CleantechWatch

Haldor Topsøe vil levere grøn ammoniak til skibsfarten om to år

Haldor Topsøe vil være klar til at levere ammoniak, så snart rederierne efterspørger det. Om to år skal et dansk anlæg stå klar. Spørgsmålet er, hvornår industrien er klar, siger direktør for bæredygtige teknologier til ShippingWatch.

Foto: PR/Haldor Topsøe

Rederier, der i fremtiden vil sejle på ammoniak, kan om to år få brændstof produceret ved hjælp af teknologi fra Haldor Topsøe.

Sådan lyder forhåbningen fra Kim Grøn Knudsen, der er direktør for bæredygtige teknologier hos det danske selskab.

Udviklingen er fortsat i sin spæde begyndelse, men Haldor Topsøe arbejder i dag på et ammoniak-projekt i Danmark, hvor der i øjeblikket søges penge. Selvom midlerne endnu ikke er kommet ind, er Haldor Topsøe sammen med en kunde så småt gået i gang.

"Der kan forhåbentlig stå noget færdig i 2022," siger Kim Grøn Knudsen og peger på, at der først for alvor kommer hul på markedet, når der er en aftager til produktet.

Der kan forhåbentlig stå noget færdig i 2022

Kim Grøn Knudsen

Haldor Topsøe udvikler bl.a. anlæg til elektrolyse og dermed til fremstilling af brint, som man kan lave ammoniak af. Virksomheden er allerede i dag ledende inden for konventionel produktion af  ammoniak.

Ammoniak kan produceres og bruges som brændstof uden udslip af CO2, og derfor har virksomheden valgt at fokusere på det som et af fremtidens grønne brændstoffer til skibsfarten, der for alvor er gået i gang med at søge efter løsninger på klimaudfordringerne.

"Ammoniak er rigtig velegnet som marine-fuel. I dag sejler skibe på tung olie med en høj energitæthed. Ammoniak har også en høj energitæthed, og det er nødvendigt for skibe, der skal kunne transportere store mængder over store afstande," siger Kim Grøn Knudsen med henvisning til de store oceangående skibe.

Har kig på de største skibe

Sammen med en række store virksomheder inden for shipping- og energibranchen har Haldor Topsøe for nyligt udgivet en rapport om netop ammoniak i shipping.

Her forudser selskaberne, at hvert tredje skib i verden kan sejle på ammoniak i fremtiden. Forventningen bygger primært på de store skibe, der sejler lange distancer og indtil videre ikke har store muligheder for at bruge elektricitet eller andre grønne løsninger.

Det kan mindre færger og skibe, der sejler på korte ruter derimod godt.

"For alle de store skibe, der sejler trans-oceanisk, er det meget svært at se andet, end at man skal skifte til noget helt andet, som ikke er brint og ikke er batterier, og her er ammoniak oplagt," siger Kim Grøn Knudsen.

I 2030 kan man nemt forestille sig store oceangående skibe, der sejler på ren ammoniak

Kim Grøn Knudsen

Han regner med, at der i midten af 20’erne vil være flere skibe, der sejler på ammoniak. De oceangående vil formentlig stadig bruge en kombination af flere brændstoffer.

"I 2030 kan man nemt forestille sig store oceangående skibe, der sejler på ren ammoniak. Men det er afhængig af, hvor interesseret man er i at få det fulde skifte."

Hvornår kan Haldor Topsøe levere ammoniak til skibsfarten?

"Når skibsfarten er klar til at sejle på det. Udfordringen er stadigvæk, hvordan vi kommer i gang."

Det drejer sig bl.a. om afgifter, der skal på plads, så der kan produceres ammoniak billigt nok. Og det afhænger af prisen på strøm og dermed brint, forklarer Kim Grøn Knudsen.

Prisen er afgørende

En afgørende udfordring for brugen af grøn ammoniak som skibsbrændstof er prisen. Bunkerolie er i dag billigt på grund af den lave oliepris, og det gør ikke arbejdet lettere, noterer han.

I sommer vandt Haldor Topsøe en ordre på verdens største ammoniakanlæg, der skal ligge i Saudi-Arabien, og hvor brinten til produktion af ammoniak skal produceres med verdens største elektrolyseanlæg.

Her skal solceller og vindmøller levere den grønne strøm, der skal bruges til at producere brinten.

Det afgørende er at få så billig strøm som muligt, så elektrolysen, der laver brinten, bliver billig nok.

"Det, der kommer til at drive prisen på ammoniak, er, hvornår vi får store nok brintanlæg og strøm nok til, at prisen bliver billig i så lang tid ad gangen, at man faktisk bliver konkurrencedygtig," siger Kim Grøn Knudsen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

To grønne spor skal løfte Haldor Topsøes vækst til nye højder

Brintselskab "relativt glad" for at runde milliarden

Haldor Topsøe tilslutter sig storstilet brintsats 

Mere fra CleantechWatch

Klumme: Slut med kejserens nye klimaklæder

På COP26 i Glasgow har virksomheder og verdensledere forsøgt at finde løsninger på den globale klimakrise. Alle er enige om, at ambitionerne skal øges. Alligevel ser vi stadig virksomheder på stribe annoncere CO2-neutrale målsætninger, som klinger hult, skriver Thomas Schrøder, der er direktør i Schneider Electric, i denne klumme.

Verdo bliver et andelsselskab

Ændringen vil ikke betyde noget for den daglige drift, men det vil give forbrugerne øget indflydelse på Verdo og øge demokratiseringen, siger selskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs