CleantechWatch

Klimakrav vil komme til at ændre bunkerbranchen radikalt

Fra et marked, der udelukkende har bestået af oliebaserede produkter til en ny virkelighed, hvor skibe bl.a. sejler på elektricitet. IBIAs formand Henrik Zederkof tegner omridset af en radikalt ændret bunkerindustri.

Foto: Dan-Bunkering

Hvis skiftet fra traditionel tung diesel til de nye lavsvolvsholdige olier var en udfordring for bunkerbranchen, så er det absolut intet i forhold til, hvad der venter de mange bunkerselskaber verden over inden for de kommende år.

Nogenlunde sådan kan man opsummere talen fra formanden for IBIA, Henrik Zederkof, på den internationale bunkersammenslutnings konvent, der åbnede digitalt tirsdag morgen europæisk tid.

For som han sagde i sin tale, har industrien indtil i dag kunne koncentere sine kræfter omkring et enkelt produkt, nemlig olie, som man så har solgt i forskellige former til markedet. Med den udvikling, der finder sted nu, vil det ændre sig meget de kommende år, lød det fra formanden.

Hvis den fremtid bliver en realitet, vil vi se bunkerindustrien ændre sig fra at være baseret alene på olie til en industri med en bred portefølje af produkter

Henrik Zederkopf

"Jeg ser en mulig fremtid, hvor det kommende produktmiks vil basere sig på adskillige energikilder fra LNG, biobrændstof, elektricitet og til produkter, vi enten slet ikke kender i dag eller som vi kun kender lidt til så som ammoniak, brint eller ander produkter, der har været nævnt," sagde Zederkof.

"Hvis den fremtid bliver en realitet, vil vi se bunkerindustrien ændre sig fra at være baseret alene på olie til en industri med en bred portefølje af produkter, som hver kræver specialviden. Det vil udfordre os alle, men som altid med udfordringer kommer der også muligheder," sagde han i talen.

Henrik Zederkopf forudser derfor, at bunkerforretningerne i højere grad vil tage form af supermarkeder, hvor kunderne kan købe den form for energi, de ønsker.

Holder ikke i længden

Indtil videre er det især LNG, der har vundet indspas blandt nogle rederier og i visse havne så som Singapore. Andre rederier vil dog ikke sejle på LNGm, fordi det kunn reducerer udslippet af CO2 med 20 pct. Herudover er de første testsejladser med biobrændstof gennemført, ligesom at de første færger sejler på elektricitet og batterier.

De næste skridt vil være ammoniak, bring og metanol. Bl.a. regner MAN Energy Solutions og Wärtsilä med at have en ammoniakmotor på markedet i 2023 eller 2024.

"Hos IBIA tror vi ikke på en enkelt løsning fremover, men hælder imod en to-trins rejse, hvor det første trin handler om at komme godt i mål med 2030-planen ved både at bruge smart teknologi til at reducere udslippet af CO2 fra skibe, en udvikling, der med succes er arbejdet på over de seneste år, og ved at anvende alternative energikilder," sagde Henrik Zederkof.

Men som han også tilføjede om LNG og biobrændstoffer:

"De er ikke løsninger, der holder på den lange bane, med mindre vi kan håndtere deres mangler teknologisk."

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Rederi indleder test med kul-baseret brændstof

Kritik af shippingbranchens klimamøde: "Økonomiske interesser har vundet over grønne målsætninger"

CO2-neutrale skibe kan være klar allerede i 2024 

Mere fra CleantechWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job