CleantechWatch

DFDS afslører detaljer om sin planer for at blive klimaneutral

Det danske færge- og logistikselskab DFDS vil være klimaneutral i 2050 og levere en stor reduktion i udledningen af drivhusgasser om ti år. Tre forskellige spor skal føre planen ud i livet.

Foto: Pascal Rossignol/Reuters/Ritzau Scanpix

DFDS melder sig i koret af store rederier, som vil have en klimaneutral operation i 2050.

Det står som et af hovedmålene i det danske færge- og logistikselskabets klimaplan, fremgår det af en meddelelse udsendt onsdag.

I 2030 skal DFDS' udledning af drivhusgasser være faldet med tæt på 45 pct. sammenlignet med niveauet i 2008. Ifølge DFDS svarer det til en reduktion på omtrent 25-35 pct. i perioden 2019 frem til 2030.

Den (klimastrategien, red.) vil også hjælpe os med at forblive relevant som en serviceudbyder i de næste 10, 15 og 50 år fra nu.

Torben Carlsen, CEO, DFDS

Målet om CO2-neutralitet i 2050 deles af den danske brancheorganisation Danske Rederier og A.P. Møller-Maersk. Også det franske containerrederi CMA CGM og Norges Rederiforbund har sat den målsætning.

"Jeg er meget glad for, at vi nu har denne ambitiøse og omfattende klimaplan på plads. Den siger klart, hvordan vi kan og vil tage ansvar for miljøet. Den vil også hjælpe os med at forblive relevant som en serviceudbyder i de næste 10, 15 og 50 år fra nu," udtaler topchef Torben Carlsen i meddelelsen.

Langt størstedelen af DFDS' klimaaftryk kommer fra skibene, som ifølge rederiet står for 90 pct. af de samlede udledninger, der i 2019 lød på omkring 2 mio. ton CO2.

Tre spor

På vejen mod klimaneutralitet peger DFDS på tre forskellige spor, der gælder på kort og lang sigt.

Over de næste ti år vil rederiet sætte gang i initiativer som mindre tekniske opgraderinger og "store opgraderinger på flåden". Det skal sikre målet for 2030 ifølge rederiet.

Den langsigtede plan handler derimod om at udskifte fossilt skibsbrændstof med nye nuludledningsteknologier og "en ny generation af skibe."

Her er flere teknologier i spil.

"De nye bæredygtige brændstoffer er vedvarende energi oplagret i form af for eksempel ammoniak, brint eller metanol," skriver DFDS og fortsætter:

"Oplagring, håndtering og brug af disse nye brændstoffer er meget anderledes fra, hvordan vi gør ting i dag. Vi er nødt til at lære meget for at kunne træffe de rigtige strategiske beslutninger. Projekter og partnerskaber vil hjælpe os med at lære og dele viden og nå vores mål."

I et interview med ShippingWatch sagde rederiets innovationschef Jakob Steffensen for nylig, at DFDS ser meget positivt på både brint og ammoniak som løsninger for fremtidens skibsfart.

"Det, der ser allermest lovende ud, er ammoniak," sagde Jakob Steffensen i interviewet, hvor han desuden fremhævede tre projekter, som DFDS arbejder på lige nu.

Som et tredje spor kigger rederiet på den sidste tiendedel af sin udledning.

Det omfatter blandt andet tiltag som eldrevne trucks, energiforbrug i bygninger og endeligt firmabiler, som er hybrid eller elektriske.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

En myriade af projekter arbejder for det ultimative mål: Et klimaneutralt skib

Her er hestene, DFDS spiller på i klimakampen

Rederi allierer sig med verdens største værft om test af biobrændstof 

Mere fra CleantechWatch

Urbaser lægger stor ordre på nye elvogne

Stigende krav om brug af elektrificerede køretøjer i kommunale udbud får Danmarks største renovationsvirksomhed til at lægge en bestilling på 24 nye elvogne til en samlet værdi af 85 mio. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job