CleantechWatch

Rederi-formand peger på markant højere CO2-afgift for at bringe ammoniak i spil

Det kræver en CO2-afgift på over 270 dollar per ton på de nuværende brændstoffer, hvis ammoniak skal blive et konkurrencedygtig alternativ, siger Andreas Sohmen-Pao, formand for BW Group, der bl.a. ejer danske Hafnia.

Andreas Sohmen-Pao, formand for BWGroup, under sidste års Global Maritime Forum i Singapore, hvor han var med til at foreslå en CO2-skat. | Foto: Global Maritime Forum.

Hvis ammoniak skal hjælpe shippingindustrien med at skrue markant ned for sin forurening, kræver det en væsentlig højere CO2-afgift på de nuværende brændstoffer, end det hidtil har været fremme.

Indtil nu har et industriforslag spillet ud med en CO2-afgift på 2 dollar per ton, mens stærke kræfter i industrien sidste år diskuterede et forslag på op mod 75 dollar per ton.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra CleantechWatch

Dansk CO2-lager kan køre på maksimum fra dag et

Total Energies ser ikke noget behov for at demonstrere CO2-lagring under Harald-feltet, men vil starte lagringen i fuld skala, hvis Bifrost-projektet bliver en realitet. Lige nu afhænger meget dog af to forestående begivenheder: Præsentationen af en politisk strategi og tildelingen af EUDP-midler.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job