CleantechWatch

Nestlé og Bofa vil "give plast evigt liv" i storstilet pilotprojekt

Verdens største fødevarevirksomhed, det bornholmske affaldsselskab Bofa og Danmarks Naturfredningsforening vil i et 'banebrydende' pilotprojekt eksperimentere med genbrug og genanvendelse af plastikemballage allerede fra næste år.

Foto: Dansk Affaldsforening/PR

"Verdens første affaldsfrie samfund."

Med de ord præsenterer fødevaregiganten Nestlé, Danmarks Naturfredningsforening og affaldsselskabet Bofa et nyt pilotprojekt om at genbruge og genanvende plastikemballage med base på Bornholm.

Og den noget umage konstellation lægger på ingen skjul på ambitionerne bag det nye samarbejde, som sættes i gang fra næste år og blandt andet skal afsøge undersøge mulighederne for at genanvende plastaffaldet fra de bornholmske husstande, plastfolier i supermarkeder og eksperimentere med særlige indsamlings- og genanvendelsesløsninger for kaffekapsler.

Titlen på den pressemeddelelse, den internationale fødevaregigant, natur-NGO'en og det offentligt ejede affaldsselskab har sendt ud om samarbejdet, er således, at "Bornholm, DN og Nestlé vil give plast evigt liv".

Den højtbesungne vision – om end "kækt formuleret" – er dog ikke grebet ud af den blå luft, mener direktør i Bofa Jens Hjul-Nielsen.

"Det handler i bund og grund om at holde affaldet i en cirkulær økonomi og produktion, så det bliver muligt at anvende det igen, igen og igen," siger han til CleantechWatch.

Tilløb til producentansvar

For den schweiziske fødevaregigant Nestlé, gemmer der sig også hos nøgterne overvejelser bag de store ord om samarbejdet.

Ikke mindst skal partnerskabet for Nestlé ses som et tilløb det producentansvar på netop plastemballage, der skal være implementeret i alle EU-lande senest fra 2025 - og som grundlæggende betyder, at det er producenternes ansvar, at emballage fra deres produkter bliver genanvendt.

Den nye lovgivning kræver nemlig et grundigt forarbejde, og i den sammenhæng er Nestlés direktør for produktion i Norden, Birgitte Krenk, glad for at kunne teste nogle af Nestlés emballage-ambitioner i "et afgrænset område som Bornholm, før det eventuelt rulles ud i andre lande," som det formuleres i pressemeddelelsen om samarbejdet:

"Vi deler til fulde Bornholms og Danmarks Naturfredningsforenings vision om at skabe en verden uden affald. I Nestlé har vi sat mål for, at al plastemballage skal kunne genanvendes i 2025," siger Birgitte Krenk i meddelelsen.

I Bofa ser direktør Jens Hjul-Nielsen to grunde til, at Nestlé har valgt at tage til Bornholm for at fremme sine genanvendelsesmål.

Den første er Bofa's vision om at genbruge eller genanvende al affald senest i 2032.

Den anden årsag er, man i affaldsøjemed ifølge direktøren med fordel kan anskue Bornholm som "en slags mini-Danmark" og et oplagt sted, hvis man som Nestlé er en stor virksomhed, der ønsker at øge graden af genanvendelse.

"Det er et afgrænset område med et lukket affaldskredsløb, hvor man kan prøve nogle ting af og så efterfølgende skalere op til sine markeder i almindelighed," siger direktøren.

"Jeg plejer jo lidt kækt at sige, at ganger du de resultater, man får på Bornholm med 132, så har du landsresultatet, og ganger du det så med yderligere med 100, så har du EU-resultatet."

Spiller ind i affaldsmål

Samarbejdet spiller for Bofa's vedkommende ind i affaldsselskabets målsætning om, at Bornholm skal være helt frit for affald allerede i 2032.

"Vi tror på, at Nestlé i kraft af deres viden kan hjælpe os med bedre at kortlægge, hvilke typer plastaffald der er gode at indsamle sammen, og hvilke der ikke er grundet risiko for at kontaminere affaldsstrømmene. Det er sådan nogle ting, vi håber at blive klogere på, således at vi kan optimere vores produktion," siger direktør Jens Hjul-Nielsen.

"Al det affald, vi i dag smider i ovnene, skal vi jo på et eller andet tidspunkt inden 2032 finde ud af, hvad vi gør med."

I første omgang vil samarbejdet med Nestlé hovedsageligt omhandle genanvendelse af plastik, men der kan på sigt også blive tale om andre emballageformer, fortæller direktøren.

Projektet skal blandt andet analysere nogle affaldsstrømme for at kortlægge deres indehold, og hvordan de efterfølgende kan genanvendes. Nogle af produkterne vil så blive sendt til Nestlés anlæg, hvor det vil blive analyseret yderligere, fortæller Jens Hjul-Nielsen.

"Noget af det første, vi kommer til at gøre er at lave nogle småforsøg på helt ned til 50 husstande, hvor vi prøver at se, hvor langt vi kan sortere os ud af problemerne. Kan det bedst betale sig sortere plast efter, om det er hård eller blødt, om det er fra fødevarer eller ej, om er PET, PP eller andre typer? Og så vil Nestlé efterfølgende analysere resultaterne." siger han.

Af pressemeddelelsen til annonceringen af samarbejdet fremgår det blandt andet, at de første projekter mellem Nestlé, Bofa og DN "igangsættes i 2021 og vil række ud til bl.a. supermarkeder, borgere og affaldsvirksomheder."

Jens Hjul-Nielsen, betyder det, at man kan forvente at se 100 pct. genanvendt fødevareemballage på hylderne i SuperBrugsen i Rønne allerede fra næste år?

"Aah, det tror jeg nu ikke. Men det kan godt være, at man kan begynde at se de første tiltag. Og vi kommer til at tale meget med detailhandlen om de her ting i løbet af projektet," siger direktøren.

14 mia. kr. til genbrugsplast

Som verdens største fødevarevirksomhed med en årlig omsætning på 580 mia. kr. og 328.000 ansatte globalt har Nestlé sammen med Coca-Cola og Pepsi de seneste år befundet sig på podiet i den noget kedelige statistik over de største producenter af plastaffald fundet i det globale natur- og havmiljø.

Det var også tilfældet i den årlige opgørelse over den globale plastforurening, som organisationen Break Free From Plastic for få dage siden lagde frem.

I det lys er ambitionen om, at al selskabets plastemballage skal kunne genanvendes om fem år en ganske stor mundfuld, der kan få vidtgående implikationer på globalt plan.

Nestlé har således afsat svimlende 14 mia. kr. til at skabe et marked for genbrugsplast i fødevarekvalitet, som skal muliggøre visionen for 100 pct. genbrug eller genanvendelse af Nestlés plastemballage i 2025.

Mens beløbet i sagens natur bør ses i forhold til Nestlés omsætning og et årligt forskningsbudget på 11 mia. kr., siger Nestlé efter at "eliminere ikke-genanvendelig plastik, at tilskynde til brug af plast, der muliggør bedre genanvendelsessatser, og at eliminere eller ændre komplekse kombinationer af emballagematerialer."

Og her passer samarbejdet med Danmarks Naturfredningsforening og Bofa som fod i hose, mener Nestlés danske produktionsdirektør.

"Samarbejdet her med Bofa og DN er banebrydende, fordi vi i fællesskab arbejder målrettet på en af verdens største udfordringer: at recirkulere plasten, så den ikke bliver brændt, ligger på lossepladser eller ender i naturen," siger Birgitte Krenk i meddelelsen om samarbejdet.

At en så stor, global aktør som Nestlé har valgt lige netop BOFA som samarbejdspartner som led i arbejdet i selskabets 2025-strategi er ifølge Nestlés danske kommunikationschef heller ingen tilfældighed, om end det i sin tid var en ildsjæl i Danmarks Naturfredningsforening, der etablerede den første dialog med det bornholmske affaldsselskab.

"Vi er reelt stolte af at arbejde sammen med Bofa, og det er ikke en høflighedsfrase, for jeg har ikke hørt om andre virksomheder, der er så ambitiøse, som dem - altså Bofa har jo faktisk et mål om at nedlægge sig selv i 2032, og det synes jeg er helt fantastisk at tænke sådan som et affaldsselskab," siger kommunikationschefen for Nestlé Danmark, Martin Broberg, til CleantechWatch.

Nestle vil have 30.000 leverandører med på klimaindsats 

Ragn-Sells vil have kommuner til at kickstarte efterspørgslen på grøn plast

Nestlé investerer milliardbeløb i udviklingen af sikkert genbrugsplast

Fugato vinder millionudbud om affaldsindsamling på Bornholm

Mere fra CleantechWatch

Aquaporin: Vi er ikke gået for tidligt på børsen

Direktøren for Aquaporin afviser over for CleantechWatch, at virksomheden har valgt at lade sig børsnoteret for tidligt til trods for faldende aktiekurs, hjælp fra Danske Bank og et nu fuldt udnyttet stabiliseringsmandat.

Neles opkøber vandpumpeforretning

Den finske maskinproducent Neles har opkøbt vandpumpeforretningen i det finske selskab Flowrox. Pumpeforretningen omsatte for 30 mio. euro i 2020 og forventes at holde niveauet det kommende regnskabsår.  

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs