CleantechWatch

Nu bliver også lastbilerne elektriske – og det kan gå hurtigere, end du tror

Det kræver i dag et seks ton tungt batteri, hvis en stor lastbil skal kunne køre 700 km på el. Men det vil kunne betale sig meget hurtigt, vurderer en ekspert.

Foto: Gregers Tycho/IND

Den dybe rumlen fra en stor dieselmotor krydret med pift fra trykluftbremserne. Enhver ved, hvordan en lastbil lyder – men om bare få år kan også lastbilerne blive lydløse som en Tesla. I hvert fald ifølge en hollandsk forsker, der er dykket ned i, hvad det egentligt vil kræve at give lastbilbranchen samme elektriske overhaling, som personbilerne – langsomt – er ved at få.

"Jo mere diesel, du brænder af, jo mere interessant er det at skifte til eldrift. Så matematikken for at gøre lastbiler elektriske er egentlig meget simpel, selvom de fleste ikke fanger den umiddelbart,«"siger Auke Hoekstra, forsker ved Eindhovens Tekniske Universitet med speciale i eldrevet transport.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra CleantechWatch

Ny evaluering: Grønne projekter står og falder med GUDP-støtte

Over en tiårig periode er midlerne fra GUDP-puljen gået til at støtte projekter, der skal sikre den grønne omstilling af fødevareindustrien i Danmark, og som ellers ville være svære at finansiere. Det skyldes ifølge ny evaluering blandt andet projekternes risikobetonede natur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job