Emballage-startup Re-Zip lander millioninvestering: "Nu tør vi satse"

Re-Zip drømmer om landsdækkende pantsystem for emballage. Med investering fra Planetary Impact Ventures satser startup-virksomheden på underskudsforretning i et par år for at udbrede løsningen.
Foto: Re-Zip/PR
Foto: Re-Zip/PR

Den aarhusianske startup Re-Zip, der tilbyder et pantsystem for emballage brugt i onlinehandel, har netop sikret sig en investering på i alt to mio. kr. fra Planetary Impact Ventures, en nystartet venturefond med mål om at investere million af kroner i unge, grønne virksomheder.

Det fortæller Bo Bach Boddum, stifter, partner og direktør i Re-Zip, i et interview med CleantechWatch.

"Det er en blåstempling af idéen. I starten var det lidt en skør idé i manges øjne, især papproducenterne, men nu kan andre rent faktisk se, at det er et problem, vi skal have løst. Der er andre end os, der tror på det," lyder det begejstret fra direktøren.

Med millioninvesteringen i ryggen tør startup-virksomheden nu for alvor at satse alt på at tilbyde lavere emballagepriser samt etablering af bedre infrastruktur med egne opsamlingspunkter i detajlkæder eller kiosker allerede til september. Også hvis det betyder en underskudsforretning.

"Med den nye investering tør vi satse på en underskudsforretning i de kommende år. På den ene side er det alt på ét bræt. På den anden side er jeg ret tryg ved, at vi nu har et produkt, som er attraktiv for webshops. Vi skal levere bæredygtighed på konkurrencevilkår, og der er ingen tvivl om, at vi skal gå den vej for at tage hul på bylden. Så følger den øgede risiko bare med," siger han.

Den adm. direktør med otte års erfaring fra Vestas' udviklingsafdeling havde ellers håbet på at kunne generere overskud til næste år, lød det i foråret i et interview i med CleantechWatch.

Men den forhåbning har Re-Zip, der blev startet i 2018, nu kastet overbords for at satse på at blive markedsdominerende med sit cirkulære emballagekoncept. På nuværende tidspunkt er der nemlig ikke andre konkurrenter, der tilbyder samme produkt, lyder det.

Også Planetary Impact Ventures glæder sig over investeringen.

"Vi ser frem til at støtte og følge dem på deres vigtige mission om at reducere emballageaffald og opbygge en cirkulær infrastruktur for emballage," skriver venturefonden på sin LinkedIn-profil.

Billigere løsninger skal lokke store webshops

I dag betaler Re-Zip en listepris på mellem 16 og 26 kr. i porto for at få refunderet en enkelt emballage - og de omkostningerne skal hives ned med den bedre infrastruktur.

Millioninvesteringen betyder også, at returemballagen, der allerede bruges i over 60 små- og mellemstore webshops, fremover kan udbydes til 10 kr. frem for 35 kr.

Re-Zip har allerede udviklet den nødvendige software, som kan bruges i den eksisterende hardware i detailkæderne, der i fremtiden skal tage imod den brugte emballage. Dermed skal brugen af postkasser langsomt udfases, lyder det. Drømmen er nu, at det kan få de store spillere på markedet for onlinehandel med om bord.

"Vi bliver simpelthen nødt til at køre prisen kunstigt ned nu for at få de store webshops med, der i virkeligheden gør den store forskel," siger han og fortsætter:

"Det betyder, at vi kan komme over det med "hønen og ægget" i forhold til at have nok volumen af pakker til også at kunne lave en infrastruktur, der er billig. Nu kan vi slå hul på ægget med den lave pris og rent faktisk gå ud og lancere det produkt, som der er efterspørgsel på," siger Bo Bach Boddum og kalder den nye strategi en mere "aggressiv approach" til markedet.

Cirkulært emballagekoncept

Massive mængder af emballage strømmer dagligt ud af de danske onlinebutikker, hvilket både koster på affalds- og klimakontoen, og det mener Re-Zip at have løst med sit cirkulære emballagekoncept.

Re-Zips emballage kan genbruges 10 til 30 gange, hvilket reducerer CO2-udledning med op til 88 pct., ifølge startup-virksomheden.

Konceptet er simpelt. For 10 kr. kan kunder på de webshops, som Re-Zip samarbejder med, tilkøbe Re-Zeps genanvendelige emballageløsning. Efter at have modtaget varen kan kunden aflevere emballagen i postkassen og i fremtiden i en detailkæde, hvorefter den returneres til Re-Zip, der dækker portoen.

Som tak for ulejligheden modtager kunden til gengæld en digital gave eller voucher på "eksempelvis 100 kr. til næste køb i den pågældende webshop", lyder det.

Og der er noget, der tyder på, at danskerne er klar til flere pantsystemer. I hvert fald svarer 90 pct. af adspurgte, at de er klar til at returnere flere emballager med pant, ifølge en undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for interesseorganisationen Plastic Change.

I undersøgelsen har analyseinstituttet udspurgt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning om deres holdninger til engangsplastik og engangsemballager.

De vigtigste parametre er, at returemballagen skal være lettilgængelig og bedre for miljøet, svarer henholdsvis 39 pct. og 37 pct., mens knap hver fjerde peger på, at emballagen ikke må koste mere.

I løbet af 2021 er knap 10.000 pakker fra webshops blevet afsendt med den grønne emballageløsning fra den aarhusianske startup.

Med investeringen forventer Re-Zip nu at kunne nå en million forsendelser i 2023. Og går alt op i en højere enhed, bliver virksomhedens løsning brugt i 10 mio. forsendelser allerede året efter, lyder det fra Bo Bach Boddum.

Samtidig varsler direktøren flere investeringer til efteråret, mens Re-Zip ligeledes er i dialog med Vækstfonden, som skal være med til at løfte de høje ambitioner for genbrug.

Minister: Producenter skal selv betale for nye emballagekrav

Producentansvar på emballage skal sikre succesen i midtjysk opstartsvirksomhed

Undersøgelse: 90 pct. af danskerne vil returnere emballage med pant

Bryggeri øger indsatsen for genbrugsplast- og emballage

Danske iværksættere vil spinde guld på at eliminere engangsprodukter

Aarhusiansk startup vil smede forretning på nyt pantsystem for emballage  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også