Rederikæmpe vil indsamle data fra sine tankskibe for at blive grønnere

Norske Hunter Group har indgået et partnerskab med det maritime startup Nautilus Labs, Kongsberg, DNV GL og OSM, der skal sikre en mere bæredygtig udnyttelse af flåden hos det norske rederi.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Norske Hunter Group er gået sammen med fire andre selskaber i et forsøg på at optimere sine sejladser og gøre arbejdet i forsyningskæden grønnere.

Der er tale om det maritime startup Nautilus Labs, softwareleverandøren Kongsberg Digital, klassifikationsselskabet DNV GL og ship management-selskabet OSM.

I alt syv VLCC-skibe hos Hunter Group bliver en del af samarbejdet og koblet op på Nautilus' digitale platform.

Det sker ved, at data indsamles i realtid fra skibet, hvorefter det analyseres ved hjælp af kunstig intelligens og kan sende anbefalinger videre til skibets besætning, der så kan justere driften. Formålet er at reducere påvirkningen på miljøet og spare brændstof.

Som software leverandør sørger Kongsberg bl.a. for, at de relevante data kan deles med selskabets partnere.

Ifølge Erik Frydendal, CEO i Hunter Group, betyder det, at "vores teams får den indsigt, de har behov for, til at lave bedre og mere data-drevede besltuninger, som er bæredygtige og skaber betydningsfulde besparelser for vores forretning," siger han i en meddelelse.

Nautilus Labs har for nyligt indgået en aftale med det danske rederi Nordic Bulk Carriers, der vil knytte 12 skibe til det maritime startups platform, som rummer over 200 skibe. På kundelisten er også navne som Dorian og Teekay.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

CO2-neutrale skibe kan være klar allerede i 2024

Stærke industrikræfter vil have CO2-neutralitet i spil på klimatopmøde 

Japansk rederi bestiller to elektriske tankskibe uden CO2-udledning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også