Grundfos-topchef klar til digitalisering og opkøb: "Vi skal tage nogle modige valg"

Den danske pumpefabrikant går efter en verdensførende rolle inden for innovativ vandteknologi i 2025, og skal det indfries, må der satses de nødvendige midler på digitalisering og nye erhvervelser, fortæller adm. direktør Poul Due Jensen.
Foto: Joachim Ladefoged/ERH
Foto: Joachim Ladefoged/ERH

Efter et for Grundfos usædvanligt begivenhedsrigt 2020 med coronanedlukning, en gennemgribende omstrukturering og ikke mindst udskiftning på topchef-posten, har Poul Due Jensen taget hul på et 2021 hvor han som ny adm. direktør nu skal forme kursen mod det, der med hans egne ord er pumpekoncernens' raison d'etre: "At løse verdens vand- energiproblemer."

Og Grundfos' vej dertil er for Poul Due Jensen brolagt med de nødvendige investeringer i digitalisering og nødvendige opkøb.

"Vi skal tage nogle modige valg," som han siger.

Poul Due Jensen, der som familiearving landede øverst i Grundfos-hierarkiet efter Mads Nippers afgang i efteråret, har på den korte bane øjnene rettet mod den 2025-strategi, som sigter til at gøre Bjerringbro-virksomheden ”verdensførende” inden for nyskabende vandteknologier.

"Jeg kommer til at sætte fart på hele vandrensningsdelen af vores forretning. Og så kommer jeg til at lægge rigtig meget vægt på vores innovations- og digitaliseringsagenda," siger han og påpeger, at Grundfos allerede i 2021 kommer til at skyde en kvart milliard efter nye løsninger på sidstnævnte område.

Topchefen ønsker ikke at gå i detaljer om, hvordan de nye tiltag på innovations- og digitaliseringsfronten vil tage sig ud, men "der er nogle spændende ting i støbeskeen," forsikrer han.

Tættere på kunderne

Efter mere end ti år med omsætningsfremgang, der kulminerede med rekordåret 2019, blev coronapandemien i 2020 stopklods for den langvarige vækst på Grundfos' toplinje.

Koncernen leverede dog et comeback i årets sidste halvår, der betyder, at 2020 langt fra endte så skidt som frygtet, og at tilbagegangen i omsætningen begrænsede sig til 4,4 pct. målt i lokale valutaer.

"Hvis vi kigger tilbage på, hvordan tingene stod til i marts og april, hvor vi var meget bekymrede, og hvor markederne raslede sammen, så er jeg superstolt over, at vi i andet halvår er kommet stærkt tilbage og klarer os bedre end nogle af vores største konkurrenter," siger Poul Due Jensen.

I 2021 skal væksten, om pandemien tillader det, formes efter efterårets omfattende reorganisering af Grundfos' forretning og kundesegmenter, fortæller han.

Fra årsskiftet har Grundfos organiseret sine salgs-, marketing-, teknologi- og produktionsfunktioner i de fire forskellige kundegrupper; Commercial Building ServicesDomestic Building ServicesIndustry og Water Utility. Den nye struktur betyder, at forretningen kommer til at kredse mere om kundetyper end om geografi, og målet er at få virksomhedens specialister og udviklere tættere på kunderne for bedre at kunne servicere dem i deres jagt på styrkede markedspositioner, forklarer Poul Due Jensen.

"Vi er gået fra at være mere regionalt orienterede til at bliver mere kundesegmentopdelt," siger han og understreger, at han er bevidst om, at en omfattende omstrukturering er noget, der tager tid.

"Den nye organisation er ved at falde på plads. Folk skal finde ud af deres nye roller og ansvar, samtidig med at de skal på plads igen efter corona. Det kommer jeg ikke til at undervurdere." siger Poul Due Jensen.

En skarp pipeline

Den anden kompasnål, Poul Due Jensen som topchef skal rette sig efter, er som nævnt Grundfos' 2025-strategi, der blev lanceret i sommeren 2019 under forgængeren Mads Nippers ledelse.

Mens Grundfos i dag er bygget op omkring en forretningssøjle af energieffektive pumper til industrier og ejendomme, bliver det Poul Due Jensens mål at definere en række nye produkter, der skal gøre virksomheden til en af verdens førende spillere inden for innovativ vandteknologi.

Det gælder ikke mindst løsninger til at rense og genbruge vand – løsninger, som i 2030 skal levere "sikkert drikkevand" til 300 millioner mennesker på verdensplan.

"Det, at hele verden jo har mangel på vand, når flere mennesker kommer til og flytter til byerne, betyder, at vi skal blive bedre til at genbruge og rense vandet. Det er en agenda, jeg kommer til at skubbe på," siger Poul Due Jensen.

Det er også som led i den agenda, man skal se opkøbe af den østjyske vandbehandlingsvirksomhed Silhorko-Eurowater i juni sidste år.

Grundfos er ikke en virksomhed, der er kendt for sin aggressive opkøbsstrategi, og erhvervelsen af Silhorko-Eurowater var da også den eneste nævneværdige virksomhed, der blev tilføjet til pumpekoncernens portefølje under Mads Nippers 6,5-årige ledelsestid.

Men for at tilegne sig den viden, der skal til for at blive verdensførende inden for de nye vandteknologier, kan blive nødvendigt at gennemføre nye erhvervelser, mener Poul Due Jensen.

"Det at gå dybere ind i partnerskaber og gennemføre opkøb er helt klart noget, der fylder noget for os. Vi har en relativt skarp pipeline og har konstant noget i kikkerten, der er interessant," siger han.

Men Grundfos kommer ikke til "at købe bare for at købe," understreger han. Det skal være, fordi "det er den rigtige for Grundfos". Og det bliver alt andet lige lettere at vurdere, når coronarestriktionerne forventes at blive løftet gradvist, så ledelsen bedre kan inspicere de opkøbsegnede virksomheder.

"Covid har ikke ligefrem hjulpet på opkøbstilgangen. Det har været lidt sværere at få helt dybdegående kontakt ind i nogle af de spændende emner, der er," siger han.

Ikke nok med én mand i Washington

Med ambitionen om at være verdensførende på innovative vandløsninger, ligger der også en eksportvækst og lurer i Grundfos' horisont.

Flere iagttagere, heriblandt DI, har efterspurgt en klarere strategi for området, der ifølge Miljøstyrelsens officielle tal rundede indtægter for 20,6 mia. kr. i 2018, som er det sidste år, styrelsen har tal for. DI slår for sin del til lyd for et mål om eksport for næsten det dobbelt – 40 mia. kr. – i 2030.

Poul Due Jensen, der fra 2015 og frem til efteråret var ansvarlig for salg og markedsføring i Grundfos-direktionen, hæfter sig ved, at der også fra politisk hold er ved at komme øget bevågenhed på eksportpotentialet i de danske vandløsninger, og han finder Bidens grønne fokus "vældig interessant" i den henseende.

"Det, der bare er vigtigt, uanset om vi er i Kina, Indien eller USA, er, at målrettet indsats," understreger Poul Due Jensen.

Hvad ligger der i det?

"Hvis regeringen og andre spillere på vandområdet vil med på det her, så skal der sættes ressourcer bag det. Så kan vi ikke bare have en enkelt mand siddende i Washington eller et andet sted," siger han.

Som et ekko af Grundfos' eget ønske om at komme tættere på kunderne, handler det om at facilitere eksporten helt ned på det lokale plan, mener han.

"Vi kan ikke kun arbejde på det føderale niveau – vi skal ned på delstats- og byniveau og tale direkte med dem, der egentlig har behovet," siger Poul Due Jensen.

Grundfos vender salget i årets sidste måneder – men når ikke helt i mål 

Grundfos Holding udpeger nye kræfter til bestyrelsen

Poul Due Jensen om sin nye toppost i Grundfos: "Det er ikke min intention at være et komma på vejen" 

De grønne teknologimastodonter er ude af coronakrisens greb – men usikkerheden spøger stadig i kulissen

Grundfos-konkurrent lancerer digital overvågningstjeneste til pumpeoperatører 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også