CleantechWatch

Danmark sat i spidsen for mere energieffektiv skibsfart i 2023

Danmark er sammen med Frankrig og Kina blevet bedt om at stå i spidsen for at finde frem til et tiltag, der skal sikre, at verdens skibe kommer til at sejle mere energieffektivt fra 2023, oplyser Søfartsstyrelsen efter ugens møder i IMO.

Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix

Efter ugens møder i IMO er det blevet besluttet, at Danmark sammen med Frankrig og Kina skal lede arbejdet med at udvikle et tiltag, der kan sørge for, at skibsfarten i 2023 sejler mere energieffektivt.

Det oplyser Søfartsstyrelsen i en meddelelse.

Det er efter ugens møder i FN's søfartsorgan IMO, at Danmark har fået tildelt opgaven sammen med de to øvrige lande. Det næste møde i IMO finder sted i marts 2020, og her er det planen, at de tre lande sammen skal være nået frem til et konkret forslag, der kan fremlægges.

"Dette tiltag vil være et væsentligt middel til sikre, at IMO leverer på strategien fra 2018. Danmark vil fortsætte med at arbejde for at sætte obligatoriske reduktionsmål fra 2023 og frem, men lade de konkrete løsninger være op til skibet. Ved at gøre det, skaber vi også incitamenter til grøn innovation i erhvervet," Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen, i meddelelsen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch.)

Geminor sender affald med tog fra Italien til Danmark

Rederi-topchef: Shippings CO2-mål er forældet om få år 

Mere fra CleantechWatch

Debat: Nej, ARI – det er ikke alene op til kommunerne at sikre ensartet sortering

Affalds- og Ressourceindustrien (ARI) mener, at en række kommuner underminerer national succes på affaldsområdet. Men ARI bør også se på sin egen rolle i at sikre ensartede anbefalinger til kommunerne fra den private affaldssektor, skriver Marianne Bigum, medlem af IDA's ekspertgruppe for cirkulær økonomi i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs