Dansk brintselskab overtager norske tankstationer

Overtagelsen af to brintstationer skal være første skridt mod et fuldgyldigt netværk af brintstationer for Everfuel, der fortsat er overbevist om, at teknologien også har en berettigelse i personbiler.
Foto: Nel
Foto: Nel

Everfuel har ikke ligefrem holdt stille, siden udskillelsen fra Nel forrige efterår. Den danske virksomhed har siden indgået partnerskaber med Shell om grøn brint på olieraffinaderiet i Fredericia, Statkraft om brinttransport i Sverige og ikke mindst med Ørsted og de øvrige parter i planerne om at opføre et PTX-anlæg på 1,7 GW i Avedøre Holme.

Nu vender brintselskabet tilbage til Norge. Få uger efter Everfuels børsnotering i Oslo annonceres købet af selskabet H2CO og dermed to brintstationer i Norge og den tilhørende infrastruktur fra Uno-X.

"Vi har et erklæret mål om at gøre grøn brint kommercielt tilgængelig på tværs af Europa. Norge spiller en nøglerolle i at nå den ambition, og vi glæder os til at begynde at tilbyde brint til eksisterende og nye kunder," siger adm. direktør af Everfuel, Jacob Krogsgaard.

De to stationer, der er leveret af Nel, er placeret henholdsvist i Hvam nordøst for Oslo og Åsane uden for Norges næststørste by, Bergen.

Frem til sidste år var der også en tredje station i Sandvika. Imidlertid skete der forrige juni en eksplosion på den tankstation, hvilket blandt andet resulterede i, at Uno-X' interesse i fortsat drift af brintstationer dulmede betragtelig.

Jacob Krogsgaard medgiver da også, at overtagelsen er sket for et "symbolsk beløb". Men købet er langt mere en symbolsk for Everfuel, der vil bruge dem som trædesten til at opbygge et netværk af brintstationer i første omgang i Norge, men med tiden også i Sverige, Danmark, Nordvesttyskland, Holland og Belgien.

"Det væsentligste ved købet er, at vi ser en meget spændende forretning i Norge. Men som brintfolk mener vi også, at det er vigtigt, at der kommer gang i noget igen," fastslår direktøren.

"Nu skal vi vise, at vi kan gøre brint kommercielt. Ja, det er næsten vores forbandede pligt at give den en skalle."

Han slår dog fast, at de nye aktionærer ikke skal ud på en halsbrækkende satsning. Fremgangsmåden bliver at bygge kundeporteføljen op i form af flåder af bl.a. taxaer, varevogne, og tungere køretøjer, der så skal udvide behovet geografisk på organisk vis. Men trods det massive fokus på elbiler ser han fortsat også en fremtid for brint til almindelige personbiler.

"De må bestemt gerne bruge stationerne, og det er bestemt personbiler, der er flest af blandt de brintdrevne køretøjer i Oslo og Bergen," fastslår han.

"De europæiske bilproducenter tøver endnu omkring brint, fordi de lige har fået gang i batterier. Men producenter som Toyota og Hyundai ser, at batterier er det rigtige til nogle typer af biler, mens brint er det til andre, der f.eks. kører længere ture. Det bliver et spørgsmål om både-og, for når vi ser et par årtier frem, vil der være behov for biler, hvis forsyningssikkerheden skal holde og bilerne skal køre på vedvarende energi."

Foreløbigt er Nel og Uno-X i gang med at foretage en gennemgang og opgradering af de to tankstationer, førend Everfuel formelt set overtager dem.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EnergiWatch)

Nyt grønt brintcenter skal skubbe til EU's klimamål

Dansk Energi går ind i europæisk brintalliance

Dansk brintselskab vil hente 200 mio. kr. på norsk børs

Den grønne brints galionsfigur skal stå i Avedøre 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også