CleantechWatch

Meny går i luften med ny klimauddannelse

Det skal blive nemmere for forbrugeren at gennemskue de klimavenlige madvarer, mener direktør i detailkæden. Derfor har Meny nu igangsat en medarbejderuddannelse, der skal hjælpe med at udbrede klimaviden i butikkerne.

Foto: PR / Dagrofa / Uffe Weng

I slipstrømmen af Miljø- og Fødevareministeriets 22 klimatips er Meny nu gået forrest i rækken af detailkæder om at skabe en uddannelse, der skal gøre det nemmere for kunderne at gennemskue de klimavenlige fødevarer i køledisken.

"Vi kan konstatere, at flere af vores kunder gerne vil spise klimavenligt, men er usikre på hvordan man køber ind i den ånd. Derfor føler vi os forpligtede til at have relevant faguddannet personale i butikkerne, der kan hjælpe forbrugerne med den beslutning," siger kædedirektør i Meny Kenneth Holmen Pedersen.

Der er tale om en en-dags-uddannelse, der begynder i september. Det er planen, at en eller flere medarbejdere fra hver Meny-butik skal på uddannelsen og dermed blive den lokale butiks "klimaambassadør". Samlet drejer det sig ca. om 200 medarbejdere.

"Tanken er, at vi har en medarbejder i hver butik, der har særlig forståelse for klimavenlig mad og skal stå for at implementere tiltagene i vores butikker. Det kan være alt fra generel viden om madvarerne til at gøre valget håndgribeligt med viden om de enkelte varer," siger Kenneth Holmen Pedersen.

Udfordringen er, at vi vil informere uden at fratage valget fra kunden.

Kenneth Holmen Pedersen, Kædedirektør i Meny

Det betyder dog ikke, at der fremadrettet kommer til at være et advarselstegn foran køledisken med oksekød.

"Vi kommer ikke til at gemme eller tale nogle produkttyper ned. Udfordringen er, at vi vil informere uden at fratage valget fra kunden. Derfor bruger vi den mere positive tilgang, hvor vi i butikkerne f.eks. fremhæver særlige klimavenlige varer eller præsenterer varegrupper som alternativer," siger Kenneth Holmen Pedersen.

Danskernes fødevareforbrug alene bidrager med ca. 20 procent af den samlede klimabelastning for en dansk forbruger. Det viser en undersøgelse fra 2018 udarbejdet af tænketanken Concito.

Flere vil spise klimavenligt

Meny har udviklet uddannelsen i tæt samarbejde med den selvejende vidensinstitution Madkulturen under Miljø- og Fødevareministeriet og modtaget støtte til uddannelsen fra den erhvervsdrivende fond, KFI.

KFI har investeret et beløb, der svarer til "en stor del af omkostningerne" i uddannelsen, fortæller Kenneth Holmen Pedersen.

Ifølge en undersøgelse foretaget af videns- og forandringsinstitutionen Madkulturen vil 66 pct. af de adspurgte forbrugere gerne spise mere klimavenligt, men 55 pct. mangler tips til, hvordan de gør deres yndlingsretter mere klimavenlige.

"Resultaterne taler et tydeligt sprog. Med den rette vejledning kan vi gøre meget for at hjælpe hverdagsmaden i en mere klimavenlig retning. Og vejledningen skal være let at omsætte til handling med det samme. Derfor er jeg enormt begejstret for, at Menys "madarbejdere" snart er i stand til at rådgive helt ude i indkøbs-frontlinjen – der hvor beslutningen om aftensmaden ofte tages," siger Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch)

Konservative vil have fødevarer klimamærket

Fynsk kvægavler vil lave CO2-neutralt oksekød

Global spirituskæmpe på vej med klimaneutralt destilleri

Relaterede

CleantechWatch trial banner 21 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere