Ambitiøs 10-årsplan for grøn transport endte kulsort

Dansk transportpolitik er "på et grønt spor frem til 2020", lød skåltalerne for 10 år siden. Men i praksis blev det en vej fuld af biler, skriver Ingeniøren.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
AF INGENIØREN FORMIDLET AF RITZAU

Der er kommet meget lidt grønt ud af det brede 10-årige forlig om "en grøn transportpolitik", der blev indgået i Folketinget i januar 2009 og som udløber i år – faktisk er "den gennemgribende reform" endt kulsort.

Det viser en status, Ingeniøren har gjort over planen, som skulle skubbe dansk infrastrukturplanlægning i en mere miljøvenlig retning ved bl.a. at sænke transportens CO2-udledning, sikre at trafiktilvæksten skete i den kollektive transport, gøre jernbanen pålidelig og moderne – og indføre grøn bilbeskatning.

"Hvis man ser på de overordnede intentioner, er det ikke gået så godt," siger lederen af DTU’s transportdivision, professor i trafikmodellering Otto Anker Nielsen til Ingeniøren.

Status er, at grøn bilskat fortsat blot er en drøm hos miljøforkæmperne. I stedet kom tre afgiftslettelser på bilkøb.

Der er kommet 600.000 flere biler på vejene, 160.000 flere familier har i dag mere end én bil, og vi kører 14 procent længere i dem. Og færre kilometer med bus og tog.

Den i forliget planlagte CO2-reduktion på mindst 700.000 ton er helt udeblevet, for transporten udleder lige så mange drivhusgasser som for 10 år siden – trods kraftigt forbedret brændstofeffektivitet.

Heller ikke Ingeniørforeningens transporttalsmand, Svend Tøfting, er imponeret over resultaterne af transportforliget – måske bortset fra politikernes evne til at bruge de knap 100 milliarder kroner, der blev afsat i forliget.

"På nogle få områder er det gået godt. Men på mange andre har de helt svigtet aftalen. Politikernes eneste fokus har været på at bruge pengene – resten har de glemt," siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger i en skriftlig kommentar, at han er enig i, at der ikke er kommet meget ud af forliget.

"Problemet med 2009-aftalen var, at den ikke hang sammen med en samlet klimapolitik for transportsektoren. Det er begrænset, hvor meget man kan påvirke CO2-udledningen alene gennem investeringer i infrastruktur," siger han til Ingeniøren.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Ingeniøren)

Ny klynge sikrer sig over 100 mio. kr. til biobrændstof og energieffektivitet

Regeringen vil helst skubbe biobrændstof-slagsmål ind i efteråret 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også