CleantechWatch

DSV forpligter sig til at reducere CO2-udledning med nyt klimamål

DSV Panalpina forpligter sig nu til faste klimamål i 2030. Her spiller underleverandører en betydelig rolle, hvor bl.a. rederierne skal nå en reduktion på 30 pct.

Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix

DSV Panalpina forpligter sig nu til at reducere sin udledning af drivhusgasser med 30 pct. inden 2030.

Helt konkret er der tale om den udledning, der kommer fra underleverandører og herunder rederierne, som skal leve op til målet i løbet af de næste ti år.

Det er samtidig den udledning, som DSV Panalpina ikke direkte selv kan kontrollere, men som i stedet kræver "tæt samarbejde" med underleverandørerne, skriver selskabet i en meddelelse.

Det er vores faste overbevisning, at bæredygtighed og langsigtet forretningsmæssig succes går hånd i hånd

Jens Bjørn Andersen, CEO, DSV

"Vi vil være førende i branchen på dette felt, og vi ved, at det kræver en stålsat indsats fra hele vores organisation at nå vores mål, men dette er en kamp, vi skal vinde. Det er vores faste overbevisning, at bæredygtighed og langsigtet forretningsmæssig succes går hånd i hånd," udtaler Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV.

DSV driver sin forretning efter en såkaldt asset light-model, hvilket betyder, at selskabet hverken ejer skibe, fly eller lastvogne, men i stedet hyrer dem ind via underleverandører.

Derfor er det i praksis dem, der skal tilpasse deres udledning, hvis DSV skal leve op til den forpligtelse, som selskabet nu har stillet op for sig selv.

Udledte 16 mio. ton i 2019

DSV oplyser selv, at den samlede udledning for selskabet i 2019 løb op i 16 mio. ton CO2, hvoraf størstedelen stammer fra transportaktiviteter, der er udført af netop underleverandørerne.

For de aktiviteter, som selskabet selv kan styre – det gælder bl.a. kontorbygninger og firmabiler – er målsætningen 40 pct. inden 2030.

Det samme gælder for udledning fra køb af elektricitet, vanddamp, opvarmning og afkøling.

Shippingindustrien har selv vedtaget et mål om at halvere udledningen af CO2 per transporteret contrainer med 40 pct. i 2030 sammenlignet med 2008. Maersk har sat sit mål til 60 pct.

DSV oplyser til ShippingWatch, at selskabet har valgt 2019 som basisår for at kunne vurdere udgangspunktet for det samlede selskab efter købet af Panalpina.

Vil bygge brintfabrik

For nyligt meldte DSV sammen med flere store spillere i Danmark ud, at de sammen vil opføre en brintfabrik, der skal kunne forsyne skibe, fly og lastbiler med alternativt brændstof i indudtriel skala inden 2030, skriver DSV.

Panalpina, som DSV købte i 2019, var allerede en del af det såkaldte "science based targets"-initiativ, der er drevet under FN's Global Compact, og som vurderes at være nødvendige for at nå målsætningerne i Parisaftalen.

DSV Panalpina har valgt at videreføre initiativet samlet efter opkøbet, fremgår det af meddelsen.

"At vi på mindre end seks måneder midt i en integrationsproces har været i stand til indsamle alle data fra begge selskaber, udvikle ambitiøse mål og få godkendt dem af Science Based Targets-initiativet, vidner om, hvor meget vi brænder for dette initiativ," siger Lindsay Zingg, direktør for bæredygtighed, i meddelelsen.

"De ambitiøse mål sætter en klar kurs for virksomhedens indsats for klimaet, og DSV Panalpina arbejder  nu på en detaljeret plan for de næste skridt på rejsen," skriver selskabet.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

"Det her er den danske månelanding"

Biofos sætter kurs mod at fortrænge CO2 i 2025  

Regeringen om CO2-lagring: Det tager tid at få på plads

Professor: Brintfabrik kan blive afgørende for grøn omstilling 

Mere fra CleantechWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs