Ejer afviser at have undervurderet miljørisici i Nordic Waste

Transportselskabet SDK Freje, der ejes af shipping- og oliekoncernen USTC, skriver i redegørelse, at selskabet overholdt krav til oplysninger om miljørisici i jordskredssagen.
SDK Freja, der ejes 100 pct. af oliemilliardæren Torben Østergaard-Nielsen og hans United Shipping & Trading Company (USTC), købte op i Nordic Waste i 2021 og 2022. | Foto: Benny Kjølhede
SDK Freja, der ejes 100 pct. af oliemilliardæren Torben Østergaard-Nielsen og hans United Shipping & Trading Company (USTC), købte op i Nordic Waste i 2021 og 2022. | Foto: Benny Kjølhede

Nordic Wastes ejer SDK Freja afviser blankt, at selskabet skulle have undervurderet eventuelle miljørisici eller have undladt at omtale disse i regnskabet, da transportselskabet i 2021 købte den meget omtalte affalds- og ressourcevirksomhed med base i Randers.

Det konkluderer SDK Freja over for Erhvervsstyrelsen i en ny redegørelse, som CleantechWatch har fået aktindsigt i.

”På den baggrund finder selskabet (SDK Freja, red.), at de afgivne oplysninger om koncernen er i overensstemmelse med årsregnskabslovens § 99a, stik 3, og dermed støtter regnskabsbrugerne i deres økonomiske beslutninger,” skriver Henrik Klausen, finansdirektør i SDK Freja, i redegørelsen fra den 8. marts til Erhvervsstyrelsen.

Nordic Waste gik konkurs 22. januar 2024 og har efterladt en regning for oprydning på foreløbig over 200 mio. kr. til staten og Randers Kommune i forbindelse med den såkaldte jordskredssag ved byen Ølst.

SDK Freja, der ejes 100 pct. af oliemilliardæren Torben Østergaard-Nielsen og hans United Shipping & Trading Company (USTC), købte op i Nordic Waste i 2021 og 2022. I dag ejer koncernen 76,5 pct. af selskabet. 

I kølvandet på konkursen i Nordic Waste afkrævede Erhvervsstyrelsen SDK Freja en forklaring på, hvorfor transportselskabet ingenting havde nævnt i SDK Frejas årsregnskab 2022/2023 om ”risici for miljøet ved koncernens aktiviteter”. 

Det skete ved brev til SDK Freja den 5. februar 2024.

”Erhvervsstyrelsen undrer sig over, at virksomheden ikke har konstateret risici for miljøet ved koncernens aktiviteter. Dette skal ses i lyset af, at styrelsen f.eks. ville forvente, at behandling af forurenet jord ville indebære en risiko,” hedder det i brevet. 

”Hvis der var konstateret risici, og disse var håndteret, så skulle både risiciene og hvordan, de var håndteret, være beskrevet (...) Til brug for styrelsens vurdering af sagen, anmodes virksomhedens ledelse derfor om at redegøre for, hvilken proces virksomheden har anvendt til at undersøge for risici,” skriver Erhvervsstyrelsen.

”Det bedes specifikt redegjort for, hvorledes det blev vurderet, om der var miljørisici knyttet til aktiviteten i Nordic Waste ApS,” og styrelsen kræver samtidig, at redegørelsen skal være ”suppleret med dokumentation for vurderingen i form af uddrag af bestyrelsesmødereferater og de dokumenter, som blev forelagt bestyrelsen som grundlag vurderingen.”

I SDK Frejas redegørelse til Erhvervsstyrelsen afviser koncernen, at årsregnskabslovens krav om oplysninger om samfundsansvar og miljørisici skulle være overtrådt i Nordic Waste-sagen.

Transportkoncernen peger på flere årsager til, hvor kravene i regnskabet for 2022/23 er overholdt til punkt og prikke. SDK Freja anfører, at der på tidspunktet for selskabets køb af ejerandele i Nordic Waste i 2021 blev der udarbejdet en ”udførlig miljø due diligence-rapport” af Rambøll.

”Denne rapport viste ingen væsentlige miljømæssige problemer,” skriver SDK Freja. 

Transportkoncernen argumenterer også med, at det i dag konkursramte Nordic Waste og søsterselskabet DSH Recycling, som i øjeblikket er under rekonstruktion ved Skifteretten i Randers, siden købet i 2021 har været ”anset som en forretning, der har en positiv påvirkning på miljøet og klimaet, idet virksomheden hjalp andre virksomheder med at løse deres miljøproblemer,” hedder det i SDK Frejas redegørelse.

Dertil kommer, at Nordic Wastes og søsterselskabets aktiviteter ”ikke (fylder) meget i SDK, og da bestemmelsen i §99a efter sin ordlyd og forarbejder alene lægger op til at omtale ”risici” og ”negative” påvirkninger af miljøet, har selskabet ikke anset det som relevant at oplyse om E&R i §99a redegørelsen.”

Sidst men ikke mindst henviser SDK Freja til, at myndighederne i regnskabsåret syv gange gennemførte miljøtilsyn med Nordic Waste uden at der var problemer.

Erhvervsstyrelsen oplyser til CleantechWatch, at styrelsen endnu ikke har forholdt sig til svaret fra SDK Freja, og hvad eventuelt næste skridt kan blive i sagen.

CleantechWatch har desuden bedt SDK Frejas presseansvarlige i sagen om Nordic Waste og søsterselskabet DSH Recycling om at få tilsendt den miljø-due diligence rapport, som Rambøll har udarbejdet for SDK Freja i forbindelse med det første opkøb af ejerandele i Nordic Waste og DSH Recycling tilbage i 2021.

”Af hensyn til de løbende undersøgelser af jordskredet i Ølst som foregår samt de juridiske spor i sagen, har vi ikke mulighed for at dele Rambølls rapport på nuværende tidspunkt,” skriver SDK Frejas presseansvarlige. 

Som løbende beskrevet i CleantechWatch undersøger Kammeradvokaten i øjeblikket, om Nordic Wastes søsterselskab DSH Recycling – der ejer grunden og bygninger hos Nordic Waste – kan stilles til ansvar.

(Opdateret kl. 12:58 med citat fra SDK Frejas presseansvarlige. Artiklen er lavet i et samarbejde mellem ShippingWatch og CleantechWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også