Nu bliver også lastbilerne elektriske – og det kan gå hurtigere, end du tror

Det kræver i dag et seks ton tungt batteri, hvis en stor lastbil skal kunne køre 700 km på el. Men det vil kunne betale sig meget hurtigt, vurderer en ekspert.
Foto: Gregers Tycho/IND
Foto: Gregers Tycho/IND
AF JESPER KILDEBOGAARD

Den dybe rumlen fra en stor dieselmotor krydret med pift fra trykluftbremserne. Enhver ved, hvordan en lastbil lyder – men om bare få år kan også lastbilerne blive lydløse som en Tesla. I hvert fald ifølge en hollandsk forsker, der er dykket ned i, hvad det egentligt vil kræve at give lastbilbranchen samme elektriske overhaling, som personbilerne – langsomt – er ved at få.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også