Novo Nordisk til leverandører: Skift til grøn strøm, eller sig farvel til os som kunde

Novo Nordisk indskærper nu over for sine 60.000 leverandører, at de fra 2030 skal bruge 100 pct. grøn strøm i produktionen og transporten af deres leverancer, hvis de vil beholde Novo Nordisk som kunde.
Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk. | Foto: Novo Nordisk / PR
Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk. | Foto: Novo Nordisk / PR

Hvis man er en af de 60.000 virksomheder, der leverer materialer, produkter og ydelser til Novo Nordisk, skal man inden 2030 sørge for, at leverancen til selskabet foregår CO2-neutralt eller forberede sig på at miste Novo Nordisk som kunde.

Sådan lyder et dekret, som Novo Nordisk har udstedt til sine leverandører som et led i selskabets miljøstrategi, "Circular for Zero," hvorunder det ultimative mål er nul miljøpåvirkning.

Årsagen er simpel: 80 pct. af CO2-belastningen fra Novo Nordisks produkter kommer fra underleverandører, så hvis Novo Nordisk reelt skal blive CO2-neutral, skal leverandørerne også, siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk.

"Vi kan godt sidde her og sige, at vi har fejet for egen dør og er super hellige og grønne, men i princippet kunne vi bare have outsourcet den beskidte del af produktionen til underleverandører og sendt regningen videre. Vi vil gerne tage et medansvar for al aktivitet, der har ledt til de produkter, vi sælger, inklusiv hvad der foregår hos underleverandører. Derfor har vi meldt ud, at underleverandører skal bruge CO2-neutral energi, ligesom vi gør," siger Lars Fruergaard Jørgensen til MedWatch.

Kravet om 100 pct. grøn strøm gælder leverandørernes leverancer til Novo Nordisk. Det er altså ikke et krav, at hele leverandørens forretning skal være CO2-neutral, men det skal den del, der har at gøre med Novo Nordisk. Det indebærer både produktion og transport, uanset om det foregår på land, vand eller i luften.

Novo Nordisk vil tjekke, om der er styr på CO2-neutraliteten, under de sædvanlige, regelmæssige inspektionsbesøg, hvor selskabet tjekker kvaliteten af leverandørerens produkter.

Linjen er klar: Hvis ikke en underleverandør opnår målet inden 2030, så kan de vinke farvel til Novo Nordisk som kunde.

"Ja, så bliver det svært at være leverandør til Novo Nordisk. Der vil vi have en præference for en anden leverandør, der har nået målet. Vi har flere leverandører på langt de fleste varer, som vi kan vælge mellem," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Lars Fruergaard Jørgensen forventer, at det nye krav til leverandørerne vil betyde, at Novo Nordisk må skifte leverandører på nogle områder.

Vil hjælpe leverandørerne

Novo Nordisk har ikke tænkt sig at lægge hele ansvaret over på leverandørerne selv. Lars Fruergaard Jørgensen siger, at selskabet både vil dele ud af sine egne erfaringer med at skifte til grøn strøm, og derudover er klar til at hjælpe med at finansiere leverandørernes omlægning.

"Vi er villige til at kigge på, hvis der er nogle finansielle arrangementer, der skal laves for at komme i gang. Vi har nogle eksempler, fra da vi selv omlagde til CO2-neutral energi til vores produktion, hvor vi har indgået partnerskaber i Danmark. Vi indgik et partnerskab med Ørsted, hvor vi hjalp med at sætte Horns Rev II (havvindmøllepark, red.) i gang ved at acceptere at betale mere for den grønne energi i starten. I USA er der en solcellefarm, hvor vi har været med til at investere i at få den op at stå," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Han mener, at det i sidste ende vil kunne betale sig for Novo Nordisk at lave den slags investeringer.

"Ved at skabe et marked får man også skabt den konkurrenceplatform, der gør, at pris bliver konkurreret ned over tid. Det har vi set på grøn strøm. Der er kommet mange udbydere over tid, og prisen er faldet væsentligt. Det er en del af at købe ansvarligt," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Der er ingen tvivl om, at kravet er betydeligt for de leverandører, der nu skal finde en måde at omlægge deres produktion og transport til grøn strøm. Men Lars Fruergaard Jørgensen ser på kravet fra en anden synsvinkel. Hvis ikke en virksomhed er baseret på grøn strøm, kommer den til at stå svagt i konkurrencen fremover, lyder argumentet.

"Vi er den første farmaceutiske virksomhed, der har al produktion baseret på grøn energi, men mange har den samme ambition, så det bliver noget, der bliver påkrævet for at kunne levere til vores industri," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

"I virkeligheden kan det være en first mover advantage, vi giver de leverandører, vi har. De vil være bedre klædt på til at klare fremtidens krav," siger han videre.

I den optik er kravet fra Novo Nordisk – og tilbuddet om hjælp – en fordel.

"Jeg tror ikke, at der er nogen ansvarlige virksomhedsledere, der mener, at det her med CO2-neutralitet ikke lige er noget for deres virksomhed. Jeg tror, at alle arbejder med det. Hvis du så har en kunde, der stempler ind og siger: "Vi vil gerne hjælpe jer," så tænker jeg, at det faktisk er dagens gode tilbud. For hvis du har en kunde, der måske vil betale lidt mere i en overgangsordning, så er det det, der gør, at du faktisk lykkes som leverandør," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Nye brændstoftyper

En markant følgevirkning af Novo Nordisks krav er, at leverandører skal finde ud af at transportere produkter på skibe, fly og lastbiler uden at benytte fossile brændstoffer. Det vil kræve lidt af en energirevolution i transportsektoren.

Netop transporten er et af de områder i Novo Nordisks forsyningskæde, hvor der udledes allermest CO2.

"Både landtransport, søtransport og luftfart har en stor CO2-udledning og en stor udfordring, fordi der skal udvikles nye teknologier. Vi har sat en ambition om at nå i hus inden for ti år, som kræver innovation og produktudvikling inden for brændselstyper. Ambitionsniveauet er højt," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Han håber, at det netop kan være krav fra store virksomheder som Novo Nordisk, der kan skubbe udviklingen og brugen af grønne brændstoffer, så som biobrændsel og power-to-x, hvor man omdanner grøn strøm til brændstoffer, over målstregen.

"Store virksomheder, der er kunder til transportsektoren, har en enorm stor rolle og medansvar i at italesætte, at det er det, vi vil købe. For det gør jo, at det er det, der bliver udbudt," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Hvis vi bare sidder som store virksomheder og kigger på transportsektoren og siger: "Uha, det er godt, det ikke er os, der skal løse det problem," så har vi fejlet stort. Så har vi ikke taget vores ansvar alvorligt. Det er i et partnerskab, et kunde-leverandør-forhold, at man løser store udfordringer," siger han videre.

Lars Fruergaard Jørgensen er godt klar over, at målet er ambitiøst.

"Vi ønsker at være ambitiøse og sætte en ambitiøs agenda, og så forhåbentligt i samarbejde med de her leverandører få skabt et endnu stærkere moment bag den rejse, de allerede er på," siger han.

"Langt det bedste er jo, at man kan klare sig uden fossile brændstoffer, men vi ved også godt, at der skal innovation til, og vi må se, hvor langt vi kan komme," siger han videre.

"Store problemer bliver først løst, når der er en efterspørgsel efter løsningen," siger han.

Novo Nordisk formåede tidligere i år at omlægge sin egen produktion til 100 pct. grøn strøm og har derudover et mål om nul CO2-udledning fra al sin egen drift og transport senest i 2030, som nu altså også gælder selskabets underleverandører.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MedWatch)

Novo og Lundbeck topper liste over klimabevidste selskaber

Novo Nordisk Fonden afsætter nu årligt 100 mio. kr. til industrielle cleantech-løsninger

Novozymes-direktør om bedring for bioenergi: Det kan meget hurtigt vende

Novozymes fastholder investeringsplaner trods coronakrise

Kinesere går efter danske teknologivirksomheder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også