CleantechWatch

Regeringen vil helst skubbe biobrændstof-slagsmål ind i efteråret

Regeringen er i fuld gang med forhandlingerne om iblandingskravet, men der er ikke udpræget opbakning til endnu en forlængelse mod mere langsigtede planer som en del af efterårets klimaforhandlinger på transportområdet.

For anden gang indenfor et år skal regeringen nu forhandle om, hvad der skal drive danske biler. | Foto: Henning Hjorth

Da regeringen indkaldte til forhandlinger for et par uger siden om iblandingskravet og biobrændstofloven, var det lidt af en lappeløsning, som der skulle rettes op på.

I 11. time besluttede regeringen nemlig sidste år at hæve iblandingskravet af biobrændstof fra 5,75 til 7,6 procent for at leve op til EU's brændstofkvalitetsdirektiv i 2020, for derefter at blive sænket igen i erkendelse af 1-generation biobrændstofs CO2-belastning.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra CleantechWatch

Læk: EU vil fordoble udbredningen af varmepumper på få år

I et endnu ikke offentliggjort udspil i kampen mod fossile brændsler fra Rusland, lægger Europa-Kommissionen op til at sætte turbo på udrulningen af varmepumper og øge krav til energieffektivisering. Det viser et udkast, som CleantechWatch har set. ”Det er en god kurs,” siger dansk chefforhandler.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

CleantechWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs