CleantechWatch

Forsker: Elbiler er mere miljøvenlige end dieselbiler – og omvendt

Under forudsætning af en række antagelser kan der være en pointe i de nylige studier, der konkluderer, at elbiler ikke er mere miljørigtige end dieselbiler, vurderer transportøkonom. Dag for dag bliver den konklusion dog stadig mere forkert.

Tesla Model 3 er Teslas første masseproducerede bil og et hypermoderne stykke højteknologi, der konstant bliver forbedret, fejlrettet og får nye funktioner via softwareopdateringer over nettet. | Foto: Benny Kjølhede

Det gælder om at holde tungen lige i munden, når det med jævne mellemrum hævdes, at biler med forbrændingsmotorer er mere miljøvenlige end elbiler. Senest i et studie fra østrigske Joanneum Research Forschungsgesellschaft, der blev lanceret i september.

Her var konklusionen, at en elbil i mellemklassen i Tyskland skal køre 219.000 km., før den samlet set udleder mindre CO2 end en tilsvarende bil med den nyeste dieselmotorteknologi. En konklusion som den tyske økonomiprofessor Hans-Werner Sinn forfægtede i sidste måned forfægtede i en kronik i The Guardian. Hvorefter det spredte sig til en række andre medier som bl.a. Finans og herfra også til disse spalter.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra CleantechWatch

Urbaser lægger stor ordre på nye elvogne

Stigende krav om brug af elektrificerede køretøjer i kommunale udbud får Danmarks største renovationsvirksomhed til at lægge en bestilling på 24 nye elvogne til en samlet værdi af 85 mio. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job