Aktører i transportbranchen går sammen om brint-værdikæde

Drivr, Everfuel, Toyota og Kinto går sammen om værdikæde i Danmark bestående af brinttankstationer og brintbiler, lyder det i debatindlæg.
Foto: Gregers Tycho/IND
Foto: Gregers Tycho/IND

"Vi kan ikke vente på offentlige støttemidler eller en Power-to-X-strategi," lyder det i et debatindlæg i Altinget skrevet af Haydar Shaiwandi, direktør for Drivr, Jacob Krogsgaard, direktør for Everfuel, Anders Tystrup, pressechef for Toyota Danmark og Bo Svane, mobilitetschef for Kinto.

Ifølge indlægget er både brint og Power-to-X kritiske for klimaomstillingen på transportområdet, men da der allerede i dag er et potentiale i brint, er det ifølge aktørerne vigtigt, at man får sat gang i denne omstilling nu.

Derfor går parterne sammen om en samlet værdikæde, der både leverer brinttankstationer og brintbiler til kørsels- og mobilitetstjenester.

Brint har ifølge aktørerne særligt potentiale som brændstof for den tunge transport såsom lastbiler, busser, fly og skibe, mens elteknologier primært vil kunne anvendes i personbiler.

Ifølge indlægget er der i dag seks tankstationer, hvor man kan tanke brint, og i år opfører Everfuel to nye højkapacitetsstationer i København.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Everfuel vil lave 300 MW elektrolyseanlæg i Fredericia

Venstre satser på flere grønne biler i infrastrukturudspil 

Danske CO2-reduktioner i transporten var canadisk luft 

Dårlige forhold får dansk delebilsselskab til at se mod udlandet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også