CleantechWatch

Velux-topchef om milliardsats på klimakompensation: Det vil tjene sig ind i fremtiden

Bag Velux' plan om at skrive sit CO2-aftryk ud af historiebøgerne ved blandt at plante skov i et område svarende til hele Lolland, Falster og Møn, står en benhård økonomisk kalkule, fortæller topchef i vindueskoncernen til CleantechWatch.

Foto: Gregers Tycho/ERH

Det er ikke kun af filantropiske årsager, at Velux Gruppen over det næste årti vil investere godt én mia. kr. i en række store skovprojekter og grønne tiltag.

Det giver også mening for forretningen, og koncernen forventer, at milliardinvesteringen kommer til at tjene sig ind i fremtiden, fortæller topchef i Velux Gruppen, David Briggs, i kølvandet på mandagens præsentation af koncernens store klimasats.

"Det handler selvfølgelig om at gøre, hvad der er rigtigt og godt for samfundet, men vi forbereder os også på, hvad både kunder og nye medarbejdere kommer til at efterspørge i fremtiden," siger topchefen til CleantechWatch.

For både fremtidens kunder og de dygtigste, potentielle medarbejdere kommer i langt højere grad til at efterspørge grønne virksomheder med værdierne i orden, fortæller topchefen, og det er også dét, som Velux med milliardinvesteringen vil forsøge at imødekomme.

Vi ville være helt sikre på, at tiltagene ville leve op til det, de lovede og gøre en reel forskel for klima og miljø.

David Briggs, topchef i Velux Gruppen

Det store klimasats går kort fortalt ud på, at vinduesproducenten – gennem en række store skovprojekter, der udføres i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden – vil kompensere for al den CO2, koncernen historisk set har udledt, og samtidig vil forpligte sig til at reducere sin fremtidige udledninger med 50 pct.

Udover investeringer i skovprojekterne kommer en stor del af investeringerne også til at blive postet i en række interne tiltag, der blandt andet tæller et re-design af samtlige af koncernens produkter med et grønt fokus, mere energieffektive fabrikker og et samarbejde med leverandører om at nedbringe udledningerne.

Præsentationen af det strategiske sats er en stor forretningsmæssig sejr for topchef David Briggs, fortæller han.

Det er kulminationen på to års intensivt og "meget, meget detaljeret" arbejde og diskussioner på tværs af hele organisationen, der har ledt op til offentliggørelsen mandag.

"Vi ville være helt sikre på, at tiltagene ville leve op til det, de lovede og gøre en reel forskel for klima og miljø – og at det ikke bare blev en gimmick, vi kunne gemme os bag i et forsøg på at få nogle grønne point," siger David Briggs.

20-årigt partnerskab med WWF

Velux har blandt andet brugt de seneste to år på at tale med både interne og eksterne eksperter om, hvordan koncernen kan opgøre sine historiske CO2-beregninger.

Derudover er en stor del af forberedelserne sket i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, som Velux har indgået et 20årigt partnerskab med.

WWF får ansvaret for udviklingen af de skovbevarende projekter, der både skal kompensere for Velux' historiske udledning og samtidig sikre beskyttelse af biodiversiteten i en række udsatte områder verden over.

"Vi er ikke eksperter i skovbevarelse eller biodiversitet. Men det er WWF. Det er en højt respekteret organisation, der har folk i lokalområderne, der ved, hvad der er behov for, og hvordan man bedst beskytter og bevarer naturen. Det har været en kæmpe værdi for os," siger David Briggs.

Nu venter i første omgang arbejdet med at igangsætte to af de fem skovprojekter, som WWF gennem et ukendt beløb fra Velux Gruppen skal påbegynde.

Samtidig kommer der internt i vinduesproducenten til at ske store forandringer, fortæller David Briggs.

Den største og vigtigste af disse er integrationen af koncernens klimamål i alle led af forretningsstrategien.

"Bæredygtighed skal være kernen i virksomhedens etos. Det betyder blandt andet, at alle ledere på tværs af organisationen ved, hvad de skal gå efter og bringe til bordet for, at vi sammen kan nå vores mål," siger David Briggs.

En personlig sejr

Topchefen er ikke bleg for at indrømme, at strategien også på et mere personligt plan har stor betydning for ham.

Først og fremmest er det et "enormt privilegium" at få lov til at præsentere det, som han kalder en milepæl i Velux' historie, og som koncernens familie- og fondseje ifølge David Briggs har gjort muligt.

Men strategien fylder også, når han går hjem fra kontoret, fortæller han.

"Jeg er personligt allermest stolt af, at jeg kan fortælle mine børn, at jeg var i en situation, hvor jeg kunne gøre noget for verden og for deres fremtiden, og at jeg gjorde alt, hvad jeg overhovedet kunne. Det føles godt," siger han.

Velux Gruppen vil kompensere for alle sine CO2-udledninger nogensinde

Velux vil sikre sine hemmeligheder under retssag om spionage

Velux genstarter forsigtigt produktionen i Europa

Krise åbner for ny offensiv i Velux

Relaterede