Efter ugens møder i IMO er det blevet besluttet, at Danmark sammen med Frankrig og Kina skal lede arbejdet med at udvikle et tiltag, der kan sørge for, at skibsfarten i 2023 sejler mere energieffektivt.
Det oplyser Søfartsstyrelsen i en meddelelse.
Det er efter ugens møder i FN's søfartsorgan IMO, at Danmark har fået tildelt opgaven sammen med de to øvrige lande. Det næste møde i IMO finder sted i marts 2020, og her er det planen, at de tre lande sammen skal være nået frem til et konkret forslag, der kan fremlægges.
"Dette tiltag vil være et væsentligt middel til sikre, at IMO leverer på strategien fra 2018. Danmark vil fortsætte med at arbejde for at sætte obligatoriske reduktionsmål fra 2023 og frem, men lade de konkrete løsninger være op til skibet. Ved at gøre det, skaber vi også incitamenter til grøn innovation i erhvervet," Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen, i meddelelsen.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch.)
Geminor sender affald med tog fra Italien til Danmark
Rederi-topchef: Shippings CO2-mål er forældet om få år