stoppe med at bruge træfibersporede produkter. Og det er et statement, der taler ind i Refours ambitioner.

"Man ser et kæmpe skifte i markedet, og det betyder meget for os, for vi har fundet en løsning. Det viser også, at det, vi arbejder på, har vanvittige perspektiver," siger Torben Andersen og fortsætter:

"Baseret på vores LCA-analyse, har vi regnet os frem til, at hvis McDonald’s eksempelvis skiftede alt deres emballage ud med vores produkt, vil de kunne spare 65 mio. træer, 3 mia. kg. CO2 og desuden have en markant reducering af årlige omkostninger. Nu kan vi jo ikke pålægge McDonald’s at ville gøre noget for miljøet i denne retning, men de er naturligvis velkomne til at henvende sig."

Han tilføjer, at hans forventning er, at Refour allerede i år får gang i to eller tre globale spillere, og som minimum har fire produktkategorier oppe at køre. Virksomheden arbejder på en fem-årsplan, som kan betyde, at den får op imod 1.000 medarbejdere, fabrikker flere steder globalt og partnere, der hjælper og understøtter virksomhedens mission. 

Cowi ser prisen for affalshåndtering af emballage vokse til 2,3 mia. kr. i 2025 

Danske iværksættere vil spinde guld på at eliminere engangsprodukter 

Lander millioninvestering i Løvens Hule: "Maistic skal være brandet inden for plastfri"

Aarhusiansk startup vil smede forretning på nyt pantsystem for emballage 

Vækstfonds-veteran vil omkalfatre nethandlens emballagebrug 

Mere fra CleantechWatch

Merkur frygter greenwashing i nye mørkegrønne investeringsfonde

Investeringschef Helle Juul Lynge fra Merkur Andelskasse frygter, at glansen allerede er ved at gå de nye "mørkegrønne" investeringsfonde, som skal leve op til de højeste grønne standarder. Hun er bange for, at både klimaet og forbrugerne taber, hvis de på papiret grønneste fonde bliver brugt til greenwashing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs