CleantechWatch

Danske EU-parlamentarikere vil have grøn aftale grønnere

EU's grønne aftale bør være mere konkret og grønnere endnu, mener Enhedslistens Nikolaj Villumsen.

Nikolaj Villumsen (EL). | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

EU's grønne aftale hæver klimaambitionerne for 2030 og 2050, men der skal mere til, lyder det fra danske EU-parlamentarikere.

Onsdag præsenterede EU-Kommissionen den længe ventede grønne aftale, der indeholder et nyt mål for CO2-reduktion i 2030 og 2050.

Men den grønne aftale er hverken tilstrækkelig eller konkret nok, lyder det fra Nikolaj Villumsen (EL), der er koordinator i den rød-grønne venstrefløjsgruppe i EU-Parlamentet.

"Jeg er dybt skuffet over, at vi i virkeligheden ikke har fået flere detaljer. Det er overskrifter og samtidig en målsætning, der er alt for lav til, at vi kan leve op til Parisaftalen," siger Nikolaj Villumsen.

Kommissionen vil hæve målet for CO2-reduktion i 2030 fra 40 procent til mindst 50 procent i forhold til niveauet i 1990 og opnå klimaneutralitet i 2050.

I første halvdel af 2020 vil EU-Kommissionen præsentere en klimalov, der skal sikre 2050-målet.

Niels Fuglsang (S), der er medlem af den socialdemokratiske gruppe S & D, hæfter sig ikke ved detaljen og ser aftalen som et skridt i den rigtige retning, selv om han gerne så det grønnere endnu.

"Det er måske lige lovlig voldsomt at forvente, at kommissionen har alle detaljer på plads efter ti dage. Det vigtige er, at kommissionen forpligter sig til at åbne op for lovgivningen omkring klimaet," siger Niels Fuglsang.

Den grønne aftale kommer til at gennemsyre alle økonomiske sektorer som transport, energi, landbrug, bygninger og industrier som stål, cement, tekstil og kemi.

Aftalen lægger op til, at den maritime sektor skal indgå i EU's emissionhandelssystem, ETS.

I ETS fastsættes et loft for udledning af eksempelvis drivhusgasser og et kvotesystem, hvor virksomheder kan modtage, købe og bytte bestemte kvoter.

Det har givet anledning til bekymring i Danske Rederier, der forventer, at det vil komme til at øge omkostningerne og presse rederierne ud af Europa, da de i udlandet ikke vil være underlagt samme krav.

Niels Fuglsang mener, at kvoter er et essentielt redskab for en grøn omstilling.

"Transportsektoren er et af de steder, hvor vi ikke har gjort nok. De skal med. Hvis ikke de er med, så er det ikke en seriøs grøn aftale," siger Niels Fuglsang.

ETS gør, at en virksomhed kan sælge CO2-kvoter, hvis de ikke benyttes, eller købe, hvis der er behov for det.

Nogle rederier vil derfor blive straffet, da de, som det ser ud nu, sandsynligvis vil skulle købe kvoter. 

Her er EU-Kommissionens store klimasatsning

Dansk initiativ skal få verdens største investorer til at kaste milliarder i grøn omstilling 

Mere fra CleantechWatch

Klumme: Slut med kejserens nye klimaklæder

På COP26 i Glasgow har virksomheder og verdensledere forsøgt at finde løsninger på den globale klimakrise. Alle er enige om, at ambitionerne skal øges. Alligevel ser vi stadig virksomheder på stribe annoncere CO2-neutrale målsætninger, som klinger hult, skriver Thomas Schrøder, der er direktør i Schneider Electric, i denne klumme.

Verdo bliver et andelsselskab

Ændringen vil ikke betyde noget for den daglige drift, men det vil give forbrugerne øget indflydelse på Verdo og øge demokratiseringen, siger selskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs