Maersk Tankers vil lade EU stå for vigtig del af klimalovgivningen

I en bemærkelsesværdig erklæring åbner Maersk Tankers sammen med andre rederier nu for at lade EU indføre og stå for en del af den klimalovgivning, der regulerer skibsfarten. Hidtil har "regionale tiltag" været utænkelige for mange i branchen.
Foto: Maersk Tankers
Foto: Maersk Tankers

Kort tid efter at EU meldte klart ud, at der er CO2-kvoter på vej for shippingindustrien, kommer Maersk Tankers med en erklæring, der uden tvivl vil vække stor opsigt blandt rederier og andre aktører verden over.

Efter et møde i Global Maritime Forum i går eftermiddag åbner det danske rederi for at overlade en vigtig del af klimalovgivningen til "regionale og nationale aktører," hvilket set fra Europa vil sige EU og de enkelte landes parlamenter.

Mere konkret gik diskussionen på den afgift på CO2-udledningen, som har været i spil i månedsvis inden for shippingindustrien som et middel til at begrænse emissionerne så hurtigt som muligt.

Her lød det bl.a. fra Maersk Tankers topchef Christian Ingerslev:

"Samtidig med at presse på for en global afgift gennem IMO, bør vi også hælde mod at give aktiv støtte og skubbe på for national og regional lovgivning."

Udtalelsen kom efter et virtuelt møde i går med deltagelse af omkring 240 højtstående ledere inden for skibsfarten og beslutningstagere, bl.a. FN's vicegeneralsekretær Amina Mohammed.

Åbner for globalt kvotesystem

Ingerslev var ikke den eneste, der efterfølgende slog fast, at shipping ikke per automatik skal afvise regional lovgivning så som de udspil, der er kommet fra EU. Reaktionen har som regel lydt, at EU skal blande sig uden om og overlade initiativet til IMO, da industrien er global i sin natur, og at det derfor ikke giver mening og kan være direkte konkurrenceforvridende, hvis enkelte regioner i verden vedtager deres egne regler.

Netop med henvisning til EU's seneste udspil om at indføre CO2-kvoter for shipping, det såkaldte ETS-system, lød det fra Lasse Kristoffersen, der er CEO i Torvald Klaveness:

"Det er ikke et spørgsmål, om at EU indfører ETS for shipping, det er et spørgsmål om, hvordan. Det er vi nødt til at tage til os, og måske kan vi konstruere mekanismen på en måde, så den bliver global."

Med de to udsagn har topcheferne fra de to betydningsfulde nordiske rederier åbnet for en helt ny vinkel i klimadagsorden inden for skibsfarten, som kan siges at være et opgør med den hidtidige doktrin.

Kvoter er kommet for at blive

Noget kan også tyde på, at opbakningen i de to store shippingnationer er større end bare blandt de to konkrete rederier. I et interview med ShippingWatch efter EU's udspil tog direktør i Danske Rederier Maria Skipper Schwenn ikke klart afstand til, at EU var på vej med CO2-kvoter. I stedet lød det fra hende:

"Vi må erkende, at der er en politisk ambition og vilje til at indføre CO2-kvoter for shipping. Vi mangler stadig at se den endelige konsekvensanalyser for skibsfarten og udspillet til, hvordan EU-Kommissionen vil gribe det an. Men det er bestemt ikke en blomst, der er groet i vores baghave."

Udtalelserne kommer endvidere på et interessant tidspunkt, kun få dage inden IMO skal afholde sit helt afgørende møde, om hvordan den globale skibsfart kan begynde at levere reduktioner på den korte bane og leve op til sit mål om en halvering af udledningen af CO2 inden 2050. Også den ambition er på det seneste blev kritiseret for ikke at være vidtrækkende nok.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Stærke industrikræfter vil have CO2-neutralitet i spil på klimatopmøde

Rederikæmpe vil indsamle data fra sine tankskibe for at blive grønnere

CO2-neutrale skibe kan være klar allerede i 2024

Staten sender grønne millioner og eksportstøtte til det blå erhvervsliv  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også