CleantechWatch

Arla søsætter pilotprojekt med el – de store byer får først grøn transport

Andelsselskabet har skudt et nyt pilotprojekt i gang, hvor en lastbil på el skal levere mælk i København. Løsningen er endnu ikke rentabel, men logistikdirektør i Arla tror, at transporten kan blive grøn i Københavnsområdet 2025-27.

Foto: PR Arla

Blandt den københavnske støj og røg fra udstødningerne vil en Arla-lastbil køre rundt i Hovedstadens gader på el.

Således kan Arla fredag morgen præsentere den første ellastbil til andelsselskabets flåde, som udgøres af 200 distributionsbiler og 100 tankbiler.

Ellastbilen, som vejer over 18 ton, udleder mindre CO2, fjerner partikelforureningen og støjer mindre, men selvom ellastbilen umiddelbart kan være nøglen til et grønnere transportområde, er teknologien ikke til en komplet udskiftning af flåden.

Når man taler københavnsområdet kunne man forestille sig, at Arla var rene på transportområdet i 2025-27.

Bo Svane, logiistikdirektør i Arla

"Den er mindre rentabel og ikke i stand til at levere den ydelse og trækkraft, der skal til for at kunne erstatte hele flåden. Men vi tror på, at vi kan være med til at prøve nogle forskellige ting af," siger Bo Svane, logistikdirektør i Arla, til AgriWatch og fortsætter:

"Men vi kan sagtens se, at en ellastbil vil være i stand til at dække en del af vores transport på sigt."

Ellastbilen vil reducere CO2-udledningen med 67 pct., og forventningen er, at lastbilen kan køre 130-200 kilometer på en opladning.

Ifølge Bo Svane er der ikke planer om at implementere flere ellastbiler på de danske gader og veje for nu. Logistikdirektøren ønsker heller ikke at komme med et bud på, hvornår hele Arlas flåde af lastbiler vil køre på alternativer til diesel.

Dog kunne han godt forestille sig, at en grøn distribution af mælk i Københavnsområdet kan blive en realitet inden for en årrække.

"Når man taler Københavnsområdet kunne man forestille sig, at Arla var rene på transportområdet i 2025-27," siger Bo Svane.

Når vi kigger de 10-15-20 år frem er det svært at se én teknologi, som der skulle overvinde dem alle sammen.

Bo Svane, logistikdirektør i Arla

Der følger flere udfordringer med ellastbilen så som den distance den kan køre. Ellastbilen skal lades op på daglig basis, og det kan give udfordringer for en stor og effektiv drift som Arlas.

Samtidig kan ellastbilen ikke erstatte de nuværende tankvogne på diesel, hvis gods er tungere end distributionsbilernes. En udskiftning vil betyde, at flåden skulle fordobles grundet det tunge gods.

Differentieret flåde

For godt et år siden sendte Arla et pilotprojekt i søen med lastbiler, der kører på biogas. Som AgriWatch tidligere har beskrevet, gik projektet "fantastisk" ifølge Bo Svane.

Et pilotprojekt med ellastbiler behøver ikke at udelukke andre muligheder. Faktisk arbejder Arla på at tilføre flere lastbiler på biogas i fremtiden.

"Når vi kigger 10-15-20 år frem er det svært at se én teknologi, som der skulle overvinde dem alle sammen. Derfor vil vores tilgang være, at vi har en differentieret flåde, som vi er i gang med at danne os," siger Bo Svane.

Afstandene og infrastrukturen er mere fordelagtige i København end uden for storbyen til at indføre alternativer til diesel. Han ser dog også muligheder i Århus og måske Odense og Aalborg.

"Man vil se områder i Danmark, hvor der vil komme en infrastruktur til rådighed, hvor der vil ske en udvikling, der vil gøre det attraktivt for os at gå videre," siger Bo Svane og fortsætter:

"Hvorimod er der andre områder i Danmark, der er sværere at løse, fordi det kræver en infrastruktur, som måske ikke er lige så rentabel at bygge op. Der skal regeringen og andre også vurdere, hvor de lægger pengene."

I kunne vel også selv bygge den infrastruktur?

"Det kunne vi godt, men så ender vi i det dilemma med at overinvestere i at skabe en grøn transport i stedet for at investere pengene et andet sted så som ved bedrifterne for eksempel. Hvis vi virkelig skal gøre en forskel for klimaet, skal vi bruge pengene andre steder," siger Bo Svane.

Hos Thise Mejeri har man valgt at satse på lastbiler, der kører på brint. Arla har været i kontakt med leverandører af brintlastbiler, men lige nu er der ingen planer på dette område. Dog afviser Bo Svane ikke et fremtidigt pilotprojekt med teknologien.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie AgriWatch)

Fra diesel til brint: Thise Mejeri vil udskifte alle lastbiler

Transportgiganter kappes om grøn kundejagt

DSV-topchef om brintprojekt: Det er noget, der virkelig kan rykke

Relaterede