Ombrust raffinaderi dropper brændselsolie og vil satse på biodiesel

Efter en langvarige klimaprotester trak Preem for nylig sin ansøgning til en opgradering af Nordens største raffinaderi, Preem Lysekil, tilbage. I stedet for den CO2-intensive omdannelse af brændselsolie til benzin og diesel, vil Preem nu producere mere biodiesel.
Luftfoto af Preem Lysekil. | Foto: Preem
Luftfoto af Preem Lysekil. | Foto: Preem

Der var jubel hos både nationale og internationale klimaorganisationer, da Preem tidligere på måneden trak sin ansøgning til en opgradering af Preem Lysekil tilbage.

Opgraderingen ville have gjort Nordens største raffinaderi i stand til at omdanne 2,5 mia. ton HFO, også kaldet brændselsolie eller raffinaderi-residualer, til benzin og diesel om året. Opgraderingen ville koste 15 mia. SEK (10,6 mia. DKK), men ville også fordoble anlæggets CO2-udledning fra 1,7 mio. til 3,4 mio. ton om året.

Det ville gøre anlægget til Sveriges suverænt største enkeltudleder, da det ville stå for omkring 17 pct. af hele landets CO2-udledning. Preem selv sagde, at udbygningen havde været ramt af tekniske udfordringer og ikke længere var økonomisk rentabel, men klimaorganisationer var ikke sen til at tage æren for, at olieselskabet trak sine planer tilbage.

Nu har Preem offentliggjort sine nye planer for anlægget, hvor man i stedet for CO2-intensiv biobrændsel vil satse på biodiesel. Foruden et anlæg på Preem Lysekil, vil Preem også opgradere det eksisterende anlæg på raffinaderiet i Göteborg, der i dag er Sveriges største anlæg for biodiesel og vedvarende flybrændstof.

"Beslutningen er et vigtigt skridt i at fremskynde overgangen i begge raffinaderier fra fossil produktion til vedvarende," siger adm. direktør for Preem, Magnus Heimburg, i en pressemeddelelse.

Preem meddeler, at der allerede er blevet indsendt en ansøgning til land- og miljødomstolen, som er gået i gang med behandlingen.

"Fokus på vedvarende brændstoffer er en hjørnesten i Preems overordnede og langsigtede forretningsstrategi. I en situation, hvor der skal foretages benhårde prioriteringer, er det afgørende for Preems økonomiske stabilitet og konkurrenceevne at afsætte ressourcer til de projekter, der er tydeligst i tråd med den overordnede strategi," siger Magnus Heimburg.

Preem har ikke fremlagt, hvad prisen for det nye anlæg på Preem Lysekil og opgraderingen af raffinaderiet i Göteborg vil koste. Til gengæld meddeler Preem, at hvor de tidligere planer ville forøge Preems udslip med 1,7 mio. ton CO2, vil satsningen på biodiesel reducere Sveriges udledning med 1,7 mio. ton CO2.

Preem forventer, at de to anlæg vil stå klar i 2024, såfremt der bliver givet tilladelse.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EnergiWatch)

Brændstofgigant: Dansk vej til CO2-reduktion er et modigt sats

To grønne spor skal løfte Haldor Topsøes vækst til nye højder

Batterihungrende Northvolt kigger over grænsen 

Energitunge virksomheder kan alene levere en CO2-reduktion på 30 pct.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også