DFDS vil sejle med grønne ammoniak-drevne færger

DFDS har sagt ja til fra 2026 at købe grøn ammoniak fra en stor fabrik i Esbjerg, som skal bruges i færge- og fragtrederiets skibe. De første skibe kan blive med dual-fuel motorer, siger DFDS-topchef til ShippingWatch.
Foto: DFDS
Foto: DFDS

Måske kommer det første grønne ammoniakdrevne DFDS-skib til at sejle mellem Esbjerg og Immingham i England fra 2026.

Eller også kan det blive en helt ny passager- og fragtfærge mellem Amsterdam og Newcastle.

"Vi kan ikke give et fuldstændigt klart svar på det. Vi har ruter fra Esbjerg til England med nogle større, relativt nye ro-ro-skibe, der eventuelt kan retrofittes," siger Torben Carlsen til ShippingWatch.

"Vi har også nogle skibe på Amsterdam-Newcastle-ruten, der har nået en vis alder. Her kunne vi forestille os, at et af dem blev et nyt ammoniak-drevet skib. I første omgang er det glædeligt, at brændstoffet bliver tilgængeligt med stor sandsynlighed i 2026."

DFDS-topchefen er stærkt begejstret for planerne om, at en kommende kreds af investorer vil igangsætte produktion af grøn ammoniak i stor skala fra et såkaldt Power-to-X fabriksanlæg i Esbjerg fra 2026.

Sammen med virksomheder inden for agroindustrien – Danish Crown, Arla og DLG – har DFDS samt Maersk forpligtet sig til at købe den grønne ammoniak.

Omfattende transformation og store investeringer

Landbruget skal bruge det grønne produkt til gødning, mens DFDS og Maersk kan anvende den grønne ammoniak som fremtidens CO2-frie brændstof på passager- og fragtfærger og containerskibe.

Ligesom mange andre rederier har DFDS ambitioner om at reducere udledningen af skadelige drivhusgasser fra skibene på kort og lang sigt.

Hvis DFDS skal nå sit mål om såkaldt klimaneutralitet i 2050, skal færge- og logistikselskabets skibe til den tid alle sejle på CO2-frie brændstoffer frem for forurenende bunkerolie.

Der bliver tale om en omfattende transformation af flåden med betydelige investeringer i nye og i mange tilfælde endnu ukendte brændstof- og motorteknologier.

Derfor er DFDS i gang med at teste fire grønne, CO2-frie brændstoffer: Brint, metanol, ammoniak og batterier. Den første brintfærge bliver formentlig indsat på Oslo-Frederikshavn-København-ruten fra 2027.

DFDS vil også teste en brint-brændselscelle, der kan levere strøm om bord på fragtfærgen "Ark Germania".

Og i år ventes et biobrændstof (B11 biofuel), som MASH Energy fremstiller fra biproduktet nøddeskaller, at blive testet på en passagerfærge i 2021. Det kræver, at biofuel-producenten kan skrue op for mængderne, for så kan DFDS bruge biobrændstoffet i skibenes eksisterende motorer, siger Torben Carlsen.

"Ammoniak-projektet i Esbjerg kommer meget belejligt for os. Dels ligger det i Esbjerg, hvor vi har skibe der sejler fra, dels ligger det i Nordsøen. Vi tror, at sådan en facilitet også vil kunne komme til at servicere skibe, der kommer fra Cuxhaven eller Rotterdam. Dels var det en af de mulige brændstof-løsninger, som vi kigger på. Grøn ammoniak ligger godt til i vores verden," siger Torben Carlsen.

Nogle hundrede mio. kr. givet godt ud

Hvad overvejer DFDS, når gælder motorteknologi?

"Vi arbejder i forskellige partnerskaber med motorproducenterne bl.a. MAN og Wärtsilä, så det er jeg ikke så bekymret for. Der skal nok komme teknologier til det. Skulle det blive lidt forsinket, må vi finde ud af det i kontrakterne (med ammoniakfabrikken, red.), så ikke brænder inde med det. Mit gæt er dog, at den grønne ammoniak vil være meget eftertragtet, når det først er der," siger Torben Carlsen.

Vil der være nok ammoniak-brændstof til fx Amsterdam-Newcastle-ruten?

"Der skal være nok brændstof. Det er klart, og derfor må vi kigge på, om nogle af de første løsninger skal være skibe med dual-fuel motorer, så vi ikke risikerer, at vi pludselig ikke kan sejle nogen steder."

Hvordan ser DFDS økonomien i det her?

"Vi mærker et push fra vores kunder, så skal vi gå denne her vej. Vi har 50-55 skibe, og hvis vi skal bruge nogle hundrede mio. kr. på et par skibe uden at det umiddelbart giver et afkast, så kan pengene være givet godt ud, hvis det sikrer, at vi kommer den rigtige vej i forhold til vores klimamål," siger Torben Carlsen.

"Det gode ved Esbjerg-faciliteten er, at der er et kundegrundlag allerede fra start. Landbruget bliver en stor aftager af den grønne ammoniak, som bliver ret konkurrencedygtig i forhold til det sorte (kunstgødning, red.), de har i dag. Så bliver det også attraktivt for DFDS at være med."

"Vi ved godt inden for shipping, at et af problemerne er at få den slags ting ned i pris. For os er det en klar fordel, at der begynder at blive bygget ammoniak-fabrikker eller andre fuel-fabrikker i stor skala”, fremhæver DFDS-topchefen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

EU vil sætte skibsfarten forrest i køen til grønne brændstoffer

Norske skibsredere anser CO2-skat på shipping som nødvendig

DFDS går sammen med Ørsted og flere om udvikling af brintfærge

DFDS afslører detaljer om sin planer for at blive klimaneutral 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også