Stort rederi investerer millioner i metanol-projekt

Metanol og ammoniak bliver nogle af fremtidens brændstoffer, forventer Hafnia. Derfor har rederiet skudt millioner i et metanol-projekt. "Når man har en vis størrelse, har man også en pligt til at tage ansvar for retningen," siger dansk topchef.
Foto: PR/Hafnia
Foto: PR/Hafnia

Produkttankrederiet Hafnia har nået en størrelse, hvor rederiet føler en forpligtelse til at gå forrest i bestræbelserne på at sænke industriens udledning.

Det fortæller Hafnias topchef Mikael Skov til ShippingWatch.

"Hafnia er i dag et af verdens største produkttank-rederier. Jeg mener, at når man har en vis størrelse, har man også en pligt til at tage ansvar for retningen. Vi ved alle, at vi skal finde andre løsninger. Derfor føler vi et ansvar for at deltage aktivt og være behjælplig med vores viden," siger Mikael Skov.

Senest har Hafnia valgt at investere 10 mio. dollar i et metanol-projekt sammen med en strategisk partner. Hvem parteneren er, vil Hafnia endnu ikke fortælle, men investeringen deles ligeligt mellem de to partnere.

Sammen med den unavngivne partner skaber Hafnia et joint venture, som køber 3,3 pct. af et metanol-projekt, som er under udvikling. Projektet skal omdanne regional naturgas til metanol med en årlig produktion på 3,6 mio. ton.

Investeringen sker, fordi Hafnia tror, at metanol vil være et af fremtidens brændstoffer i skibsfarten.

"Metanol er et produkt, som vi tror vil være en af fremtidens løsninger på at nedbringe udledningen af drivhusgasser," siger Mikael Skov.

Hafnias nye joint venture får til opgave at transportere en tredjedel af den samlede produktion på 19-årige kontrakter. På den længere bane vil Hafnia og partneren derfor også investere i skibe til formålet.

"Udover at det skal være en god forretning, bringer det også Hafnia bedre på vej i en verden, der vil blive domineret af bæredygtige produkter," siger Mikael Skov.

Metanol og ammoniak en del af fremtiden

Nyheden om metanol-projektet kommer kort tid efter, at en ny ammonik-rapport er udkommet med Hafnia som med-sponsor.

I rapporten vurderes det, at ammoniak realistisk set kan blive det brændstof, som en tredjedel af verdensflåden kommer til at sejle på i fremtiden.

Rapporten peger samtidig på flere af de forudsætninger, der skal til for, at det CO2-frie brændstof kan komme til at afløse heavy fuel, som i dag er det foretrukne drivmiddel, men som skal udfases, hvis skibsfartens skal levere ind på sine klimaambitioner.

Hafnias engagement i rapporten handler igen om, at rederiet tror, at også ammoniak vil være blandt fremtidens brændstoffer.

"Vi tror også på, at ammoniak vil være en af fremtidens løsninger. Men alle de her ting kræver samarbejde i industrien og med andre interessenter og investeringer i tid og energi udover penge," siger Mikael Skov.

De to tiltag fra Hafnia handler overordnet om præge udviklingen mod mere klimavenlige løsninger og positionere Hafnia til en ny virkelighed i fremtiden.

"Vi vil gerne sætte retning på og i det hele taget være på forkant med udviklingen," siger Hafnia-topchefen.

Den Singapore-baserede shippinggruppe BW ejer størstedelen af Hafnia. BW er blandt investorerne, som står bag den norsk-canadiske leverandør af batterier til den maritime industri Corvus Energy.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

En myriade af projekter arbejder for det ultimative mål: Et klimaneutralt skib 

Rederi allierer sig med verdens største værft om test af biobrændstof

Maersk har udvalgt tre miljøvenlige brændstoffer for fremtiden 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også