Dansk selskab bag ny papirflaske til drikkevarekæmpen Coca-Cola

Drikkevaregiganten Coca-Cola melder sig klar til at teste en flaske af papir udviklet af den danske virksomhed Paboco – og med det kommercielle gennembrud på trapperne, forventer Paboco nu stor vækst i de kommende år. Det skriver Børsen.
"(...) vi kommercialiserer de første volumener i år, og derfra kan vi forvente at se rigtig stor vækst," siger Pabocos driftsleder, Michael Michelsen, til avisen.
I dag har Pabocos flaske skruelåg og en tynd plastikinderside af genanvendt plast, men målet er ifølge Michael Michelsen at overgå til papir og "en marginal smule biobaseret materiale" på indersiden.
Paboco arbejder som tidligere beskrevet af CleantechWatch også sammen med Carlsberg om udviklingen af en papirflaske til øl.

Samarbejdet med de store, globale aktører sker ikke mindst i kraft af et "papirflaskefællesskab", som udover Carlsberg, selskabet bag Coca-Cola og Paboco selv tæller kosmetikvirksomheden L'Oréal og The Absolut Company, der blandt andet står bag vodkaen Absolut.
Paboco – eller Paper Bottle Company – blev stiftet for 15 år siden under navnet Exoxpac. Selskabet holder til i Slangerup og er ejet af emballagevirksomhederne Alpla Holding GmbH og BillerudKorsnäs Venture AB.
I 2019 fik Paboco et underskud på knap 4,5 mio. kr. mod et tab på ca. 8 mio. kr. året forinden og havde på det tidspunkt 68 mio. kr. i egenkapital. Paboco har Helle Høst-Madsen i spidsen som adm. direktør.
Drikkevaregigant vil være CO2-neutral i 2040
Carlsberg er tættere på at kunne sælge øl i papirflasker
Carlsberg og Coca-Cola udvikler genanvendt plastprodukt til at pakke dåser
Coca-Cola samler plast fra havet og genbruger det i nye flasker
Relaterede artikler:
Drikkevaregigant vil være CO2-neutral i 2040
For abonnenter