Vækstfonds-veteran vil omkalfatre nethandlens emballagebrug

Sønderjysk iværksætter ser en rentabel forretningsløsning i at erstatte traditionel papemballage fra onlinehandel med genanvendelige plastikkasser. Projektet er endnu på forsøgsstadie, men stifteren håber på sorte tal allerede i 2023.
Foto: Pero Solutions/PR
Foto: Pero Solutions/PR

Bunkerne af papemballage vokser i de danske husholdninger i takt med den stigende onlinehandel, og det er noget, den Sønderborg-baserede startup Pero Solutions ønsker at imødegå med en ny cirkulær plastkasseløsning.

Gevinsten er ifølge virksomheden tosidet i form af en klimagevinst for sparet emballagepap og mindre besvær med at håndtere engangsemballagen for både webbutikker og kunder.

"Vi kommer ud på markedet på et tidspunkt, hvor ​​der stilles store krav til bæredygtighed og mere klimavenlige løsninger hos forbrugere" siger stifter og adm. direktør i Pero Solutions, Stig Poulsen.

Som tidligere mangeårig venture investor i Vækstfonden har Stig Poulsen haft stor berøringsflade med startup-markedet, og selvom Pero Solutions endnu er i sin testfase, forventer direktøren, at virksomhedens løsning kan blive markedsført i Danmark allerede fra sommeren i år.

"Det scenarie, vi arbejder ud fra lige nu – og det er rimelig konservativt – er, at vi kommer til at lave break even i 2023," siger Stig Poulsen.

Han tør ikke sætte tal på, hvor mange webbutikker, han forventer vil gøre brug af Pero Solutions' løsning til den tid, men spår, at det bliver "rigtig mange".

Pero Solutions satser indledningsvist på helse- og livstilsprodukter, hvis kundebase, direktøren forventer, har størst "villighed til at gøre noget for klimaet". Virksomheden anslår dog, at kasseløsningen kan anvendes til cirka 40 pct. af alle pakker, der indgår i webhandlen i dag.

"I princippet er det jo alle former for produkter, der kan være i den største kasse, der er egnede," siger Stig Poulsen, der på sigt håber at udbrede løsningen til andre markeder end det danske.

"Der er i princippet intet som helst i vejen for lige at få nappet Sverige og Norge samtidig. Vi har bare ikke lige ressourcer til det p.t.," siger han.

1-3 kroners margin

Startup-virksomhedens løsning går på, at webbutikker tilbyder kunder at tilvælge Pero Solutions' genanvendelse kasseemballage som erstatning for konventionel engangsemballage, når de handler på nettet.

Herefter skal nethandlerne åbne kasseemballagen i pakkeshoppen, ved pakkeboksen eller på hjemmeadressen, når fragtmanden afleverer den, hvorefter kassen af fragtselskaberne sendes tilbage til en webbutik, der kan genbruge den.

Ifølge Stig Poulsen er kasserne designet til at kunne genbruges op til 1.000 gange. Et digitalt labelsystem på kasserne skal i tilgift spare webbutikkerne for at klistre labelmærker på emballagerne.

Forretningsmodellen bygger på to indtægtskilder for Pero Solutions.

Den ene er de tre til fire kr., som handlende på de webbutikker, Pero Solutions samarbejder med, betaler for at tilvælge Pero Solutions emballageløsning. Den anden er de mellem fem og syv kr., som webbutikker ifølge Stig Poulsen i dag har af udgifter til engangsemballage til en pakke.

"De penge tager vi, for de skal jo ikke bruge penge på emballage længere, når de har vores," siger Stig Poulsen.

Webbutikkerne har altså ikke nogen økonomisk gevinst ved systemet. I stedet er det udsigten til et grønnere brand og "mindre bøvl med pap", der skal drive dem til at tilbyde sin kunder Pero Solutions' emballageløsning.

Samlet set tjener Pero Solutions altså 8-11 kr., når en kunde tilvælger virksomhedens kasser.

Den store udgift ligger til gengæld i at få fragtselskaberne til at fragte kasserne tilbage til webbutikkerne.

"Det forhandler vi i øjeblikket med fragtselskaberne om," siger Stig Poulsen.

I alt står Pero Solutions ifølge direktøren tilbage med en gevinst på 1-3 kr., hver gang en kunde tilkøber Pero Solutions løsning – en gevinst, der også skal dække driften af et anlæg til at vaske og reparere kasserne med jævne mellemrum.

"Det er en lille margin, men vi tror, vi kan få det til at hænge sammen," siger Stig Poulsen.

Næste trin: Onboarding

Pero Solutions arbejder i øjeblikket på at søge kapital til softwareudviklingen og til at skrue volumen af kasser op. Det, forventer direktøren, kommer til at ske som en blanding af banklån og lånemidler fra Stig Poulsens gamle arbejdsplads, Vækstfonden.

Systemet testes i øjeblikket hos to webbutikker for at undersøge, om slutbrugerne kan finde ud af at lade kassen stå i pakkeshoppen eller pakkeboksen, og om det digitale aspekt fungerer, som det skal.

Næste skridt bliver at begynde at onboarde webbutikker.

"Det bliver ikke det store problem. De har jo ingen yderligere omkostninger ved det," pointerer Stig Poulsen.

Har I kontakt med nogen webbutikker endnu?

"Ja da. Både store og små."

Og har I fået tilsagn om, at nogen vil slutte op om jeres projekt?

"Jeg vil helst ikke nævne nogen navne, men vi kører med én allerede, der ønsker at blive ved på den anden side af testfasen," siger direktøren.

Aarhusiansk startup vil smede forretning på nyt pantsystem for emballage  

Erhvervskvartet vil styrke oparbejdelsen af PE-plast i MUDP-projekt

Isoleringsproducenten Bewi køber dansk emballagevirksomhed 

Dansk opfinder af papirflaske til Coca-Cola og Carlsberg ser ind i globalt gennembrud 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også