Mens Klimarådet anbefalede en CO2-afgift på op mod 1.500 kr. per ton i 2030, så er det et element, der er mere eller mindre fraværende hos klimapartnerskaberne, skriver Børsen.
Her fraråder landtransportens klimapartnerskab fraråder afgiften, mens energi- og forsyningssektoren behandler det i bredde vendinger i form af, at der skal findes en balance mellem CO2-afgifter, tilskud og gradvist stigende afgifter på grønne personbiler i takt med, at de bliver billigere. Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren er ikke afvisende overfor CO2-afgiften, men mener, at niveauet er for højt.
Partnerskabet for affald, vand og cirkulær økonomi er hverken for eller imod. Hos partnerskabet for produktionsvirksomheder lyder forslaget, at afgiften uden for kvotesektoren bliver på samme niveau som for de kvoteomfattede virksomheder, og at pengene bruges til at fremme grøn omstilling.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie Energiwatch)
Produktionsvirksomheder kræver bindende nationalt energieffektiviseringsmål
Klimapartnerskab vil gøre dansk produktionsindustri klimaneutral i 2030
Klimaformand efter kritik af CO2-afgift: Forventelig men nødvendig
Aalborg Portland truer med at flytte, hvis Klimarådets CO2-afgift bliver en realitet
Klimarådet anbefaler CO2-afgift på 1.500 kr.