CleantechWatch

Regeringen vil have færre dieselbiler og mere natur i byer

Statsminister Mette Frederiksen (S) vil gøre danske byer grønnere. Dansk Erhverv ser mange positive elementer i udspillet.

Færre dieselbiler og flere idrætsfaciliteter er med i det udspil om grønne byer, som regeringen har præsenteret. | Foto: Finn Frandsen

Regeringen vil have renere luft og mere natur i byerne med nyt udspil, der hedder "Grønne byer og en hovedstad i udvikling".Udspillet indeholder en stribe initiativer, der skal give mere natur og idræt i byerne, mens man slår ned på eksempelvis dieselbiler og luftforurening.

"Den ene del af initiativerne skal bidrage til, at byer i hele landet bliver endnu grønnere og endnu bedre at leve i. Med renere luft, med grønnere biltrafik og med mere plads til naturen."

"Den anden del af initiativerne retter sig mod hovedstadsområdet," står der i udspillet.

For byer i hele landet involverer udspillet mulighed for forbud mod dieselbiler uden partikelfilter, områder kun for elbiler og forbud mod gamle brændeovne. Samtidigt skal der være mere ladeinfrastruktur og mere bynatur.

"Ligesom det er lykkedes at få rent badevand i havnen i blandt andet København, Aarhus og Aalborg, skal det også lykkes at gøre luften i byerne renere."

"Derfor skal kommunerne have nye muligheder for at nedbringe luftforureningen," står der i udspillet.

I København har udspillet fokus på flere idrætsfaciliteter og udvikling af store projekter som Køge Bugt Strandpark, Lynetteholmen og udvikling af Københavns Lufthavn.

Og også i København er der fokus på, at der kommer mere natur i byen.

"Luften skal være ren i hovedstadsområdet. Det kræver blandet andet, at luftforureningen fra de krydstogtskibe, der anløber Københavns havn, mindskes."

"Der skal rejses ny skov, der kan styrke biodiversiteten og skabe nye grønne åndehuller. Og så ønsker regeringen at sende et klart signal om Lynetteholm som en ny bydel, hvor natur og bæredygtighed er i højsædet," skriver regeringen i udspillet.

Udspillet er en del af en samlet politik om at hjælpe områderne uden for de store byer. Torsdag vil regeringen eksempelvis fremlægge sine planer for udflytning af uddannelser ud af de større byer.

Tilfredshed i Dansk Erhverv

I Dansk Erhverv kan man finde mange positive elementer, for eksempel en fortsat udvikling mod grønnere byer og udbygningen af København Lufthavn

”Vi glæder os over de lokale initiativer til at skabe grønne byer, og det skal sikres, at der også er nationale initiativer, der sikrer koordinering. Konkret kan jeg for eksempel pege på, at danske virksomheder typisk dækker flere kommuner. Her er det vigtigt, at det er samme, grønne transportform, som bliver prioriteret. Hvis en kommune satser på brintbiler og den anden el-biler, så bliver det et praktisk problem. Den slags skal der ses nærmere på,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv i en skriftlig kommentar.

Han roser også udspillet for at omfatte Københavns Lufthavn, hvor der i udspillet blandt andet lægges op til en lovændring, der giver Københavns Lufthavn mulighed for at udbygge og udvikle.

”Det er helt rigtigt set af regeringen. Coronaen har været hård ved lufttrafikken og lufthavnen, men nu går vi mod lysere tider, og der er et behov for at give Københavns Lufthavn mulighed for at udvikle sig. Lufthavnen er et internationalt knudepunkt, og det er på alle måder gavnligt for danskerne og for dansk erhvervsliv. Skal vi have store konferencer, kunne tiltrække de bedste hoveder og meget mere, så skal det være nemt og hurtigt at komme til og fra Danmark. Men konkurrencen mellem de internationale lufthavne er hård, og derfor er det klart, at Københavns Lufthavn også skal udbygges og være på forkant med konkurrencen,” siger Brian Mikkelsen.

Dansk medicinalfirma vil presse transportsektoren i en grønnere retning

Brancheorganisation: Nul-emissionszoner vil blive dyrt for vejtransporten

Analyse lover grøn fremtid: Prisen på elbiler vil blive halveret på seks år

Aktører i transportbranchen går sammen om brint-værdikæde 

Mere fra CleantechWatch

Affaldsaftalen har gjort sektoren til en ideologisk kampplads

Analyse: En reduceret forligskreds, udsatte indsamlinger og skeptiske renovatører. Affaldsaftalen fra juni sidste år skulle have været trædestenen, der lettede fremtidige klimaforhandlinger, men er blevet mere omstridt end som så. CleantechWatch ser tilbage på aftalens første leveår.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs