NGO kritiserer rederi-alliance for "uetisk" kommunikation om emissioner fra skibe

Clean Shipping Alliance har ’fabrikeret’ et vildledende citat i en pressemeddelelse, der angriber ny miljørapport fra den internationale miljøorganisation ICCT, siger ICCT.
Scrubber i Wärtsilä Moss' fabrik i Suzhou. | Foto: PR/Wärtsilä
Scrubber i Wärtsilä Moss' fabrik i Suzhou. | Foto: PR/Wärtsilä

Clean Shipping Alliance, som en gruppe af rederier står bag, vildleder offentligheden på en ”uetisk” måde om indholdet i vaskevand fra såkaldte open-loop scrubbers, der renser udstødningen fra skibsmotorer, siger NGO’en The International Council on Clean Transportation (ICCT).

I en nylig pressemeddelelse omtalt af ShippingWatch kritiserede Clean Shipping Alliance en ny rapport fra ICCT om globale udledninger fra scrubbere for at beskrive vaskevand fra scrubbers som ”varmt, forurenet og syreholdigt slam”.

”ICCT-rapporten hævder, at vaskevand fra open-loop scrubbers er ”varmt, forurenet og syreholdigt slam”, hvilket er forkert (…) Det kan man ikke hævde, hvis man har kendskab til disse systemer. Vi er bekymrede for, at dette er bevidst vildledende,” udtalte CSA’s formand, kaptajn Mike Kaczmarek fra Carnival Corporation, i pressemeddelelsen.

ICCT-rapporten omtaler imidlertid ikke vaskevand fra open-loop scrubbers som ”varmt, forurenet og syreholdigt slam” - hvis nogen vildleder, er det Mike Kaczmarek via sin udtalelse, påpeger Bryan Comer, der er PhD og Lead, Marine Program hos ICCT.

”Det ser ud til, at kaptajn Kaczmarek har fabrikeret dette citat og tilskrevet det ICCT-rapporten. Det er ikke alene forkert, det er også bevidst vildledende og ærlig talt uetisk,” siger Bryan Comer til ShippingWatch.

“Alle og enhver kan gennemgå vores rapport og konstatere, at på intet sted i rapporten optræder disse ord i den rækkefølge,” tilføjer Comer.

Scrubbere tjener til at rense røggasserne fra skibenes motorer for svovl og andre affaldsstoffer. Det sker ved at blande røggasserne med havvand, som opfanger de skadelige stoffer i udstødningen, hvorefter havvandet sendes retur til havet – renset eller urenset.Skønt ICCT-rapporten bruger betegnelsen slam i relation til scrubbers, beskriver den ikke vaskevandet fra scrubbers som slam.

”Vaskevandet indeholder slam, men det er ikke slam. Closed-loop-systemer filtrerer meget af slammet fra det recirkulerende vand og beholder det ombord i en slamtank, så det kan bortskaffes på land. Open-loop-systemer filtrerer normalt ikke slammet fra, før vaskevandet ledes overbord,” siger Bryan Comer.

I sin pressemeddelelse hævder CSA også, at ”ICCT-rapportens bemærkninger om mulige miljømæssige skader er spekulative. Selv om EGCS (Exhaust Gas Cleaning Systems, red.) har eksisteret i årtier i en eller anden form, findes der ikke hårde beviser for miljømæssige skader nogetsteds i verden.”

En undersøgelse af udledninger af vaskevand fra open-loop scrubbers i havne bestilt af shipping-industrien dokumenterede i 2019, at vaskevand fra scrubbers indeholder forurenende stoffer, skønt undersøgelsen konkluderede, at effekterne af open-loop scrubbers i havne er ”små”.

Forurenet scrubber-vaskevand

”Den branchebetalte undersøgelse af udledningen af vaskevand fra open-loop scrubbers viser, at scrubber-vaskevand er forurenet med nitrater, tungmetaller, PAH og er syreholdigt,” siger Bryan Comer fra ICCT.

Undersøgelsen blev betalt af Cruise Lines International Association Europe og Interferry.

FN’s maritime organisation, IMO, har indført kvalitetskrav for brændsler med en grænse for svovlindholdet på 0,5 pct. Kravet trådte i kraft den 1. januar 2020. Fra denne dato skal skibe være forsynet med en scrubber, hvis de fortsat vil benytte traditionelt skibsbrændsel med et højere svovlindhold.

I mellemtiden er open-loop scrubbers ved at falde i unåde blandt lovgiverne. Kræfter i Europa-Parlamentets miljøudvalg arbejder for at udfase open-loop scrubbers, og i sidste måned foreslog Tyrkiet et forbud mod denne type scrubbers i tyrkisk farvand.

ShippingWatch har forgæves forsøgt at få en kommentar fra CSA og kaptajn Mike Kaczmarek fra Carnival Corporation.

CSA blev stiftet i 2018 for at informere om “den miljømæssige ydeevne og fordelene ved open- og closed-loop-systemer til rensning af udstødningsgasser (EGCS) samt de tilknyttede udledninger til luft og vand,” skriver CSA på sin webside.

CSA’s medlemmer er rederierne Carnival Corporation, Star Bulk, Oldendorff Carriers, Grimaldi, Spliethoff, Torm og DFDS.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Rederi-alliance afviser at rensevand fra scrubbere forurener havmiljøet

Miljøstyrelsen politianmelder stribevis af rederier for at fylde luften med svovlpartikler

Nyt studie: Åbne scrubbere har kun lille effekt på vandkvalitet i havne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også