Nordic Waste-ejer er involveret i udskældt import af norsk olievand

Torben Østergaard-Nielsens rederi, Uni-Tankers, har sejlet olieholdigt spildevand til Industrial Water Solutions, der ejes af den kritiserede milliardærs tidligere bestyrelsesmedlem.
Industrial Waster Solutions, der driver renseanlæg til industrispildevand ved Skølskør, blev i 2023 udskilt fra RGS Nordic. Øjensynligt som forberedelse til salg af sidstnævnte. | Foto: Rgs
Industrial Waster Solutions, der driver renseanlæg til industrispildevand ved Skølskør, blev i 2023 udskilt fra RGS Nordic. Øjensynligt som forberedelse til salg af sidstnævnte. | Foto: Rgs
af Dag Holmstad, simone jarolics og frederik timm bentsen

Oliemilliardæren Torben Østergaard-Nielsen, der beskyldes for at løbe fra regning og ansvar i den eskalerende jordskredssag på Nordic Wastes arealer ved Randers, er også involveret i en anden kontroversiel miljøsag.

I Østergaard-Nielsen-familiens oliekoncern USTC finder man således selskabet Uni-Tankers, der har fragtet olieholdigt spildevand fra Norge til Danmark og den omdiskuterede virksomhed Industrial Waste Solutions (IWS). Det viser en aktindsigt ved Miljøstyrelsen, som CleantechWatch har fået, og bekræftes af virksomheden selv.

IWS er i de danske miljømyndigheders søgelys og fik i december 2023 annulleret to tilladelser til at importere olieholdigt spildevand fra Norge. Virksomheden har været hårdt kritiseret af både lokale og landspolitikere, der mener, at dets anlæg – hvor det importerede spildevand delvist renses og efterfølgende udledes – har forårsaget skade på havmiljøet omkring Skælskør ved Sydvestsjælland.

USTC-koncernens tankrederi fik i det seneste regnskabsår det største overskud i dets 28-årige historie på 421 mio. kr. efter skat.

”Vi har ikke været involveret i nogen operationer (transporter, red.) siden sommeren 2023,” skriver Uni-Tankers eksterne kommunikationsbureau i en mail til CleantechWatch om sagen.

Det er også USTC, der er den ultimative ejer af det krakkede miljøselskab Nordic Waste, som har været meget omtalt på grund af et stort jordskred, hvor tre millioner kubikmeter forurenet jord truer vandmiljøet i Ølst ved Randers.

En sag som miljøminister Magnus Heunicke (S) har kaldt en ”tikkende miljøbombe”, og hvor UST-koncernen valgte at sende Nordic Waste i konkurs og samtidig frasige sig et ansvar.

”Moralsk anløbent”

I den anden miljøsag er IWS i centrum, som Torben Østergaard-Nielsen tankrederi har sejlet olieholdigt spildevand til. 

Virksomheden ejes af blandt andre Peter Korsholm, tidligere partner i kapitalfonden EQT og forhenværende bestyrelsesmedlem i flere af Østergaard-Nielsens selskaber. Fra 2014 og frem til 2022 var han bestyrelsesmedlem i Østergaard-Nielsens USTC-koncern, USTC’s Bunker Holding og Uni-Tankers.

Sascha Faxe, Alternativets medlem af Miljø- og Fødevareudvalget, har fulgt både udviklingen i Nordic Waste og sagen om import af spildevand til Danmark. 

Hun mener, at begge sagers kobling til USTC-koncernen blot understreger, at Torben Østergaard-Nielsen ”tjener styrtende” på affalds- og olieindustrien.

”I min optik er det moralsk anløbent,” siger hun til CleantechWatch.

”De har ødelagt så meget, at det næsten er til grin. Vi kommer til at bruge mange milliarder på at genoprette naturen – og det er lige meget, om det er IWS eller Nordic Waste, vi taler om.”

Søren Egge Rasmussen (EL), ligeledes medlem af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, er efter eget udsagn ikke overrasket over, at USTC også har bidraget til at fragte olieholdigt spildevand til Danmark. 

”Vi har ikke behov for, at nogen går efter at tjene mest muligt til risiko for vores vandmiljø,” siger han.

