Stort rederis metanol-projekt møder modstand: "Ikke så grønt, som de påstår"

Et metanol-raffinaderi, som Hafnia vil lægge penge i, møder hård kritik af både ngo'er og guvernøren i staten Washington. Projektet vil blive blandt de største udledere af CO2 lokalt, viser miljøvurdering. Kinesisk ejer og Hafnia afviser kritikken.
Foto: Ted S. Warren/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Ted S. Warren/AP/Ritzau Scanpix

Et planlagt metanol-raffinaderi i USA får kritik for at sælge sig som miljøvenligt, selv om projektet vil føre til massiv forurening lokalt, hvis det får lov til at blive bygget.

Blandt ejerne af raffinaderiet finder man tankrederiet Hafnia, som skal stå for at sejle det flydende metanol til kunder i Asien. Hovedejeren er den kinesiske stat via selskabet NW Innovation Works.

Da Hafnia løftede sløret for sin investering i august, omtalte topchef Mikael Skov projektet som et skridt på vejen i den grønne omstilling, mens NW Innovations Works ser sig selv som et førende cleantech-selskab med høje ambitioner for klimaet.

Men den opfattelse bliver langtfra delt af alle i staten Washington på den amerikanske nordvestkyst, hvor raffinaderiet efter planen skal bygges i havnen Kalama ved bredden af Columbia-floden.

Her er både ngo'er og den demokratiske guvernør stærkt bekymrede for raffinaderiet, som ifølge en ny miljøvurdering vil blive blandt de ti største udledere af drivhusgasser i Washington.

En af de mest højtlydte kritikere er ngo'en Sightline. Den er især bekymret over, at den gas, som skal bruges til at fremstille metanol på fabrikken, bliver udvundet ved fracking i Canada. En metode, som Washington selv har forbudt i 2019.

"Vi bliver nødt til at nedbringe udledningen af CO2 hurtigt, og det kræver, at vi bruger langt færre fossile brændstoffer i de næste årtier. Det her metanol-projekt går i den stik modsatte retning," siger Eric de Place, som står i spidsen for Sightline Institutes energipolitik.

Han peger på, at raffinaderiet vil føre til omfattende nye boringer efter gas i Canada og føre til udbygning af rørledninger.

"Ingen miljøorganisationer støtter det her, og det er en indikation på, at det overhovedet ikke er så grønt, som de påstår," siger han.

Washingtons guvernør Jay Inslee mener også, at raffinaderiet er den forkerte vej at gå og har tidligere udtalt, at han ikke kan støtte projektet med "god samvittighed".

Sviner lokalt – men ikke globalt

Det er i sidste ende embedsværket i Washington, som bestemmer, om raffinaderiet bliver bygget eller ej. Indtil videre har staten lavet to miljøvurderinger, hvoraf den seneste landede i starten af september.

Den vurderer, at selve raffinaderiet vil have en årlig udledning på omkring én mio. ton CO2. Det vil gøre raffinaderiet til en af de ti største udledere af drivhusgasser i Washington State.

Det er planen, at metanolen skal sejles til Asien, bl.a. på to til tre nye skibe fra Hafnia, hvor det skal indgå i produktionen af plastic.

Medregner man hele forsyningskæden fra udvinding af gassen over produktionen til forbruget af metanolen, så stiger udledningen til et estimat på mellem 2,8 og 9,4 mio. ton CO2.

Udklip fra myndighedernes miljøvurdering af det planlagte metanol-raffinaderi. Foto: Department of Ecology
Udklip fra myndighedernes miljøvurdering af det planlagte metanol-raffinaderi. Foto: Department of Ecology

Trods den massive forurening lokalt, påpeger rapporten omvendt, at metanol-raffinaderiet vil føre til mindre udledning af CO2 globalt for i alt seks mio. ton. Det skyldes, at projektet ifølge rapportens vurdering kommer til at erstatte kulbaseret produktion i Kina.

NW Innovation Works har desuden lovet, at det vil lave tiltag, som 100 pct. opvejer den lokale udledning af drivhusgasser. Tiltagene skal udarbejdes af en uafhængig bestyrelse og skal hvert år godkendes af lokale lovgivere, oplyser NW Innovations Works til ShippingWatch.

Derfor mener virksomheden også, at projektet bidrager til at finde nye og grønnere energikilder.

"Vi er drevet af en følelse af ansvar og bydende nødvendighed af at bevæge os mod en fossilfri økonomi, og vi er stolte af, at uafhængige miljøvurderinger under opsyn af staten har konkluderet, at vores tiltag vil have en markant, videnskabeligt bevist praktisk og vidtgående betydning for vores kamp mod klimaforandringerne," lyder det i et skriftligt svar til ShippingWatch.

Hafnia har også noteret sig uenigheden i USA. Men rederiet tror på, at raffinaderiet er den rette vej at gå og tror på, at den vil udkonkurrere mere forurenende former for energiproduktion.

"Alt andet lige vil disse nye fabrikker lægge et økonomisk pres på de ældre, ineffektive og mere forurenende anlæg, hvorfor mange kunder vil vælge producenter med en grønnere profil hvis de får muligheden," skriver direktør for asset management i Hafnia, Søren Steenberg Jensen, til ShippingWatch og påpeger, at rederiets investering bortfalder, hvis ikke miljømyndighederne giver grønt lys.

Tager stilling i december

Den lokale miljøstyrelse i Washington, Department of Ecology, ventes at tage stilling til, om raffinaderiet kan bygges eller ej, i løbet af december. Det oplyser myndigheden til ShippingWatch.

Hvis projektet får grønt lys, så forventer NW Innovation Works at investere fire mia. dollar i projektet, som efter planen skal stå færdigt i 2024. Koncernen vurderer selv, at projektet vil skabe 1000 jobs i byggefasen, og 200 arbejdspladser, når det står færdigt.

NW Innovation Works er ejet af det kinesiske, statsejede selskab Pan-Pacific Energy Corp og infrastrukturfonden Stonepeak Infrastructure Partners. Hafnia og den japanske shippinggruppe Mitsui OSK Lines (MOL), som skal levere skibe til søtransporten af metanol til Asien.

Hafnia investerer omkring 10 mio. dollar med en ukendt partner, mens størrelsen af MOL's investering ikke er offentliggjort.

NW Innovations Works har én gang tidligere forsøgt at opføre en metanol-fabrik i staten Washington. Efter lokal modstand blev projektet droppet i 2016.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Rederi-formand peger på markant højere CO2-afgift for at bringe ammoniak i spil

Stort rederi investerer millioner i metanol-projekt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også