CleantechWatch

Nyt elselskab vil CO2-kompensere sig til kunder

"Hele vores tilgang har egentlig være lidt som en NGO. At man er medlem hos os for at gøre en forskel," lyder det fra direktøren for det nye elselskab Grow Energy, der blandt andet vil klimakompensere med projekter i Afrika og Asien."

Foto: Thomas Borberg

Bevæbnet med et koncept om at kompensere de danske forbrugeres CO2-udledning har Grow Energy kastet sig ind i det konkurrencepræget elmarked. Men selskabet slår sig ikke op på at have de billigste priser, de bedste rabatordninger eller at være en decideret one-stop-shop for abonnementsprodukter til hjemmet.

"Det er vigtigt for os at sige, at vi ikke er i markedet for presse prisen. Vi er her ikke for at deltage i en priskrig eller være de billigste. Vi er her for at komme med et andet budskab. Vi er godt klar over, at vi vil dele vandene, da der er folk, som vil synes, at det er aflad. Der er folk, der vil synes, at det er uetisk, og at man skal kigge på kilden i stedet for at rydde op," siger Magnus Ritter, der er stifter og adm. direktør i Grow Energy, og fortsætter:

"Men vi er også af den tro, at den CO2, der er i atmosfæren, ikke forsvinder af sig selv. Det kan man kun ved at investere i projekter, der fjerner CO2."

Kompenserer husstanden

Kort fortalt tilbyder Grow Energy indtil videre to produkter til danskerne. Det er produktet CO2-neutral strøm" og "Grow 360".

Sidstnævnte går i al sin enkel- og komplekshed ud på at kompensere hele husstandens CO2-udledning. Her samarbejder Grow Energy med Climaider, der har lavet en CO2-beregner, som viser, hvor stor udledning er. Her vil kunderne så for 50 kr. om måneden kunne kompensere sig ud af 10 ton CO2 årligt.

"Vi ønsker at oplyse det danske marked, at der er forskellige måder at gøre det på. Det kan godt være svært uden at fortælle, at andre gør det forkert. Men den måde, som, vi mener, er den rigtige, er at direkte kompensere via verificeret carbon units," fortæller Magnus Ritter:

"Alle vores projekter er verificeret af Goldstandard og Verified Carbon Standard, der er de to største uafhængige instanser i verden. Så bruger vi en leverandør, der hedder Southpole, der er en af de største projektudviklere. De har omkring 600 projekter rundt om i verden. De kompenserer så 200 pct. af det, som vores kunder udleder. Så det er ikke noget med, at vi bare planter et træ."

Strømmen hos Grow Energy er ifølge direktøren "selvfølgelig dansk vindmølleenergi", der bliver købt gennem certifikater.

"Vi tilkobler så vores kompensering bagefter."

Så I køber danske vindcertifikater og derudover bliver der så kompenseret fra udenlandske projekter?

"Ja. Vi har helt klart den holdning, at atmosfæren det er noget, der går hele jorden rundt. Så om du fjerner det i Afrika eller Asien, så hænger det hele sammen," siger Magnus Ritter.

Flere produkter på vej

I løbet af det kommende stykke tid vil Grow Energy føje yderligere to produkter til sin palet.

Fra marts af vil det således være muligt at købe naturgas, der også bliver CO2-kompenseret, hos Grow Energy, mens selskabet regner med at kunne udbyde fiber via TDC inden for de næste tre måneder.

Umiddelbart er der dog ikke planer om at føje flere produkter til efterfølgende, fortæller direktøren.

"Hvis vi finder noget, der giver mening for den private forbruger, så tilføjer vi det. Men det skal give mening i forhold til at fjerne CO2."

En 20'er mere om måneden

Historien om Grow Energy starter faktisk tilbage i 2018. Her begyndte Magnus Ritter at tænke mere over at finde et formål med sit virke.

På det tidspunkt var han medejer af marketingsbureauet Ritter&Jensen.

"Vi skabte egentlig hele konceptet omkring at løse det problem, som vi har med drivhusgassen, med de muskler vi har," siger Magnus Ritter, der derefter begyndte at reflektere over, hvad han egentlig er i stand til.

Han kom frem til, at han var god til at få en masse folk til at sælge og nå ud med budskaber til forbrugere. Men på daværende tidspunkt var han usikker på, hvordan han fik koblet det til at fjerne CO2 hos privatforbrugeren.

"Ideerne begyndte at komme i slutningen af 2018. Vi startede faktisk som et mobilselskab, men fandt ud af, at vi ikke ville være inde i et marked, hvor det eneste man kan tilføre er pris. Der har været en priskrig gennem de sidste 12 år. Elbranchen er egentlig ikke meget bedre, men her er det så lille en del af produktet, der er avancen. Så at vi koster en 20'er mere om måneden end de billigste, er ikke noget, folk har noget imod," siger Magnus Ritter.

Mobilbranchen blev derfor skudt til hjørne og i stedet blev elselskabet født.

Så Grow Energy er for dine blå øjnes skyld?

"Det er for at sætte en form aftryk på verden og gøre en forskel. Vi har allesammen mulighed for at gøre forskel. Men det er selvfølgelig også en forretning som alle andre. Men det er sjovere at have en forretning, der gør en forskel," siger Magnus Ritter og tilføjer:

"Hele vores tilgang har egentlig være lidt som en NGO. At man er medlem hos os for at gøre en forskel. Og vi giver også vores kunder information om, hvilken forskel de har gjort i form af, hvilke projekter de er med i eller hvor meget CO2 der er fjernet, siden de blev kunder."

Break-even rundt om hjørnet

Grow Energy startede op i oktober 2020 og i løbet af de relativt få måneder er kundebasen ifølge direktøren vokset til ca. 3.500.

Dermed skulle break-even ligge lige rundt om hjørnet.

For ifølge Magnus Ritter skal Grow Energy have mellem 6-7.000 kunder, før forretningen løber rundt.

Men direktøren har ikke i sinde at bremse udviklingen der.

"Hvis vi går tilbage til hovedbudskabet om at fjerne CO2, så vil vi have så mange ind som muligt. Vi regner med, at vi kan vækste omkring 10.000 om året. Så vil der selvfølgelig komme en top i forhold til, hvor mange vi kan have i forhold til, hvor mange der smutter til andre selskaber. Og jeg tror, at den ligger mellem 30.000-40.000."

Hvordan skal I finde jeres kunder?

"Det kommer til at ske i skridt. Første etape er via permissions og så marketing. Det er dyrt at drive et elselskab, så vi skal hurtigt have kunder ind. Men når har det første, så vi er kørende, så begynder vi på den organiske vækst, som egentlig er markedsføring via sociale medier og reklamer." 

Er det utopi?

Magnus Ritter har ikke ageret helt på egen hånd i forhold til Grow Energy, der i dag består af omkring 30 mand. For dels er platformen leveret af Whitelabels, som Netto Power-ejeren Frank Kastell Bengtsson står bag.

Samtidig er der også investorer med om bord. Her har investeringsselskabet Schlünssen & Hansen købt sig ind tidligt i processen og ejer i dag 20 pct. af virksomheden. Bag selskabet står Leif Victor Hansen, Nicky Schlünssen Furdal, og Michael Dines Schlünssen, der netop investerer i selskaber.

Magnus Ritter ejer 60 pct., mens broderen Morten Ritter, der er advokat for Grow Energy, ejer de resterende 20 pct.

Selvom det er lykkedes for Magnus Ritter at få sat et hold sammen på relativt kort tid, så skal han fortsat konkurrere mod 60 andre på det danske elmarked.

"For os handler det først og fremmest om at have et produkt, der ikke er ligesom de andres. Er det så utopi at tro, at folk er villige til at skifte på grund af det. Både og. Det er meget delt. Nogen er helt ligeglade, andre synes det er fedt. Men det havde vi også regnet med," siger Magnus Ritter og fortsætter:

"Til gengæld har vi en mulighed for en kommunikation til vores kunder, der går lidt dybere. Og det tror vi kan gøre en forskel. Så vores kunder bliver længere tid hos os, og nogen vil skifte proaktivt."

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EnergiWatch)

Flere klager over virksomheders grønne markedsføring

EU giver for mange CO2-kvoter væk gratis 

Mere fra CleantechWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs