CleantechWatch

Thise vil købe stor brintlastbil

Andelsmejeriet Thise vil sænke CO2-udledningen på transportområdet og investerer derfor i en stor brintlastbil. Arla er i gang med at teste lastbiler, der kører på gylle.

Direktøren for Thise Mejeri, Poul Pedersen. | Foto: Casper Dalhoff

Transport udgør en stor klimabelastning i fødevare- og landbrugssektoren.

Nu vil andelsmejeriet Thise Mejeri forsøge at nedbringe selskabets CO2-udledning på transportområdet.

"Jeg har bestemt mig for, at Thise Mejeri bliver den første virksomhed i Danmark, der køber en stor lastbil, der drives af brint. Det aftalte jeg faktisk med Greenlab i går. Det er kun et spørgsmål om at få bilen hjem fra Finland, og så kører vi frem og tilbage mellem København og her," sagde Poul Pedersen til Skivemødet ifølge TV Midtvest.

De nærmere omstændigheder vedrørende indkøbet fremgår ikke.

Arla i gylleforsøg

I oktober 2019 meddelte Arla, som ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, at koncernen havde skudt gang i et forsøg, hvor mælkebiler i København skulle køre med biogas udvindet af gylle som brændstof.

"Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 pct. grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, som vi vil teste. Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud og anløber godt 2.600 detailbutikker hver dag. Derfor har vi taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt," sagde Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark, i den forbindelse.

I første omgang blev to af Arlas lastbiler af mærket Scania ombygget, så de udelukkende kører på biogas.

Ifølge Arla har undersøgelser vist, at CO2-udledningen reduceres med mindst 53 pct. i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender.

Thise med store investeringer

I juli fortalte Poul Pedersen, adm. direktør i Thise Mejeri, til AgriWatch, at selskabets investeringer blev udskudt på grund af udbruddet af coronavirus.

"Det var bevidst, da vi besluttede i marts, at nu udskyder vi de investeringer, som vi kan. Vi venter et halvt års tid, fordi vi ikke ved, hvilken vej toget vil køre," sagde Poul Pedersen, som nævnte, at der altid vil være et vist investeringsbehov i andelsselskabet.

Investeringsniveauet har i de seneste år været højt hos mejeriet, der i 2018 og 2019 brugte henholdsvis 70 mio. og 80,9 mio. kr. på investeringer.

I 2020 bliver investeringsniveauet på det samme niveau, som det har ligget på siden omkring 2010. Oprindeligt var der budgetteret med investeringer for 30 mio. kr., som skulle gå til udstyr, maskiner og eventuelt byggeri, men det beløb lyder nu på 15-20 mio. kr.

Thise Mejeri omsatte i 2019 for 1,077 mia. kr., hvilket var en stigning på 44 mio. kr. sammenlignet med året forinden. Omsætningen er generelt steget stabilt, og det forventer Poul Pedersen, at den vil fortsætte med.

"Der kommer ikke til at ske en eksplosion i vores omsætning. Jeg kan ikke se, hvor det skulle komme fra, eller hvorfor vi skulle gøre det," siger han.

Thise Mejeris andelshavere producerede i 2019 106 mio. kg mælk, og ifølge andelsselskabets årsregnskab for 2019 forventes produktionen at ende på 109 mio. kg i 2020.

Fra 2018 til 2019 oplevede andelshaverne i Thise samtidig en indtjeningsnedgang på 6 øre.

"Det er meget ærgerligt, at mælkeprisen falder, men når verdensmarkedspriserne går en vej, følger vi simpelt sagt med i et eller andet niveau. Vi kan ikke være en ø, hvor vi kan have vores egen økonomi, men vi arbejder på at være konkurrencedygtige, så det hele tiden er interessant at være andelshaver i Thise," sagde Poul Pedersen til AgriWatch om faldet i juli.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie AgriWatch)

Nu bliver også lastbilerne elektriske – og det kan gå hurtigere, end du tror

Ellastbiler er ikke vejen til 2030-klimamål: "Man får mere CO2-reduktion for pengene ved at investere i en biogaslastbil"

Coop køber el-lastbil i klimasatsning 

Mere fra CleantechWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job