Aktører i transportbranchen går sammen om brint-værdikæde

"Vi kan ikke vente på offentlige støttemidler eller en Power-to-X-strategi," lyder det i et debatindlæg i Altinget skrevet af Haydar Shaiwandi, direktør for Drivr, Jacob Krogsgaard, direktør for Everfuel, Anders Tystrup, pressechef for Toyota Danmark og Bo Svane, mobilitetschef for Kinto.
Ifølge indlægget er både brint og Power-to-X kritiske for klimaomstillingen på transportområdet, men da der allerede i dag er et potentiale i brint, er det ifølge aktørerne vigtigt, at man får sat gang i denne omstilling nu.
Derfor går parterne sammen om en samlet værdikæde, der både leverer brinttankstationer og brintbiler til kørsels- og mobilitetstjenester.
Brint har ifølge aktørerne særligt potentiale som brændstof for den tunge transport såsom lastbiler, busser, fly og skibe, mens elteknologier primært vil kunne anvendes i personbiler.
Ifølge indlægget er der i dag seks tankstationer, hvor man kan tanke brint, og i år opfører Everfuel to nye højkapacitetsstationer i København.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)
Everfuel vil lave 300 MW elektrolyseanlæg i Fredericia
Venstre satser på flere grønne biler i infrastrukturudspil
Danske CO2-reduktioner i transporten var canadisk luft
Dårlige forhold får dansk delebilsselskab til at se mod udlandet
Relaterede artikler:
Everfuel vil lave 300 MW elektrolyseanlæg i Fredericia
For abonnenter
Danske CO2-reduktioner i transporten var canadisk luft
For abonnenter