CleantechWatch

AVL vil løfte salget til nye højder med genanvendelse af brugt plast

Et helt nyt produktprogram i genanvendt plast, som har været brugt til sit oprindelige formål mindst én gang, skal sikre væksten i Aage Vestergaard Larsen de næste mange år frem. Husstandssorteret plast bliver om få måneder en del af pakken.

Foto: Aage Vestergaard Larsen // PR

"Vores lille måneskridt"

Det er med de ord, Aage Vestergaard Larsen torsdag præsenterer sit nye sats på salg af genanvendt post-consumer plast – plast der mindst én gang har været brugt til sit oprindelige formål – som har været undervejs i fem år og nu ventes at kunne sikre virksomheden vækst de næste mange år frem:

"De plastproducerende virksomheder har nu fået den mulighed, de har efterspurgt i flere år, nemlig at kunne producere højkvalitetsprodukter i genanvendt plast baseret på post-consumer plast uden at gå på kompromis med produktkvalitet og produktionseffektivitet," lyder det i en meddelelse fra Aage Vestergaard Larsen om det nye produktprogram.

Aage Vestergaard Larsen er helt bevidst om samfundets støt voksende ønske om at skubbe på genanvendelsesgraden af netop plast, som allerede har haft ét liv i et produkt, ved at lade materialet indgå som en råvare i nye produkter.

"Det ønske kan vi nu opfylde, og vi ser frem til en væsentlig øget aktivitet på såvel omsætning som medarbejderstab her på virksomheden i Mariager," lyder det i meddelelsen fra den jyske genanvendelsesvirksomhed, der helt konkret forventer at det nye post consumer-forretningsben kan bringe omsætningen over 100 mio. kr.

Ifølge AVL's adm. direktør, Franz Cuculiza, svarer det til en forøgelse på omkring 50 pct., oplyser han til CleantechWatch.

Husstandssorteret plast skal med

Traditionelt har Aage Vestergaard Larsen arbejdet med oparbejdning af plastspild fra industrien, som er lettere at have med at gøre end plast, der allerede har været i brug – ikke mindst end det det plastaffald, danskerne sorterer ned i deres skraldespande.

Alligevel fortæller AVL, at også det ofte sammensatte og svært genanvendelige plast sorteret i de danske husstande "inden for de næste par måneder" bliver en del af det nye produktprogam på linje med plast fra detailbranchen og kommercielle virksomheder.

I hjertet af dén melding står Aage Vestergaard Larsens patent på en nyudviklet maskine, som ifølge selskabets adm. direktør, Franz Cuculiza, er i stand til at oparbejde det husstandssorterede plast til genanvendelse igen og igen:

"Det kan gå ind på lige linje med vores øvrige produkter, og det er ret unikt. Vi har ikke set en maskine nogen steder i Europa før, der er i stand til det," lød det fra Aage Vestergaard Larsens direktør i juni måned til CleantechWatch.

Foruden maskinen til at oparbejde husstandssorteret plast har AVL i arbejdet med det nye forretningssegment udviklet en række nye renseteknikker, der gør det muligt at genanvende post consumer plast, fortæller Franz Cuculiza.

Det er ifølge meddelelsen fra Aage Vestergaard Larsen desuden første gang i historien, at en dansk genanvendelsesvirksomhed lancerer et fuldt produktprogram i post consumer genanvendt plast. I første omgang vil produkterne være målrettet til sprøjtestøbning.

Skal ud over rampen

Bestyrelsesformand og ejer af Aage Vestergaard Larsen, Gitte Buk Larsen, der også er chef for marketing og forretningsudvikling i virksomheden, tøvede i juni ikke med at kalde maskinen til oparbejdning af husstandssorteret plast for et "teknologisk gennembrud", der vil udgøre en væsentlig del af AVL's vækstplaner.

"Vi går jo egentlig ind og åbner op for et helt nyt forretningsområde," sagde hun dengang til CleantechWatch.

Mens Aage Vestergaard Larsen selv vil bruge maskinen, satser Gitte Buk Larsen også på at kunne hente investeringen hjem ved at sælge den på både det nationale og udenlandske marked.

"Den skal jo ikke bare stå her og flanre i Mariager," som hun formulerede det i juni og tilføjede:

"Vi skal have den ud over rampen."

Aage Vestergaard Larsen vil erobre markedet for plastaffald med nyt patent

Dansk skraldespandsleverandør oplever stor vækst i salg af affaldsløsninger

Plastballade satte skub i Solums planer om plastanlæg  

Mere fra CleantechWatch

Klumme: Slut med kejserens nye klimaklæder

På COP26 i Glasgow har virksomheder og verdensledere forsøgt at finde løsninger på den globale klimakrise. Alle er enige om, at ambitionerne skal øges. Alligevel ser vi stadig virksomheder på stribe annoncere CO2-neutrale målsætninger, som klinger hult, skriver Thomas Schrøder, der er direktør i Schneider Electric, i denne klumme.

Verdo bliver et andelsselskab

Ændringen vil ikke betyde noget for den daglige drift, men det vil give forbrugerne øget indflydelse på Verdo og øge demokratiseringen, siger selskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs