Haldor Topsøe tilslutter sig storstilet brintsats

Mens partnerne bag den ambitiøse plan om en brintfabrik i København er klar til at lægge "store millionbeløb" på bordet, er der nu søgt støttekroner hos Innovationsfonden. Samtidig er partnerkredsen udvidet med Haldor Topsøe og to brintselskaber.
Foto: Haldor Topsøe
Foto: Haldor Topsøe

Planerne om en enorm brintfabrik i København tager form.

Partnerne bag kan nu byde Haldor Topsøe og de to brintselskaber Nel og Everfuel velkommen til kredsen og samtidig sætte flueben ved ansøgningen om støttekroner hos Innovationsfonden, fremgår det af en meddelelse fra projektets leder, Ørsted.

"De private virksomheder bag projektet er parate til at investere store millionbeløb i at realisere projektet, men i den tidlige udviklingsfase har vi også brug for støtte, hvis vi skal kunne realisere projektet. Et tilsagn fra Innovationsfonden til projektet vil kunne blive et afgørende skridt fremad for produktionen af brint og bæredygtige brændstoffer i Danmark," siger Ørsteds topchef, Henrik Poulsen, i meddelelsen.

Udvikling og storskalaproduktion af bæredygtige brændstoffer er ifølge den nu afgående Ørsted-direktør helt afgørende, hvis vi skal lykkes med en grøn omstilling af den tunge transport - og netop her står projektet andre partnere i form af DSV Panalpina, Maersk, DFDS, Københavns Lufthavne og SAS som oplagte aftagere.

Dækker hele værdikæden

Haldor Topsøe, Nel og Everfuel er indtil videre kommet med i projektets første fase af projektet, hvor ambitionen lyder på 10 MW elektrolysekapacitet med fokus på vedvarende brint til tung transport i 2023.

Samtidig skal de tre selskaber være med i udviklingen af projektets anden fase, der efter planen skal byde på 250 MW i kapacitet fra 2027 og kombineret CO2-fangst med fokus på fremstilling af brændstoffer til skibs- og luftfarten.

Med tilføjelsen af de Haldor Topsøe og de to brintselskaber mener konsortiet nu at dække hele værdikæden for produktion og distribution af brint og bæredygtige brændstoffer og dermed stå solidt i kursen mod at opbygge en industriel styrkeposition for Danmark indenfor power-to-x.

"Hvis Danmark og EU skal lykkes med de ambitiøse mål for reduktion af CO-udledningen, er det afgørende vigtigt at kunne omsætte grøn strøm til grønne brændstoffer, som kan bruges i fly, skibe og lastbiler," siger Haldor Topsøes nye CEO, Roeland Baan, i meddelelsen fra Ørsted.

Haldor Topsøe ser stort potentiale i brint

Haldor Topsøe udvikler blandt andet anlæg til elektrolyse og dermed til fremstilling af brint og kan ifølge Roeland Baan bidrage med den nødvendige teknologi.

Men "det kræver et konsortium netop som dette for også at få brugerne og infrastrukturen med," mener topchefen.

"Sammen kan vi komme i mål med et projekt, som kan vise sig at være skelsættende på internationalt plan," siger Roeland Baan videre.

I den tredje fase af projektet er planen at opnå en elektrolysekapacitet på op mod 1,3 GW. Dermed vil det ifølge meddelelsen være muligt at levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til busser, lastbiler, skibe og fly.

Haldor Topsøe melder om pæn vækst

Brintmarkedet er eksploderet: Green Hydrogen vil være det næste Vestas

Professor: Brintfabrik kan blive afgørende for grøn omstilling 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også