Vil ikke oplyse omfang af spildevandstransporter

Uni-Tankers vil ikke oplyse, hvor mange transporter af olieholdigt spildevand, rederiet har været involveret i, men siger til CleantechWatch:

”Uni-Tankers har taget den principielle beslutning ikke længere at udføre nogen transporter til Stignæs (her ligger IWS’ rensningsanlæg, red.),” hedder det i mailen fra rederiets kommunikationsbureau.

Uni-Tankers vil ikke forklare, hvorfor rederiet har taget den ”principielle beslutning” at stoppe med transporterne. Om det skyldes den voksende politiske kritik mod importen af olieholdigt spildevand fra Norge til Danmark eller andre forhold.

”Som et verdensomspændende selskab gennemgår Uni-Tankers konstant sin forretning med ændringer i omfanget af operationer fra tid til anden,” skriver Uni-Tankers’ kommunikationsbureau.

”Vi ønsker ikke at diskutere vores interne forretningsvurderinger offentligt, så derfor er dette alt, hvad vi kan sige om beslutningen.”

Greenpeace blokerede tankskib fra Uni-Tankers

Men i juni sidste år blev tankskibet Bothnia, der kommercielt drives af Uni-Tankers, blokeret i en norsk havn med en last på 9.000 ton olieholdigt spildevand.

Miljøaktivister fra ngo’en Greenpeace forhindrede tankskibet i at forlade havnen i den norske by Mongstad ved at fastgøre en lille sejlbåd til fartøjet med undervandsmagneter.

Skibet er blevet brugt af det store olieselskab Equinor til at eksportere spildevand fra olieproduktionen i Norge til Danmark.

Ifølge Greenpeace bliver spildevandet renset af Industrial Water Solutions, hvorefter det bliver ledt ud i det danske havmiljø. Men vandet indeholder stadig skadelige stoffer som PFOS og PHA, hævder Greenpeace.

Det norske medie NRK skrev i den forbindelse, at Norge eksporterer omkring 125.000 ton spildevand fra olieindustrien til Danmark hvert år, og en juraprofessor vurderede over for mediet, at det er i strid med loven om eksport af farligt affald under den såkaldte Basel-konvention.

Uni-Tankers understregede over for ShippingWatch i forbindelse med blokaden, at tankskibet havde alle dokumentationer og tilladelser i orden, da det fik overført lasten.

Det blokerede tankskib sejlede i øvrigt aldrig til IWS i Danmark med den omstridte last. Den blev losset af et andet sted i Norge, oplyser Uni-Tankers’ eksterne kommunikationsbureau.

Uni-Tankers optræder på Miljøministeriets liste

CleantechWatch har via en aktindsigt fået en liste fra Miljøministeriet over, ”hvilke transportører (rederier), der i perioden 2018 til dato (9. februar 2024, red.) har transporteret affald med skib til Industrial Water Solutions (tidligere RGS Nordic)”.

Her optræder Uni-Tankers sammen med otte andre rederier som bl.a. Sirius Shipping AB, Alba Tankers Sweden AB og Knutsen OAS Shipping. 

Det fremgår dog ikke af oplysningerne, hvor længe og i hvilket omfang Uni-Tankers har været en del af transporterne fra Norge til Industrial Water Solutions.

Industrial Water Solutions blev i juli sidste år udskilt fra miljøselskabet RGS Nordic i et selvstændigt selskab, men med de samme ejere: Peter Korsholm og Kent Arentoft. 

Sagen med Industrial Water Solutions/RGS Nordic har fået miljøminister Magnus Heunicke (S) til at love at udfase importen af olieholdigt spildevand til Danmark.

Miljøministeren er kaldt i samråd i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg den 21. februar om sagen på grund af, at der stadig er eksisterende importtilladelser.

Industrial Water Solution har også flere nye tilladelser under behandling hos miljømyndighederne. Det samme har tre andre danske selskaber, der tilsammen vil importere over 400.000 ton olieholdigt spildevand til Danmark, som tidligere beskrevet af CleantechWatch.

(Artiklen er lavet i et samarbejde mellem CleantechWatch og ShippingWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også