CleantechWatch

Corona tvinger Nordic Waterproofing til at sætte opkøbsplaner på pause

Miljø- og vandteknikvirksomheden Nordic Waterproofing har trods et stærkt første kvartal måtte lægge opkøbsprojekter og vækstplaner på hylden som følge af coronakrisen.

Foto: Nordic Waterproofing //PR

Årets første kvartal har budt på vækst i både omsætning og resultat for miljø- og vandteknikvirksomheden Nordic Waterproofing, men coronakrisen forventes nu at lægge en dæmper på væksten for resten af året.

Indtil videre har krisen tvunget virksomheden til at sætte sine opkøbsprojekter på standby.

Det fremgår af det kvartalregnskab, som den svensk-danske virksomhed, der blandt andet producerer udstyr til vandsikring af bygninger og infrastruktur, mandag har præsenteret.

Mere konkret er nettoomsætningen vokset med 18 pct. i årets tre første måneder og lander på 670 mio. svenske kr. mod 569 mio. svenske kr. i samme periode sidste år.

Vores nuværende opkøbsprojekter er i venteposition på kort sigt, mens vi venter på bedre udsyn i forhold til covid-19.

Martin Ellis, adm. direktør i Nordic Waterproofing

Væksten er især blevet drevet af et stærkt salg inden for tagdækning i Sverige, Danmark og Finland, men en stor del er også hentet fra vegetationsteknologi-virksomheden Veg Tech, som Nordic Waterproofing opkøbte i 2018.

Den organiske vækst udgjorde alene 14 af de 18 pct., oplyser Nordic Waterproofing i regnskabet.

Resultatet af primær drift (ebit) lander på to mio. svenske kr., også en markant fremgang sammenlignet med samme periode sidste år, hvor resultatet bød på et underskud på syv mio. svenske kr.

Opkøbsplaner sat på pause

Trods fremgang på flere parametre er der dog ikke kun positive toner at finde i Nordic Waterproofings kvartalregnskab.

Coronakrisen truer nemlig med at kaste mørke skygger ind over vandteknikvirksomhedens vækstplaner for resten af året, fortæller adm. direktør i Nordic Waterproofing, Martin Ellis, i en meddelelse.

"Effekten af covid-19-udbruddet er svær at forudsige, men det vil sandsynligvis have en dæmpende effekt på salget som et resultat af den generelle økonomiske udvikling," siger topchefen.

Nordic Waterproofings fremadrettede fokus er fortsat på den organiske vækst, rentabilitet og opkøb, fortæller direktøren, men i lyset af coronakrisen har virksomheden altså nu lagt opkøbene på hylden for en kort bemærkning.

"Vores nuværende opkøbsprojekter er i venteposition på kort sigt, mens vi venter på bedre udsyn i forhold til covid-19," siger Martin Ellis.

Samtidig har Nordic Waterproofing øget sit fokus på overvågning af ordreindtag, omkostninger og kundrekreditkontrol.

Der er også indført foranstaltninger, som skal beskytte virksomhedens adgang til råmateriale, så Nordic Waterproofing kan garantere forsyningskapaciteten til sin kunde

Nordic Waterproofing oplyser samtidig, at koncernen på grund af coronakrisens uforudsigelighed på nuværende tidspunkt ikke er i stand til at sætte et tal på forventningerne for resten af året, men at den dansk-svenske virksomhed har et "betydeligt beredskab" til at kunne håndtere en hurtigt skiftende situation i markedet.

"I disse usikre tider fokuserer vi på at sikre vores kapacitet til at levere i overensstemmelse med vores kunders forventninger, samtidig med at vi forbereder os på straks at kunne reducere vores omkostningsbase, hvis efterspørgslen falder," siger Martin Ellis.

Indtil videre er det dog kun virksomhedens såkaldte SealEco division, der producerer gummimembran til brug inden for vandteknologi, som har mærket konsekvenserne af coronakrisen og har set en afmatning på det britiske og belgiske marked, står der i regnskabet.

2019 var rekordår

Kvartalregnskabet kommer blot et par måneder efter, at Nordic Waterproofing kunne præsentere et rekordregnskab for 2019, der blandt andet bød på en vækst på næsten 30 pct. i årets resultat, der landede på 152 mio. kr.

I forbindelse med regnskabet forudså topchefen også, at en stor del af væksten i 2020 skulle komme fra flere af virksomhedens nyopkøbte virksomheder, herunder blandt andet Veg Tech, der har vist sit værd i årets første kvartal.

Martin Ellis fortalte ligeledes, at den fremadrettede strategi i virksomheden fortsat hed "organisk vækst, rentabilitet og selektive opkøb."

Miljø- og vandteknikvirksomhedens strategi har hidtil været at opkøbe små og mellemstore virksomheder, der har potentiale til at spille sammen med virksomhedens eksisterende virksomheder.

Nordic Waterproofing leverer det "bedste år nogensinde"

Nordic Waterproofing får ny finansdirektør

Nordic Waterproofing overvejer at rykke moderselskab til Sverige

Nordic Waterproofing leverer endnu et rekordresultat på ryggen af opkøb

Relaterede