Rederi vil etablere brintsats med to partnere

Tankrederiet Ardmore vil sammen med to partnere etablere et joint venture, der skal levere brint til den maritime sektor. Som led i aftalen får Ardmore tilført 40 mio. dollar af en af partnerne.
Anthony Gurnee er topchef for tankrederiet Ardmore, der etablerer et joint venture om leveirng af brint som brændstof til shipping. | Foto: Marine Money
Anthony Gurnee er topchef for tankrederiet Ardmore, der etablerer et joint venture om leveirng af brint som brændstof til shipping. | Foto: Marine Money

Sammen med to partnere satser tankrederiet Ardmore på at udbrede brint til shippingindustrien.

Det sker med en hensigtserklæring om at etablere et joint venture, som får til formål at levere metanol-til-brint teknologi til den maritime sektor.Her er Ardmore nærmere bestemt gået sammen med Element 1 Corp, en udvikler af brintgenereringsssystemer til brændselsceller, og det finansielle selskab Maritime Partners.

Det fællesejede selskab får navnet E1 Marine. Selskabet vil nærmere bestemt have mandat til at udbrede medstifteren Element 1 Corps løsning blandt andet til shipping, reefercontainere, offshore energi og havneinfrastruktur.

Hos Ardmore ser topchef Anthony Gurnee, at der er et markedspotentiale i at udrulle løsningen til den maritime sektor. Afhængig af hvilken type metanol, der kommer til at blive brugt, vil det kunne reducere udledningen af CO2.

"E1 systemet er CO2-neutralt, når det kører på metanol fra vedvarende energi og burde vise skig at være meget omkostningskonkurrencedygtigt med andre alternativer, og kan, hvis ønsket, blive bygget eller retrofittet til at køre på ammoniak," lyder det Anthony Gurnee i meddelelsen.

Som led i aftalen mellem vil Maritime Partners blive investor i Ardmore ved at skyde 40 mio. dollar i tankrederiet ad to omgange.

Ardmore vil desuden købe 10 pct. af Element 1 Corp for 4 mio. dollar og aktier i Ardmore. Rederiet får desuden en plads i selskabets bestyrelse.

Hensigtserklæringen er ikke bindende, og aftalen mellem de tre parter afventer fortsat at blive landet endeligt.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

DFDS vil sejle med grønne ammoniak-drevne færger

Maersk udpeger fire brændstoffer til fremtiden: Men flere barrierer skal overkommes

Dyk i CO2-udledning hvis danske færger rykker over på brint-brændstof 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også