CleantechWatch

Danmarks klimamål drukner i biler

For femte år i træk er vejtrafikken steget, fordi vi får flere biler og kører stadigt mere i dem. Miljøorganisationer kræver straksindgreb for at vende udviklingen.

Foto: Jens Dresling

Danskernes kærlighed til biler truer med at skyde regeringens klimamål i sænk, allerede inden den første klimalov er underskrevet, skriver Ingeniøren.

En ny statistik fra Energistyrelsen viser, at CO2-udslippet fra den danske vejtransport sidste år steg med to pct. og dermed udgjorde hovedparten af den samlede stigning i den danske udledning af drivhusgasser.

Stigningen var den femte i træk. I alt er CO2-udslippet fra vejene steget 6,5 pct. siden bunden i 2013.

Stigningen følger en årrække, hvor bilsalget har ligget rekordhøjt i nærheden af 220.000 om året. I det forløbne årti er der kommet næsten 400.000 ekstra biler på vejene, og nu råber miljøbevægelsen vagt i gevær.

"Der er brug for en straks-opbremsning af salget af fossilbiler. Vi bliver nødt til at få bilernes udslip under kontrol," siger Jeppe Juul, præsident for paraplyorganisationen Transport & Environment og transportmedarbejder i Rådet for Grøn Omstilling.

"Vi skal ud af det fossile helvede hurtigst muligt og holde op med at købe fossilbiler. De hører til på en anden planet, som ikke er ved at drukne," lyder det fra Henrik Gudmundsson, transportmedarbejder i tænketanken Concito.

Imidlertid er der ikke udsigt til noget hurtigt indgreb. Transportminister Benny Engelbrecht (S) peger på, at regeringen venter på en rapport fra en kommission med den tidligere Dong-direktør Anders Eldrup i spidsen. Den skal komme med bud på at omlægge afgifterne, så de i højere grad fremmer grønne biler.

Foreløbig har regeringen og støttepartierne med deres finanslovsaftale sløjfet en planlagt afgiftsstigning på elbiler. Men problemet ligger slet ikke i elbilerne, men i fossilbilerne, påpeger Ingeniørforeningen IDA’s transporttalsmand Svend Tøfting.

Ca. halvdelen af de biler, danskerne kører i nu - og alle dem, vi køber i år og de kommende år - vil trille rundt på vejene i 2030. Hvis fossilbilparken vokser, hjælper det ikke klimaet, at der også kommer elbiler.

"Vi bliver nødt til at tage fat på de biler, vi allerede har, og sørge for, at vi kører noget mindre," siger ingeniørtalsmanden.

Plug-in hybrider kan køre elbiler ud på et sidespor

Finanslov reducerer drivhusgas med én procent

Miljøborgmester: København er langt fra i mål med den grønne omstilling 

Mere fra CleantechWatch

Dansk CO2-lager kan køre på maksimum fra dag et

Total Energies ser ikke noget behov for at demonstrere CO2-lagring under Harald-feltet, men vil starte lagringen i fuld skala, hvis Bifrost-projektet bliver en realitet. Lige nu afhænger meget dog af to forestående begivenheder: Præsentationen af en politisk strategi og tildelingen af EUDP-midler.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job