Ellastbiler er ikke vejen til 2030-klimamål: "Man får mere CO2-reduktion for pengene ved at investere i en biogaslastbil"

Biogas og vindmøllestrøm er muligvis bedre alternativer end el, når den tunge transport skal omlægges fra diesel til grønnere drivmidler.
Mere end 99 procent af de 42.000 lastbiler i Danmark kører i dag på dieselolie. | Foto: Bonnerup Claus/Ritzau Scanpix
Mere end 99 procent af de 42.000 lastbiler i Danmark kører i dag på dieselolie. | Foto: Bonnerup Claus/Ritzau Scanpix

Hvis Danmark skal nå målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030, så kommer man ikke langt ud af ellastbilsporet. Det skriver Ingeniøren.

Danske Vognmænd peger i artiklen på biogas og på længere sigt Power-to-X – at lave vindmøllestrøm om til flydende brændstof – som bedre alternativer til diesel end el, mens lastbilfabrikanten Scania kalder elbiler for "et nicheprodukt".

"Sammenlignet med en biogaslastbil er merprisen (på ellastbiler, red.) også langt højere, så man kan sige, at man får mere CO2-reduktion for pengene ved at investere i en biogaslastbil, men er målet helt lydsvag og emissionsfri kørsel, er ellastbilen absolut relevant allerede nu," siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania.

Coop køber el-lastbil i klimasatsning

Daimler vil være med forrest i kampen om brintlastbiler

Transportgiganter kappes om grøn kundejagt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også